 prevence  přecházení vzniku a rozvoje PCHE  intervence  rehabilitace/reedukace  způsoby úpravy vztahů s cílem začlenit se do sociálních aktivit 2) Zhodnocení žákova problému (oč jde?) 3) Formulace problému (proč se to děje?) 4) Intervence - cesty jak pracovat s problémem 5) Vyhodnocení intervence - efektivita 1) Identifikace žáka/dítěte jako důvodu zájmu (proč právě tento žák?)  navázání vztahu  poskytnutí psychické podpory, vyjádření zájmu, budování důvěry  shromažďování informací  identifikace (pojmenování a popis) problému a jeho zhodnocení, rozlišení podstatného od nepodstatného, reflexe souvislostí, začlenění problému do kontextu: důsledky (osobního vývoje, jednání na rodinné vztahy a okolí), šíře problému (aktivní pole problému)  intervence  vlastní průběh řešení: přímé ovlivnění klienta – vyjádřením názoru, radou, vnesením nového porozumění, nové perspektivy (jiného úhlu pohledu), zprostředkováním jiné služby, plánováním: tvorba individuálního plánu služeb, léčby  ukončení práce  zhodnocení průběhu práce a její závěr, následné monitorování případu (katamnéza, zpětná vazba)  chování a jeho stereotypů  porovnávání výchozího stavu se stavem během intervenčního procesu  potřebná struktura, strukturované hodnocení  informace o účinnosti a efektivitě intervenčních opatření, zpětná vazba  postoje dítěte v jeho životní situaci  kontext jeho emocionálních a sociálních zkušeností – biografie  kontext jeho sociálních sítí • strukturované hodnocení – prozkoumání a zhodnocení problému, anamnéza, podpora motivace k angažovanosti a participaci na řešení svého problému • speciálně pedagogická diagnostika – formulace, přesné vymezení problému a stanovení hypotéz k dosažení cíle • intervence • ukončení – důležité je zhodnocení spolupráce, pre- a post-intervenční stav  Začít vnášet do případu jasno  Působit jistě a rozhodně – jistota a bezpečí pro dítě  Strukturované hodnocení problému je způsob jak začít ZÁKLADNÍTÉMATA  Jaké jsou základní problémy? Koho se týkají? Kdo se na nich podílí, proč? ▪ Zjistit podrobnosti o problému – kdy vznikl, jak dlouho trvá, intenzita, okolnosti, následky  Postoje zainteresovaných osob – žáka samotného, jeho rodičů, učitelů, spolužáků HISTORIEVÝVOJE  Událo se něco v životě žáka, co by mohlo mít vliv na jeho současný problém?  Jaké jsou zdroje pozitivních emocí?  Jaké jsou zdroje negativních emocí? (resp. podněty adaptivního/maladaptivního chování) SOCIÁLNÍ CHOVÁNÍ Vztahy k autoritě… Vztahy v dětské skupině Jaké jsou zdroje sociální opory: a) v rovině personální – kdo; b) v rovině instrumentální – k čemu a jak ji dokáže využít; c) v rovině situační – kdy a kde ji dokáže využít; Dokáže sociální oporu sám/sama vyhledat? a) je aktivní při hledání; b) je pasivní při hledání; c) vytváří si vztah závislosti vůči opoře… Jaké jsou zdroje sociálního stresu, resp. konfliktů: a) v rovině personální – kdo; b) v rovině situační – v jakých situacích; c) v rovině instrumentální – jaké podmínky, činnosti, režimové prvky se na vzniku konfliktu mohou podílet. ŠKOLNÍVÝKON  Odpovídá jeho nadání?  Strategie učení - Motivace k učení ZÁJMY AVOLNOČASOVÉ AKTIVITY  má nějaké zájmy;  zajímá se vůbec o něco;  jak tráví volný čas a s kým. TRAUMATIZUJÍCÍ UDÁLOSTI  Nestalo se něco v blízké minulosti, co by mohlo být příčinou nynějších problémů? KONTAKTY S ŠIRŠÍ RODINOU  frekvence kontaktů;  forma kontaktu;  hodnocení kontaktů - těšení se, obavy, emoce spjaté se vzpomínkami… opět v distinkci zdroje a hrozby. CHOVÁNÍ DÍTĚTE  nálady - smutek x veselí x morosní (naštvaný);  impulzivita x vyrovnanost;  introverze x extroverze;  aktivita x pasivita;  vytrvalost x přelétavost ve vývojově relevantních činnostech;  agresivita x podbízivost x otevřenost x ostych; sociální dovednosti standardy príležitost k ucení (intervence) sociální dovednosti dítete (aktuální stav) INTERVENCNÍ TRIANGL Literatura Ayers, H., Clarke, D., Murray A. 2000. Perspectives on Behaviour. A Practical Guide to Effective Interventions for Teachers. David Fulton Publishers: Oxon Elliot, J.; Place, M. 2002. Dítě v nesnázích. Prevence, příčiny, terapie. Praha: Grada Vojtová, V.; Pavlovská, M. Dramatická výchova jako komunikační most v procesu prevence a intervence u dětí v riziku poruch chování