SP4MP_RKD2 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením Speciální pedagogika, 1. roč. navazující Mgr. studium (podzimní semestr 2015) Vyučující: PhDr. Lenka Doležalová, Ph.D., kontakt: lenka.dolezal@gmail.com, PhDr. Radka Horáková, Ph.D., kontakt: horakova.radka@gmail.com Anotace předmětu: Klasifikace sluchových vad, diagnostika sluchového postižení, důsledky sluchového postižení, kompenzační pomůcky užívané při rehabilitaci sluchu, reedukace sluchu a řeči u jedinců se sluchovým postižením, rozvoj komunikačních dovedností u jedinců se sluchovým postižením – sluchová výchova, dechová cvičení, globální čtení, rozvoj slovní zásoby, rozvoj jemné motoriky, recepce psaného textu, úprava textů pro čtenáře se sluchovým postižením, e-learning. Požadavky k úspěšnému ukončení předmětu: * v termínu 13. 1. 2016 proběhne závěrečný test (okruh otázek viz níže) + prezentace pomůcky a její hodnocení (požadavky viz níže) Okruh otázek k závěrečnému testu: * Klasifikace sluchových vad podle různých kritérií * Diagnostika sluchových vad - metody vyšetření sluchu * Včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením - systém péče * Ontogenetický vývoj řeči u dítěte s postižením sluchu * Individuální logopedická péče v poradenských a školských zařízeních pro sluchově postižené * Kompenzační a logopedické pomůcky užívané při rehabilitaci u jedinců s postižením sluchu Okruhy témat k výrobě či hodnocení pomůcky pro logopedickou péči o dítě s postižením sluchu: * Sluchová výchova – reakce na zvuk, identifikace a diferenciace zvuků, fonematický sluch, diskriminace vět * Vyvození hlasu – vědomé používání hlasu, hlasová hygiena * Dechová cvičení * Rozvoj zrakového vnímání a nácvik odezírání * Globální čtení, rozhovor, práce s deníkem * Čtení s porozuměním a úprava textů pro SP * Rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky * Oromotorika * Vyvozování hlásek, fixace a automatizace jednotlivých hlásek * Sluchová analýza a syntéza slov, rozvoj slovní zásoby Individuální volba ze tří následujících možností: 1. výroba pomůcky, která bude využitelná při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu 2. hodnocení existující pomůcky (hry) užívané při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu v praxi 3. hodnocení softwaru či multimediální pomůcky užívané při logopedické péči u dítěte s postižením sluchu Pozn. Při jakékoliv volbě je nutné použít přiložený formulář k popisu dané pomůcky a zhodnocení jejího využití. Doporučená literatura: DAŇOVÁ, M. Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada, 2008. ISBN 978-80-247-2389-1 DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2012. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HORÁKOVÁ, R., Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: PORTÁL, 2012. HRICOVÁ, L., DOLEŽALOVÁ, L. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, M., BYTEŠNÍKOVÁ, I. et al. Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita, 2012. HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N. Reedukace sluchu u sluchově postižených dětí předškolního věku. Praha: Septima, 1996 JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999 JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LEONHARDT, A. Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia, 2001. MATUŠKA, O., ANTUŠEKOVÁ, A. Rozvíjanie reči sluchovo postihnutých detí raného a predškolského veku. Bratislava: SPN, 1992 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997 ROUČKOVÁ, J. Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením. Praktické návody a důležité informace. Praha: Portál, 2006. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G., SMOLÍK, F. Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada, 2014. SMOLÍK, F., SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 2005 ŠEDIVÁ, Z. Rozvíjení sociální dovedností sluchově postižených. Praha: Septima, 1997, 1998 ŠEDIVÁ, Z. Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima: 2006 VANĚČKOVÁ, V. Výchova řeči sluchově postižených dětí. Praha: Septima, 1996 VANĚČKOVÁ, V. Příprava na čtení sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1996 DVD - Raná komunikace v neslyšící rodině - návodná pomůcka pro slyšící i neslyšící rodiče, jak postupovat při výchově jejich dítěte se sluchovým postižením. DVD obsahuje videoukázky komunikace neslyšících maminek s jejich neslyšícími dětmi, komentáře ukázek, užitečné rady pro výchovu dětí v raném věku, vyprávění maminek o jejich zkušenostech, atd. (www.frpsp.cz) INTERNETOVÉ ODKAZY: www.cktzj.com www.ruce.cz www.ticho.cz www.globalni-cteni.cz www.predskolaci.cz www.vymolova.cz/#!ulita www.weblik.cktzj.com www.eliska.cz http://www.i-sen.cz/home http://www.i-logo.cz http://www.cochlear.com/wps/wcm/connect/au/home/support/rehabilitation-resources http://www.jtc.org/services/parent-distance-education http://www.medel.com/us/bridge-downloads https://thelisteningroom.com/ http://www.asha.org/ http://firstwords.fsu.edu http://laboratorium.detskarec.sk ČASOPISY: Speciální pedagogika, Gong, INFO Zpravodaj, Doteky