Otázky k úkolu č. 3 1. Tento výzkum bychom mohli označit jako výzkum: a) Explanační b) Evaluační c) Elaboratorní d) Deskriptivní 2. Na závěr textu autoři zmiňují určitou skepsi vůči výsledkům výzkumu. Tyto pochybnosti se týkají a) validity b) reliability c) objektivity d) reprezentativity 3. Jak veliký je vzorek? a) 16,5 % b) Z textu to nejde zjistit c) 3 789 d) 85 4. Jak autoři operacionalizovali proměnnou “zájem o vzdělávání”? a) Jako nutnou podmínku resocializace b) Jako sumační index kladných odpovědí týkajících se účasti na vzdělávacích aktivitách věznice c) Jako souvislost mezi vzděláním, rodinným stavem, věkem, pořadím trestu d) Jako hlavní téma výzkumu 5. Co o výzkumu platí? a) Je reprezentativní b) Data byla zpracována deduktivně c) Jeho cílem je formulovat teorii d) Odhaluje kauzální vztahy 6. Vyberte hypotézu ve správném tvaru a) Obě možnosti jsou správné b) Ani jedna možnost není správná c) Vězni jsou se vzděláním, kterého dosáhli, častěji spokojeni než nespokojeni. d) Vězni mají často potíže se čtením i psaním. 7. V textu stojí: “Četné výzkumy ukazují, že vězni, kteří procházejí ve vězení vzdělávacími programy, se do vězení vracejí méně často.” Přesto nemůžeme očekávat, že zavedením vzdělávacích program do vězení klesne recidiva. Proč ne? a) Protože mezi účastí na vzdělávacích programech ve vězení a recidivou nebyl prokázán kauzální vztah b) Protože nemůžeme mechanicky přenést zkušenost ze zahraničí do prostředí českých věznic c) Bylo-li statisticky potvrzena korelace mezi účastí na vzdělávacích programech a recidivou, můžeme očekávat, že zavedením vzdělávacích program do vězení klesne recidiva. d) Ani jedna z možností není správná. 8. Jakou hypotézou bychom mohli vyjádřit odhalený vztah mezi vzděláním a spokojeností se vzděláním? a) Čím je vězeň vzdělanější, tím víc je se svým vzděláním spokojený. b) Čím je vězeň vzdělanější, tím je se svým vzděláním méně spokojený. c) Vzdělání vězně nemá na jeho spokojenost se vzděláním žádný vliv. d) Vězňové jsou se svým vzděláním častěji spokojení než nespokojení. 9. Účelový typ výběru, který autoři použili a) Se používá hlavně v kvalitativním výzkumu b) Zajišťuje reprezentativitu výzkumu c) Pracuje se seznamem jednotek d) Je vhodný zvláště u velkých populací 10. Autoři navrhují zkoumat téma kvalitativně. Co by to přineslo? a) Větší reprezentativitu b) Více detailních poznatků c) Možnost pracovat s větším vzorkem d) Možnost zapojit do výzkumu deduktivní logiku