Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s poruchami chování 2

Krizová intervence

Náročné situace, krizové situace a traumata v životě dítěte se mohou stát významným faktorem formování jeho osobnosti a mohou dítě odchýlit od normálního vývoje. Krize je vnímána jako situace, která může dítěti bránit v úspěšné socializaci a výrazně tak ovlivňovat jeho životní perspektivy. Bez včasné podpory a intervence pak může u dětí docházet k prohlubování krize a tím i k prohlubování a upevňování nežádoucích projevů v chování a neefektivních vyrovnávacích strategií.

Za významnou součást intervenční a poradenské práce s dítětem v riziku/s problémy/poruchou chování je považována krizová intervence. Krizová intervence reaguje na aktuální potřebu dítěte, nabízí podporu, posilování a provázení dítěte v krizi. Může zastavit probíhající krizi, mobilizovat vlastní zdroje dítěte, poukázat na možná řešení situace a nabídnout mu nové strategie zvládání a vyrovnání se s krizí a připravit tak půdu pro další dlouhodobější intervenční práci s dítěte.

Následující kapitola má za cíl seznámit studenty s problematikou krize a krizové intervence. Kromě teoretických poznatků má také za cíl jejich ukotvení prostřednictvím praktických cvičení.

V průběhu studia doporučené literatury a přiložených materiálu, by studenti měli získat znalosti o následujících tématech:

  1. Krize
  2. Vývoj krize
  3. Typologie krizí dle Baldwina
  4. Příznaky krize
  5. Krizová intervence
  6. Principy a znaky
  7. Formy krizové intervence
  8. Proces krizové intervence
  9. Užívané techniky rozhovoru
  10. Internetové poradenství
  11. Specifická témata krizové intervence (práce s dítětem, syndrom CAN, domácí násilí, sebevražedné chování)

Tato struktura je podrobněji rozpracována v přiložené osnově kapitoly, která poskytne studentům návod k efektivnímu studiu doporučené literatury.

V přiložených internetových odkazech a videích se studenti seznámí s krizovým centrem, linkou důvěry, nahlédnete do témat řešených v rámci krizové intervence a také do struktury a průběhu modelových krizových hovorů.

 

ÚKOL č. 1

Zamyslete se nad tím, jaký je rozdíl mezi krizovou intervencí a poradenstvím.

Rozsah: 1 normostrana, Times New Roman, 12 b., 1,5 řádkování.

Inspirativní literatura

  • CULLEY, Sue a Tim BOND. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 222 s. Spektrum (Portál), 60. ISBN 978-807-3674-526.
  • VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 544 s. ISBN 978-80-7367-342-0.

 

ÚKOL č. 2

Prostudujte přiložený článek A Solution-Focused Approach to Crisis Intervention with Adolescetns (Hopson, Laura M.; Kim, Johnny S. Journal of Evidence-Based Social Work. 2004, Vol. 1 Issue 2/3, p93. 18p. DOI: 10.1300/J394v1n02•07) a zodpovězte následující otázky.

  1. Jaké faktory zvyšují riziko rozvoje krize u dospívajících?
  2. Jak je vymezena krize?
  3. Co je „na řešení zaměřený přístu“?
  4. Jak je tento přístup využitelný v rámci krizové intervence s dospívajícím?
  5. Jaká je dle vašeho názoru využitelnost/nevyužitelnost krizové intervence v českém školním prostředí.

Rozsah: 2 normostrany, Times New Roman, 12 b., 1,5 řádkování.

 

ÚKOL č. 3

Vypracujte přiložený pracovní list zaměřený na procvičování technik užívaných v rámci krizové intervence. Před jeho vypracováním je třeba si prostudovat techniky krizové intervence (viz osnova a doporučená literatura).

Doporučená literatura

  1. BROŽ, Filip a Daniela VODÁČKOVÁ. Krizová intervence v kazuistikách. Vydání první. Praha: Portál, 2015, 166 stran. ISBN 978-80-262-0811-2.
  2. CULLEY, Sue a Tim BOND. Integrativní přístup v poradenství a psychoterapii: dovednosti a strategie pro zvyšování kompetence v pomáhajících profesích. Vyd. 1. Praha: Portál, 2008, 222 s. Spektrum (Portál), 60. ISBN 978-807-3674-526.
  3. HELLEBRANDOVÁ, K., P. HANUŠ. VZDĚLÁVACÍ INSTITUT OCHRANY DĚTÍ O.P.S. Krizová intervence [online]. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, 2006 [cit. 2015-01-11]. ISBN 80-86991-84-9. Dostupné z: http://www.viod.cz/editor/assets/download/krizovka.pdf
  4. HORSKÁ, B., A. LÁSKOVÁ a L. PTÁČEK. Internet jako cesta pomoci: Internetové poradenství pro pomáhající profese. 1. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2010. ISBN 978-80-7419-034-6.
  5. KOHOUTEK, J. a J. KOCOURKOVÁ. Sebevražedné chování. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-349-9.
  6. MLČÁK, Z. Emergentní psychologie a krizová intervence. 1. vyd. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě - Filozofická fakulta, 2005. 64 s. ISBN 80-7368-036-X.
  7. ŠPATENKOVÁ, N. Krize: psychologický a sociologický fenomén. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2004b. 129 s. ISBN 80-247-0888-4.
  8. ŠPATENKOVÁ, N. Krizová intervence pro praxi. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2011. 200 s. ISBN 978-80-247-2624-3.
  9. ÚLEHLA, I. Umění pomáhat: Učebnice metod sociální práce. 3. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2005. 128 s. ISBN 80-86429-36-9.
  10. VODÁČKOVÁ, D. a kol. Krizová intervence. 2. vyd. Praha: Portál, 2007. 544 s. ISBN 978-80-7367-342-0.