STRUKTURA E-MAILOVÉ ODPOVĚDI 1. Pozdrav a oslovení klienta · Oslovení klienta: pokud uvede jméno, oslovujeme jménem („Dobrý den paní Petro“, „Ahoj Katko“) · Pokud se klient nepodepíše, uvádíme pouze „Dobrý den“ či „Ahoj“ 2. Úvodní text · Píšeme za pracoviště (množné číslo) · Krátké shrnutí toho, co klient napsal a jak jsme to pochopili (cca 2-5 vět) · Můžeme využít: „děkujeme za e-mail“, „děkujeme za důvěru, se kterou se na nás obracíte“, „pozorně jsem si přečetla Váš e-mail“, „ve Vašem e-mailu píšete, že“, „ptáte se nás, co dělat“ · Empatické přitakání 3. Tělo odpovědi (vysvětlující a komentující text) · Píšeme za sebe (jednotné číslo) · Reflexe pocitů klienta, legitimizace pocitů · Sociální opora („máte někoho blízkého, na koho se v této obtížné situaci můžete obrátit“, „máte někoho, kdo by Vám mohl poskytnout podporu a pomoc“) · Kognitivní strukturalizace – nabídka náhledu na situaci, jiné pohledy · Návod postupu – jak se podobné situace obvykle řeší, návrhy možností, na koho se obrátit (odborníci, zařízení) 4. Zakončení odpovědi · Píšeme za pracoviště (množné číslo) · Nabídka opětovného kontaktu · Projevit podporu, dodání odvahy, aktivizace · Rozloučení: např.: „hodně síly, odvahy, štěstí, sil“, „Brzký obrat situace k lepšímu“ · Podpis: zařízení Použité zdroje HORSKÁ, B., A. LÁSKOVÁ a L. PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: Internetové poradenství pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-034-6.