Vývoj a rozvoj DÍLČÍ – PODPŮRNÉ – SLOŽKY Osnova •Zrakové vnímání •Vnímání času a prostoru •Sociální dovednosti •Sebeobsluha •Motorika • • Tříleté dítě – zrakové vnímání •Přiřazení základních barev •Pasivní určování barev •Pasivní určování předmětů na obrázku •Diferenciace obrázku v řadě •Diferenciace obrázku dle velikosti •Skládání obrázků ze 2 částí • Rozvoj zrakového vnímání • •Obrázkové knížky – vyhledávání, pojmenování •Výběr shodných dílků stavebnice, korálků… •Vkládání •Pexeso – 3-4 dvojice •Loto •Skládanky a puzzle •Kostky – 4-6 •Povídání „co jsme viděli“ •Předměty „co potřebujeme“ •Trénink očních pohybů Tříleté dítě – vnímání času a prostoru • • •Rozliší „nahoře“ a „dole“ •Předložkové vazby – „na“, „do“, „v“ • • •Časová orientace – až po 4. roce rozvoj – vnímání času a prostoru •Výlety, vycházky •Orientace na vlastním těle •Vyhledávání předmětů v místnosti – určování •Instrukce s předložkami •Dodržování denního režimu •Pojmenování činností •Pozorování časového sledu • Tříleté dítě – sociální dovednosti •Širší věková kategorie – 3 – 4 roky •Separace •Zájem o ostatní děti •Řízení vlastního chování •Střídání při hře – postupněJ •Sociální schémata – výzva •Empatie – soucit a útěcha •Žádost o pomoc •Řešení konfliktů • Tříleté dítě - sebeobsluha •Potřeba WC •Hygiena po použití WC •Oblékání •Užívání lžíce, vidličky •Pití z hrnku, skleničky •Stolování • Tříleté dítě –motorika •Skok, přeskok • Chůze po schodech • Stoj se zavřenýma očima • Manipulace s drobnými předměty • Tříleté dítě – kresba, GM apod. •Pojmenování čáranice •Hlavonožec •Čára svislá, vodorovná, kruh • Rozvoj – motorika, GM a kresba •Stavebnice, kostky, puzzle •Rukodělné činnosti •Malování •Stříhání •Hmatové vnímání •Každodenní činnosti •Sebeobsluha a hygiena Čtyřleté dítě • Čtyřleté dítě – zraková percepce •Pojmenování základních barev •Vyhledání známého objektu na pozadí •Odlišení 2 překrývajících se obrázků •Odlišení jiného obrázku v řadě •Odlišení obrázku v řadě – horizontální •Skládání obrázků ze 2 a více částí – postupně •Zapamatování 3 předmětů/3 obrázků • • Rozvoj zrakové percepce •Složitější obrázkový materiál – vyhledávání •Částečně ukryté obrázky •Pracovní listy – 2 známé překrývající se objekty •Stavebnice a vkládačky •Vyhledávání dvojic •Mozaiky •Puzzle a kostky 8 – 12 ks •Kimovy hry •Povídání o zážitcích •Opakování vzorů – navlékání korálků Čtyřleté dítě – vnímání času a prostoru •Prostorové vztahy – vpředu, vzadu •Za-nad-pod-vedle-mezi •Daleko-blízko •První – poslední • •Přiřazení činností dle sledu – běžný den •Seřadí – dříve/později Vnímání času a prostoru - rozvoj •Popis cesty – užití předložkových vazeb a slovních spojení •Rukodělné činnosti •Oblékání a sebeobsluha – pravá ruka…levá bota…. •Jednoduchá bludiště •Hra na obchod – fronta •Orientace v činnostech typických pro denní dobu •Pozorování přírody •Pomoc v domácnosti – pojmenování fází činností Čtyřleté dítě – sociální dovednosti • •Přátelství •Náklonnost a ochranitelské chování •Posilování empatie •Respektování pravidel – zdvořilost •Dohoda s ostatními – spolupráce •Reakce na pokyny autority •Zhodnocení důsledku vlastního chování •Žádost o dovolení Čtyřleté dítě - sebeobsluha •Samostatnost – svlékání a oblékání •Snaha