PhDr. Ivana Márová Tělesné postižení Somatické aspekty  Pro akceptaci postižení klíčová doba vzniku  Vrozené postižení  Smíření postupné  Vývoj s odlišností od narození, akceptaci využití kompenzačních pomůcek  Získané postižení  Možnost srovnání předchozího stavu = extrémní zátěž  Motivace pacienta k otevřené budoucnosti  Nezbytný je pocit užitečnosti vedoucí k sebejistotě  Využití kompenzačních pomůcek, sociální služeb, bezbariérovost prostředí  Další možné somatické aspekty:  Bolestivost, přidružené vady, inkontinence, samovolný únik stolice  Mimovolní pohyby  Deformace vznikající v důsledku primárního postižení Tělesné postižení Psychické aspekty  Oblast psychického vývoje zahrnuje:  Biosociální vývoj  zahrnující tělesné vývoj a změny s ním spojené  Kognitivní vývoj  Vývoj všech složek psychiky (rozhodování, poznání, myšlení)  Psychosociální vývoj  Formování vlastností na základě sociálního kontaktu, budování mezilidských vztahů, sociální pozice jedince  Proces vyrovnání se s existencí postižení  Šok  Popření  Agrese  Deprese a snaha o smlouvání (co vše je vlastně ztraceno?)  Vyrovnání se, akceptace, reorganizace života Tělesné postižení Psychické aspekty  Existence postižení může mít vliv na vývoj psychiky jedince  Podoba přidružené vady, sekundárního důsledku postižení, případně sociálního prostředí  Možné formy:  Emocionální labilita  Poruchy mentálních dovedností (pozornost, paměť, omezení analyticko-syntetických schopností)  Sklony k afektivním reakcím/ hysterie  Tendence ke zneužívání svého stavu k získání benefitů Tělesné postižení Psychické aspekty  Vztah dítěte k postižení  V období novorozence a kojence v podstatě bez obtíží, nezbytný je kvalitní vztah s rodiči  Citová, senzorická, pohybová deprivace  Období batolete = osamostatňování, uvědomování si vlastního já  Omezení hybnosti = omezení pohybu  Předškolní období  Pocity úzkosti, méněcennosti, prvotní uvědomění si odlišnosti  Mladší školní věk  Dominantní je výkon – je-li nedostatečný = pocity méněcennosti  Intenzivní potřeba identifikace s pozitivním vzorem  Puberta  Období mnoha rozporů, sexuální potřeby, první lásky – období nepřiměřených reakcí  Adolescence  Budování vlastní pozice ve společnosti, osvojování klíčových rolí (profesní, rodičovské, partnerské) – omezení vychází z charakterů postižení  Vztah rodičů k dítěti s postižením  Přetrvávající pocity smutku a rozčarování může vést k odmítání dítěte  Sociální, citová, podnětová deprivace  Opakem: Hyperprotektivní rodiče Tělesné postižení Psychické aspekty Tělesné postižení Sociální aspekty  Tělesné postižení je determinováno společensky  Teprve při konfrontaci s prostředím se ukazuje skutečný rozsah postižení  Může nastat nerovnováha vztahu člověka a prostředí a narušení kvality života  Jedinec s tělesným postižením jsou v mnohotvárném vztahu ke společnosti  Od extrémní marginality (okrajového postavení) až k postavení rovnocennému Tělesné postižení ve stáří Tělesné postižení ve stáří  Stáří  Závěrečné období lidského života  Stárnutí  Celoživotní proces související s komplexním ubýváním psychických i fyzických sil, změna sociálních rolí a způsobu života  Cíle rehabilitace ve stáří  Udržení funkcí v co nejlepším stavu  Potřeba udržení maximální možné nezávislosti  Motivace pro budoucí rehabilitaci a život  Problémy ve stáří  Somatické a metabolické změny, chronická onemocnění, nemocnost, úrazy  Menší fyzická a psychická odolnost  Časté přehlížení tělesných problémů  Onemocnění ve stáří  Vnitřní onemocnění (metabolismus)  Vady srdce a oběhového systému (krevní tlak, ateroskleróza)  Vady pohybového aparátu  Degenerativní onemocnění – artrózy, artritidy  Demence různého typu  Základem rehabilitace ve stáří je vyznačení malých krůčků, kterých je možno dosáhnout (=motivační faktor) Tělesné postižení ve stáří  Rehabilitace ve stáří  Životně-praktické kompetence  Zvládnutí povinností všedního dne – osobní hygiena, stravování, oblékání, vedení domácnosti, pochůzky po úřadech  Výkonově relevantní kompetence  Využití tělesných schopností k vnímání psychických možností, vytrvalosti  Kreativní kompetence  Uchovávání a podpora idejí akceptace, spontaneity, připravenosti na změnu (ochota riskovat), zvědavost  Kompetence k překonávání krize při řešení problému  Zvládání ran osudu (zprávy o úmrtí přátel, zátěžové situace, nemoc)  Sociální kompetence  Uchovávání, vytváření a péče o sociální kontakty, udržení sociální sítě, případně tvorba nové Tělesné postižení ve stáří  Aktivní stáří  Vzdělávání ve stáří  Univerzity třetího věku – U3V  Kluby aktivního stáří  Ergoterapeutické dílny pro seniory  Stacionáře  Výlety pořádané neziskovými organizacemi  Vše v součinnosti s rodinou a dobrým zázemím Tělesné postižení ve stáří Pečujte o své seniory. I vy jednou budete staří …. DĚKUJI ZA POZORNOST