ADHD • Ve skupině žáků ze zdravotním postižením až 80% žáků s ADHD a s SPU • 5-10% (6-9%) v populaci • První symptomy už před 3. rokem věku dítěte • U chlapců a dívek 2:1 – 6:1, symptomy shodné ADD x ADHD • Hypoaktivita • Slabší pamět, percepčně motorické tempo, rychlost kognitivního zpracování • Hyperaktivita • Nadměrná aktivita, často ztráta zábran, slabá pozonrost Spíše dvě rozdílné poruchy než subtypy jedné ADD x ADHD • ADD • Porucha zaměření pozornosti, deficity v pohotovosti k učení • ADHD • Nebezpečí rozvoje do závažné poruchy chování (až CD/EPCH) Pojmyužívanév ČR • Vývojové poruchy chování (šk. zákon) • Hyperkinetický syndrom • Syndrom definitu pozornosti s hyperaktivitou • Specifické poruchy chování (vyhláška poradenství) • ADHD - Vyjadřuje symptomatologii problému LPCNS – LDE - LMD • Lehké poškození centrální nervové soustavy (K. Macek, 1949) • Lehká dětská encefalopatie (60. léta, Kučera) • Klinický obraz poruchy, důraz na neurologické charakteristiky • LMD (Sovák, 70. léta) • Vymezení: lehký psychomotorický neklid, impulsivní jednání, změny nálad, pohybová neobratnost, dyskoordinace • Důraz na souvislost s dysfunkcí CNS, vhodnější než LDE Etio-hypotézy o ADHD • Medicínsko-organický koncept etiologie ADHD • Dříve: Mozková dysfunkce, vliv biol. faktorů • Dnes: nejasné podklady k prokázání neurologicky odůvodněné etiologie • Psychologický koncept etiologie ADHD • Teorie sociálního učení (naučené, účelové) Ne zcela jasný původ - Je třeba počítat s oběma koncepty ADHD • Nezabýváme se etiologickým hlediskem, ale pedagogickým/psychologickým popisem symptomů - vodítka pro identifikaci vzdělávacích potřeb dítěte -Pedagogická intervence + (někdy) medikamentózní intervence - U závažných forem – nezbytná spolupráce s lékaři/psychiatry, psychology Primární symptomy • Velmi individuální projevy • Osobnost dítěte, zkušenosti • Symptomy zřejmé v předškolním věku a přetrvávají do dospělosti • Projevy: • nedostatek behaviorální inhibice (odbržděnost), • Nízká odolnost vůči vyrušení • Špatné udržení pozornosti • V kognitivní rovině: • Deficit pozornosti • Impulzivita v jednání • hyperaktivita Sekundární symptomy I. • Emocionální a sociální oblast, oblast výkonu • Emoce • Podrážděnost • Nízká frustrační tolerance • Výkyvy nálad • Vyšší orientace na odměnu • Často – nízké sebevědomí, sociální nejistota, úzkostnost a depresivita Sekundární symptomy II. • Sociální oblast • Časté konflikty • Nesnadné přizpůsobování se pravidlům/požadavkům/sociálním situacím/změnám • Často nepřiměřené (až agresivní) projevy • Řešení konfliktů – riziko: impulsivita, unáhlenost, svéhlavost za každou cenu • Málo přátel, problémy s dospělými • Život s dítětem s ADHD pro okolí – napětí, stress • Vliv na sebpojetí Sekundární symptomy III. • Výkon: • Vysoké riziko školního neúspěchu • Zaměřenost na odměnu (zpětnou vazbu) • Snaha o pozornost • Problematický start aktivity a jejího udržení ADHD a ti druzí • 40-70% žáků s ADHD zároveň i SPU • Úzkosti, poruchy nálady, somatické potíže, depresivita • Ne všechny děti s ADD mají PCh • U dětí se závažnější formou ADHD často rozvoj do poruchy chování • Velká část dětí s PChE vykazuje i symptomy ADHD/ADD • ADHD/ADD často kombinace s SPU • Pozorování, rozhovor, analýza prací žáka, srovnávací škály chování • Časté spoléhání se na externí diagnostiku (psycholog, lékař) Diagnostika • Těžší případy – psycholog, psychiatr, speciální pedagog • Speciální pedagog: • Účel/funkce chování • Kompetence a bariéry – plán intervenční strategie • Shromažďování informací – hypotéza o funkci chování • Návrh intervence • Průběžná rediagnostika ADHD a speciálně pedagogická intervence • Včasná (raná) intervence • Předcházení sekundárním problémům (motivace, učení, perspektiva, chování, vztahy) • Často se prolíná s ODD, PChE, úzkostná PCh… • KBT perspektiva, strukturovaný čas/činnosti/prostředí • modifikace chování • Strategie posilování • Trénink kognitivních strategií • strukturace • v kombinaci s medikací (nootropica (piracetam), antiepileptika, stimulancia (ritalin) • Trénink rodičů, vzdělávání pedagogů Informovaná intervence 1. Identifikace odlišností/charakteristik dítěte 2. Identifikace/formulace individuálních edukačních potřeb dítěte 3. Plán (informované a potřeby respekvující) intervenční strategie