Strategie – užitečné odkazy www.inkluze.cz www.rytmus.org legislativa: vyhlášky: 72/2005 a 72/2005 a jejich novely 147/2011 a 116/2011 a 103/2014. Zákon 108/2005 a vyhláška 505/2006 Novela školského zákona Nejlépe vyhledat na www.zakonyprolidi.cz (pouze doporučení) http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/klicove-dokumenty-ke-spolecnemu-vzdelavani-2?highlightWords =Kl%C3%AD%C4%8Dov%C3%A9+dokumenty+Spole%C4%8Dn%C3%A9mu+vzd%C4%9Bl%C3%A1v%C3%A1n%C3%AD http://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10503 http://digifolio.rvp.cz/view/artefact.php?artefact=69500&view=10503 www.rvp.cz Řeč • Řeč dětí s MO Symptomatické poruchy řeči • Narušená komunikační schopnost Symptomatické poruchy řeči • Dominantní • Symptom jiného, dominantního postižení, nemoci • Symptomatické poruchy řeči = narušená komunikační schopnost provázející jiné, dominantní postižení (Lechta) • SPŘ – vznik je podmíněn řadou etiologických faktorů, často dochází k vazbě mezi jednotlivými příčinami a následky. • Příčiny vzniku • Primární příčina – způsobí dominantní postižení, které je provázeno narušenou komunikační schopností (hluchota) • Primární příčina – (orgánové postižení mozku) způsobí dominantní postižení (MR) se sekundárně narušenou komunikační schopností. Primární příčina způsobí i paralelní postižení – vliv na komunikační schopnost • Dvě i více primárních příčin (slepota – vliv na komunikaci, rovněž i vliv prostředí) • Znaky orálního vývoje dětí s MO • F. Kábele – uvádí souvislost mezi poruchou hybnosti a poruchami řeči • Opoždění, nápadnosti ve vývoji orgánů • V období před-verbálního období lze sledovat odchylky • Těžkosti s dýcháním, sáním, chybí pudové žvatlání, hra s končetinami, mluvidly • Vývoj řeči je individuální • Záleží na postižení motoriky • Úrovni intelektu • Prostředí • Sekundární postižení • Podle zjištěné příčiny je zvolena metoda rozvoje komunikačních schopností • Znaky orálního vývoje - MO • Zaostávání orálních reflexů • Hypo/hyper senzibilita mluvních orgánů • Poruchy koordinace mluvních orgánů • Poruchy polykání • Hlasové nápadnosti – abnormálně vysoký, ostrý hlas/ slabý, • Znaky orálního vývoje - MO • Spasticita a nepotlačitelné mimovolní pohyby zabraňují vytvoření správné hlásky • Ztížena je schopnost automatizace a vytváření mluvních celků • Obtíže ve vytváření celých slov • U téměř ¾ dětí s cerebrální poruchou bývá zjištěna narušená komunikační schopnost • Vývoj řeči • ¾ dětí s MO mají nks různého stupně • MO – vznik v nejranějším období • Negativní vliv na celkový vývoj – vývoj řeči • Vývoj řeči je vážně narušen – dopad na psychický rozvoj (mentální retardace?) • Možnosti rozvoje • Foneticko-fonologická rovina • u dětí s mozkovou obrnou má nejtypičtější průběh • výslovnost = motorický akt → porucha hybnosti u dětí s mozkovou obrnou se odráží ve vývoji motoriky mluvních orgánů • spasticita nebo nepotlačitelné pohyby jazyka, rtů a dolní čelisti zabraňují správnému vytváření jednotlivých hlásek • Foneticko-fonologická rovina • často je narušena schopnost automatizace řeči • je narušeno vytváření větších mluvních celků • dítě zvládne artikulaci jednotlivých hlásek nebo slabik, krátkých slov, ale nezvládne je zapojit do plynulých vět • dostatečně se nevyvíjí ani fonematická diferenciace • omezená motorická reakce na zvuky – vytváření asociací mezi zvukem a jeho zdrojem X intenzivní reakce na náhlý, hlasitý zvuk • Lexikálně-sémantická rovina • rozvoj této roviny je rovněž ovlivněn omezenými možnostmi aktivního získávání poznatků o prostředí vzhledem k omezeným pohybovým možnostem • v kombinaci se sluchovým nebo mentálním postižením, s epilepsií je situace při rozvoji slovní zásoby ještě obtížnější • Lexikálně-sémantická rovina • nemohou-li se přiměřeně zapojovat všechny smysly, je tvorba pojmu nepřesná • v těžších případech může vzniknout verbalismus • děti s mozkovou obrnou mají omezenou aktivní i pasivní slovní zásobu • Morfologicko-syntaktická rovina • vývoj této roviny se také opožďuje nebo je omezený • při zvýšené elasticitě mluvních orgánů zůstává řeč u spastických forem mozkové obrny dlouho na úrovni jednoslovných vět • tato rovina je nejvíce postižena u dětí s mozkovou obrnou, pokud je přidruženo mentální postižení • Pragmatická rovina • u dětí s mozkovou obrnou obvykle existuje výrazný komunikační záměr • jeho realizace je však velmi obtížná • motorické obtíže • celkový vztah matka – dítě • Dysartrie • Nejtěžší porucha komunikačních schopností • Porucha artikulace jako celku (Lechta) • Artikulace, dýchání, fonace, modulace (melodie, rytmus, tempo) • Příčina je v poškození inervace v období pre, peri nebo post natálním období • Výskyt dysartrie • Dýchání a fonace • Spatické formy - křečovité a mělké výdechový proud je nedostatečný – není vytvářena dostatečně znělá řeč • Dyskynetické formy – neuspořádané, narušení nepotlačitelnými mimovolními pohyby • Hypokinetická forma – nedostačující kapacita dýchání, nepravidelný rytmus, narušení škubavými pohyby • Fonace – (tvorba hlasu) postižena ve všech formách, nevýrazný hlas, stísněný, křečovitý, chraptivý, tlačený, chybí zpěvný hlas • Slinotok/ dysprosodie • Hypersalivace – příčina ve špatném polykacím reflexu • Narušeny jsou modulační faktory řeči, kolísavá intenzita hlasu, tempo řeči je zpomalené nebo zrychlené, porucha přízvuku • Klasifikace dysartrie (Sovák) • Mozečková – neuspořádanost mluvních pohybů, skandovaná – odsekávaná řeč, přehnané tempo a dynamika, zarážky v řeči • Dyskinetická forma – neuspořádaná mluva, žmoulavé pohyby jazyka – nezřetelná artikulace, poruchy hrudního dýchání • Hypertonická forma – ztuhlá řeč, bradyartrie • Kortikální dysartrie – vázne utváření složitějších mluvních celků, řeč je spastická, mlaskavé zvuky • Pyramidová – tvrdá, spastická, křečovitá řeč, zpomalené, nepřesné pohyby mluvidel, dítě nevysloví některé hlásky • Smíšená forma • Další poruchy a vady řeči u MO • Narušené koverbální (nonverbální chování) – zaleží na postižení, narušení komunikace, změny se střídají rychle, bez podnětu, příčiny nebo citového podkladu, u hypotonie jsou mimické svaly bez pohybu, chorea – úšklebky • Opožděný, omezený vývoj řeči • Koktavost a brebtavost • huhňavost • Projevy MO z pohledu logopedie • Logopedická péče * Včasný začátek * Zásada vývojovosti * Zásada reflexnosti (reflexně/inhibiční poloha) * Rytmizace * Komplexnosti * Individuální přístup * Pomůcky