Vývojová dysfázie Současná terminologie •specificky narušený vývoj řeči •vývojová dysfázie • •specific language impairment •specific language disorder •developmental language disorder • •spezifische Sprachentwicklungstörung 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči •systémový charakter •projevuje se mnoha příznaky v oblasti řečové i v dalších oblastech neřečových • •nesoulad mezi verbální a neverbální složkou •zasahuje receptivní i percepční složku řeči v různých jazykových rovinách • •nerovnoměrný rozvoj celé osobnosti • 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Expresivní forma ¡opožděný vývoj oromotoriky – artikulace ¡obtíže ve schopnosti verbálně se vyjadřovat ¡ ¡slova jsou realizována těžkopádně – obtíže s vybavováním slov, substituce ¡dysnomie – obtíže s pojmenováním ¡ ¡obtíže s delším mluvním projevem ¡„telegrafická řeč“ • ¡dítě ve věku 2 let neovládá jednotlivá slova a do 3 let netvoří dvouslovné věty • (Dvořák, 2007) 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Expresivní forma •obtíže v růstu syntaxe – pravidel gramatiky •obtíže s morfologií •obtíže se sémantikou •vázne proces rozšiřování slovní zásoby •aktivní slovník je výrazně nižší • •dítě si své nedostatky uvědomuje •vyhledává neverbální prostředky komunikace • 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Receptivní forma •snížená kvalita sluchové percepce •převažuje deformovaný aktivní slovník • •slova jsou často pohotově tvořena •přiměřený mluvní apetit •obtíže, neschopnost pochopit význam příkazů • •re-auditizace •zhoršená schopnost reagovat (asi ve věku 1 roku) na běžná slova, pokud není projev podpořen gesty či mimikou • 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Receptivní forma ¡fonémové a hláskové diskriminační obtíže, obzvláště v hluku ¡obtíže v dekódování slyšeného sdělení ¡ ¡žargon ¡obtíže s memorováním jmen a míst ¡ ¡ve srovnání s expresivní formou mnohem častěji přítomné SPU ¡rodinní příslušníci jako překladatelé • (Dvořák, 2007) 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Dále je třeba rozvíjet •zrakové vnímání •sluchové vnímání •myšlení •paměť a pozornost •motorika •schopnost orientace •grafomotorika 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Cíle intervence zaměřené na intenzivní zapojení rodičů do terapeutického procesu •rozvoj pozorovacích schopností rodičů •omezování tendencí k direktivnosti • •učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte •učit se vytvářet aktivní komunikační situace •eliminovat negativní chování 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie Seznam literatury •DVOŘÁK, J. Logopedický slovník – terminologický a výkladový. Žďár nad Sázavou, Logopedické centrum: 2007. ISBN 978-80-902536-6-7 •DVOŘÁK, J. Vývojová fonologická porucha. Žďár nad Sázavou, Logopaedia clinica: 2003. ISBN 80-902536-4-4 •DVOŘÁK, J. Vývojová verbální dyspraxie. Žďár nad Sázavou, Logopaedia clinica: 2003. ISBN 80-902536-5-2 •JEDLIČKA, I., ŠKODOVÁ, E. Klinická logopedie. Praha, Portál:2003. ISBN 80-7178-546-6 •MIKULAJOVÁ M., RAFAJDUSOVÁ, I. Vývinová dysfázia. Bratislava: 1993. ISBN 80-900445-0-6 9. listopadu 2015 Vývojová dysfázie