SP4MP_PTE2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování Přednášející: · doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. 17410@mail.muni.cz · Mgr. Petra Segeťová, segetovapetra@gmail.com · Mgr. Kateřina Štrausová, · 409561@mail.muni.cz Konzultace: via e-mail (pátek po předchozí domluvě) Anotace předmětu Cílem předmětu je rozšířit kompetence studentů pro informované přístupy k poradenství, intervenci a provázení dětí v riziku, s problémy a s poruchami chování. Studenti budou vedeni k aplikaci postupů pro podporu, posilování a provázení cílové skupiny dětí v edukačních procesech. Platformou pro téma je osobnostní přístup, teorie resilience a inkluzivního vzdělávání. Studenti budou nahlížet danou problematiku v podmínkách inkluzivní i segregované edukace v kontextu současných změn paradigmatu etopedie na národní úrovni a ve srovnání se zahraničními příklady z výzkumů a z praxe oboru. Přístupy a postoje budou srovnávat a aplikovat na případovou práci v kontextu katalogu podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Osnova kurzu · Etopedie v kontextu inkluzivních posunů v přístupech k lidem s postižením – intervence a poradenství na systémové a individuální úrovni · Koncept resilience a inkluze · Podpůrná opatření – kritický přístup · Inkluzivní trendy v institucionální výchově · Porucha chování v kontextu edukačních potřeb dítěte · Specifika poradenství a intervence u dětí/mládeže: o Internalizované poruchy chování o Extrenalizované poruchy chování o ADHD, ADD · Speciálněpedagogická diagnostika se zaměřením na rizika v chování dítěte · Intervence 3P · 7 přístupů k intervenci v etopedii · Specifika intervence a poradenství ve školských zařízení pro žáky s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím · Role a systém pomáhajících organizací a zařízení pro děti s problémy, s poruchami chování srovnání se zahraničím, pro mladé dospělé · Komunikace v poradenství, poradenský rozhovor · Problematika výkonu trestu odnětí svobody – podpora a provázení · Kvalita života jedince s poruchami chování – profese, sociální vazby, strategie zvládání · Typologie osobnosti dětí jako základ diferencovaného přístupu Literatura Literatura VOJTOVÁ, V. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. Brno: MSD, 2010 ISBN 978-80-210-5159-1 ČERVENKA, K. a V. VOJTOVÁ, et al. Východiska pro speciálněpedagogické intervence. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 111 s. ISBN 978-80-210-6617-5. Vojtová, V. a K. Červenka et al. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: MuniPress, 2013. 203 s. ISBN 978-80-210-6645-8 Studie o právech dítěte. -- 1. vyd. -- Brno: Česko-britská o.p.s., 2011. ISBN 978-80-260-0377-9 (brož.) Vojtová, V. a K. Červenka et al. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. KŘIVOHLAVÝ, J. Jak přežít vztek, zlost a agresi. Praha: Grada Publishing, a.s., 2004. ISBN 80-247-0818-3. LABÁTH, V. (ed.) Riziková mládež. Praha: Sociologické nakladatelství, 2001. 157 s. ISBN 80-85850-66-4. Říčan, P., Cesta životem. Praha: Portál, 2004 ŠOLCOVÁ, I. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2009. ISBN 978-80-247-2947-3. VEČERKA, K. Ohrožená mládež mezí prevencí a represí 1. vyd. -- Praha : Institut pro kriminologii a sociální prevenci, 2011. ISBN 978-80-7338-118-9 (brož.) ŠEVČÍK, D. Domácí násilí: kontext, dynamika a intervence Vyd. 1. -- Praha : Portál, 2011. -- 192 s.ISBN 978-80-7367-690-2 (brož.) RIEGER, Zdenek. Návrat k rodině a domů – příprava na odchod z ústavní péče. Praha: Portál. ISBN: 978-80-7367-544-8 Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2222222222222015 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 Felcmanová, L., Habrová, M., Katalog podpůrných opatření PRO ŽÁKY S POTŘEBOU PODPORY VE VZDĚLÁVÁNÍ Z DŮVODU SOCIÁLNÍHO ZNEVÝHODNĚNÍ. http://inkluze.upol.cz/ebooks/katalog-szn/katalog-szn.pdf Výstupy kurzu jsou: (1) prostudovat knihu VOJTOVÁ, V. a K. ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7 (2) prostudovat vybrané kapitoly z knihy Miková, S., Stang, J. Typologie osobnosti u dětí. Praha: Portál. 2015. ISBN_978-80-262-0874-7 (3) Samostudium Katalogu podpůrných opatření pro žáky z důvodu sociálního znevýhodnění. (4) Na základě výše uvedené literatury a katalogu zpracovat případovou studii se zaměřením na podporu inkluze žáka s problémy v chování. Rozsah 5 - 10 stran. (5) písemná zkouška, ústní zkouška. Informační zdroje seminární práce: Termín odevzdání do odevzdávárny v isu je: Ad1) nastudovat do 16.10.2015 Ad2) nastudovat do 15.11.2015 Ad3) nastudovat do 5.1.2016 Ad4) zavěsit do odevzdávárny k předmětu do 30.1.2016. Tištěnou verzi založit do portfolia jako podmínku ke zkoušce. Práce budou zahrnuty do hodnocení předmětu do 50%, bodové hodnocení odpovídá stupnici A – F.