Lucie Procházková – Intervence u dospělých OZP – podzim 2015 Intervence u dospělých osob se zdravotním postižením Témata, pojmy a zdroje ke studiu Téma: život v instituci (ústav), právo na osamostatnění a sebeurčující život Grunewald, K. (2003). Zavřete ústavy pro mentálně postižené, Stockholm Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/res/archive/001/000182.pdf?seek=1188218595 Úkoly k textu: - Jak pohlíží autor na život v ústavu a jak popisuje změny, ke kterým došlo ve Švédsku a v Norsku? - Srovnejte situaci u nás před rokem 1989 a vývoj a změny po něm. - Co je to proces transformace sociálních služeb? Národní centrum podpory transformace sociálních služeb: http://www.trass.cz Cháb, M. (2004). Svět bez ústavů. Pojmy: sociální deprivace, naučená bezmocnost, princip normalizace, totální instituce, deinstitucionalizace, stigma - Vyhledejte významy těchto pojmů. - Kdo tyto pojmy poprvé použil, v jakém kontextu vznikly a v jakém se dnes používají? Pracujte dle možností i se zahraničními zdroji. - Jak tyto pojmy souvisí s životem lidí s postižením? Jaké intervence (přístupy) jsou/nejsou vhodné? Můžete využít tabulku či pojmovou mapu a do ní své postřehy zaznamenat. Texty Milana Chába. Dostupné na: http://www.kvalitavpraxi.cz/dokumenty/milan-chab-texty GOFFMAN, E. (2003). Stigma. Poznámky k problému zvládání narušené identity. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON). PROCHÁZKOVÁ, L. (2014). Možnosti pracovního uplatnění lidí s postižením - současné trendy v České republice a v zahraničí. Brno: Masarykova univerzita, s. 38-42 naučená bezmocnost •... •... totální instituce •... •... stigma •... •... princip normalizace •... •... Lucie Procházková – Intervence u dospělých OZP – podzim 2015 Život v instituci - Popište charakteristické znaky života v instituci (ústavu). - Vymezte pozitiva a negativa života v instituci v současné době. Můžete zpracovat opět do pojmové mapy, např. Franco Basaglia V anglických či německých zdrojích si vyhledejte tuto osobnost, informace o něm a jeho životě. - Jaká je jeho relevance pro téma život v instituci. - Vytvořené pojmové mapy doplňte. • ... • ... pozitiva • ... • ... negativa pozitiva ... ... negativa ... ...