ukládat věci na místo •Suchý zipJ • •Užívání příborového nože •Stolování • Čtyřleté dítě – motorika •Chůze po schodech dolů •Chůze po čáře •Stoj na špičkách •Poskoky •Stříhání •Práce prstů •Hmatové vnímání – odlišné předměty Čtyřleté dítě – kresba, GM apod. •Postava – hlava, trup a končetiny •Spirála, vlnovka, šikmá čára •Čára mezi 2 liniemi •Jedna linie • Rozvoj motoriky, GM a kresby •Skládání tvarů •Modelování •Uzlování •Malování •Obtiskování •Pomoc v domácnosti •Hra s hračkami Pětileté dítě • Pětileté dítě – zraková percepce •Přiřazení odstínu barev •Sledování linie mezi ostatními liniemi •Odlišnost – detail •Vertikální poloha •Vyhledání 2 shodných obrázků v řadě •Shodné a neshodné dvojice – detail, vertikální poloha •Složení tvaru na/podle předlohy •6/3 •Jmenování objektů zleva doprava • Rozvoj zrakové percepce •Posilování dříve získaných dovedností •Vyhledávání dvojic a složitějších prvků •Pracovní listy zaměřené na zrakovou analýzu a syntézu •Dokreslování objektů •Překreslování obrazce v síti •Kimovy hry • •Řazení prvků zleva doprava •Pojmenování řady obrázků •Vyhledávání skupin, které začínají daným prvkem Pětileté dítě – čas a prostor •Seřazení obrázků dle posloupnosti •Časové pojmy: nejdříve, předtím, nyní, potom •Orientace – dny v týdnu •Spojení typických činností s ročními obdobími • •Hned před/hned za •Uprostřed, prostřední, předposlední •Orientace v okolí •Orientace vpravo/vlevo – na těle, na předmětech Rozvoj orientace v čase a prostoru •Plnění instrukcí s předložkovými vazbami •Hledání ukrytého předmětu – navádění •Vyšívání a provlékání šňůrek •Kresebný diktát • •Vyprávění příběhů a pohádek dle obrázků •Ilustrace k jednotlivým fázím • • • Pětileté dítě – sociální dovednosti •Vědomé užití zdvořilostních vyjádření •Rozvoj smyslu pro morálku •Odmítání nežádoucího chování •Základní pravidla orientace na ulici •Samostatnost •Hra x úkol •Překonávání překážek •Pořádek ve věcech •Zapojení do her – řízených Pětileté dítě - sebeobsluha •Samostatnost v hygieně •Potřeba umývání rukou •Samostatně se oblékne •Zapínání a rozepínání knoflíků •Skládání a ukládání věcí •Přední a zadní část oblečení •Pozná své vlastní oblečení •Zip, tkaničky…. •Stolování Pětileté dítě - motorika •Kladina •Cvičení dle Bota •Pozná hmatem geometrické tvary • Pětileté dítě – kresba, GM apod. •Detaily v kresbě postavy •Horní a dolní smyčka, „pila“ • Rozvoj motoriky, GM apod. •Systematická grafomotorická příprava •Společenské hry – karty, mikádo •Házení na cíl •Rukodělné činnosti – přišívání knoflíku, řetězy… • • Šestileté dítě • Šestileté dítě – zraková percepce •Pojmenování odstínu barev •Vyhledání tvaru na pozadí •Doplnění chybějící části v obrázku •Pozná viděné obrázky •Umístí obrázky na místo •Vyhledání prvního objektu zleva-doprava Šestileté dítě – čas a prostor •2 kritéria – vpravo nahoře •Vpravo/vlevo na druhé osobě (7, 5 – 8) • • • •Včera – dnes – zítra •Předevčírem – pozítří Šestileté dítě - sebeobsluha •Obracení oblečení – rub-líc •Pojmenování druhů a částí oblečení •Volba oblečení a obuvi dle příležitosti a počasí • • •Příbor •Mazání chleba, nalévání polévky Šestileté dítě – motorika •Přeskok překážky •Horní a dolní oblouk (s vratným prvkem) •Překreslení obrázku dle předlohy