Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četnosti a rozložení četností Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četnosti a rozložení četností Kroky při zpracování výzkumných výsledků ř uspořádání dat a sestavení tabulek četnosti • grafické znázornění naměřených dat výpočet charakteristik polohy (měr centrální tendence) výpočet charakteristik rozptýlení * (měr variability) LF f/C Jaké hodnoty máme v 'datech? • Jaké hodnoty proměnné/ých se v datech vyskytují? -Jaké různé odpovědi jsme získali na tu kterou otázku dotazníku? - Jaké různé počty sledovaných chování se při pozorování vyskytly? • Kolik kterých hodnot máme? - četnosti -Je některých víc, jiných míň? - Zdá se být v četnostech jednotlivých hodnot nějaký řád? 11781719 Kolik za měsíc přečtete knih? Frequency Percent Valid Percent Cumulative Percent Valid ,0 2 2,2 2,3 2,3 1.0 12 13,3 13,8 16,1 1,5 2 2,2 2,3 18,4 2,0 29 32,2 33,3 51,7 2,5 2 2,2 2,3 54,0 3,0 14 15,6 16,1 70,1 3,5 2 2,2 2,3 72,4 4,0 7 7,8 8,0 80,5 4,5 1 1,1 1,1 81,6 5,0 6 6,7 6,9 88,5 6,0 2 2,2 2,3 90,8 7,0 2 2,2 2,3 93,1 8,0 1 1,1 1,1 94,3 10.0 3 3,3 3,4 97,7 17,0 1 1,1 1,1 98,9 17,5 1 1,1 1,1 100,0 Total 87 96,7 100,0 Missing 999,0 3 3,3 Total 90 100,0 9 Tabulka četnosti (frekvencí) hodnota/ interval Minimum / interval 1 Hodnota2 / interval Maximum / posl. interv. Celkem (absolutní) četnost relativní četn. (%) kumulativní rel. č. velikost vzorku Konvent od nej menší h i pro chybějící klcrc jsou soč; v i. a 2. sl. (u al hodnoty u relalivních č pokud máme ( používáme jed u spojitých pr< volba šířky int více) aby byl je Tabulka četností (frekvencí) seřadíme si proměnné od nejmenší po největší pokud je naše proměnná spojitá (může nabývat nekonečně mnoho hodnot), místo jednotlivých hodnoťpoužíváme intervaly tabulka četností zobrazuje všechna data, která jsme získali • absolutní četnost (kolik kterých hodnot se vyskytlo) • kumulativní četnost (součty absolutních četností do daného řádku) • relativní četnost (v %) • kumulativní relativní četnost Obvykle 4 sloupce: Grafické podoby tabulky četnosti diskrétní data (kategorické proměnné): - obvykle používáme sloupcový diagrajn nebo sloiľpcový diagram s Lřídčním - dá se používat i koláčový diagram - nedoporučuje se spojitá data (metrické proměnné) - histogram - případně také diagram stonek a list Histogram 4CH 30H '20H ncH Kolikrát v Životě Jste dostal(a) poKutu od policisty, strážníka, revizora apod.? Rozdíly mezi histogramem a sloupcovým digramem • mezery:) • ve sloupcovém grafu není osa x osou v pravém smyslu • ve sloupcovém grafu je šířka sloupců jen věcí mého vkusu • v histogramu je osa x opravdovou intervalovou osou, která zahrnuje všechny ne/myslitelné hodnoty (proto chybí mezery) • histogram je opravdový graf (plocha sloupců nese význam) Mgr. Zuzana Lenhartová Metody zpracování dat v pedagogických výzkumech Četnosti a rozložení četností