AFÁZIE Řeč je složitý sled dějů u pro správnou funkci řeči je důležité uneporušené smyslové vnímání ureceptory a aferentní – dostředivé dráhy sluchu a zraku u Pro správnou funkci řeči je důležité uneporušená činnost vyšších nervových center – mozková kůra u u u u u u pro správnou funkci řeči je důležité uneporušená motorická aktivita uzprostředkovaná neporušenými nervovými drahami u a výkonnými orgány z historie uPaul Broca upopsal pacienta s expresivní poruchou řeči s relativně zachovaným porozuměním řeči uKarl Wernicke upopsal případ pacienta - produkce řeči byla plynulá, ovšem poruchy se objevovaly v porozumění mluvené řeči u u2.světová válka uafaziologické školy u Vyšší kortikální činnosti u uspecificky lidská aktivita u90 % asociačních neuronů – korové neurony nasociační a integrační funkce nflexibilní jednání u další vymezení usložité systémové narušení řeči, uzahrnuje různé úrovně řeči upostihuje celou psychickou činnost člověka u(Hrnčiarová a Cséfalvay) Další vymezení upoškození se projevuje především v porušení komunikativní funkce řeči, u - dochází k dezintegraci celé psychické u a emocionálně-volní sféry člověka u u shrnutí u u u u1. jde o získané narušení komunikační schopnosti u2. týkající se poruch symbolických procesů u3. vzniká při ložiskových poškozeních mozku u4. důsledek systémového vlivu mozkové léze na vyšší psychické funkce člověka u(Cséfalvay) Etiologie uklinický obraz záleží na lokalizaci léze ucévní mozkové příhody (CMP) uúrazy a poranění mozku umozkové expanze – nádory uzánětlivá onemocnění mozku udegenerativní onemocnění CNS uintoxikace mozku u klinický obraz afázie závisí na upovaze patologického procesu urozsahu a lokalizaci léze una věku jedince, ve kterém došlo k poškození mozku upříznaky se projevují v různých kombinacích, množství a kvalitě u u oblasti - poškození ureceptivní složka řeči uexpresivní složka řeči u ufluentní projev (cca 120 slov/min) unonfluentní projev (cca 50 slov/min) uhyperfluentní projev (nad 200 slov/min) Nejčastější symptomy afázie u uparafázie u - fonemické u - žargonové u - sémantické uparafrázie uperseverace ulogorhea uanomie uneologismy uporuchy rozumění Klasifikace afázie u ucelá řada systémů – reprezentace afaziologických škol a směrů u uBostonská klasifikace ufluence konverzační řeči uopakování slov a vět upojmenování předmětů urozumění řeči Brocova afázie u u u u u Wernickeova afázie u u Konduktivní afázie (převodová afázie) u Anomická afázie u Transkortikální motorická afázie u Transkortikální senzorická afázie u u u u Globální afázie – totální u u u u u Další klasifikace afázií uKimlova klasifikace afázií uLurijova klasifikace afázií uHrbkova klasifikace afázií uOlomoucká klasifikace Diagnostika unejvíce rozpracovaná část afaziologie ucelá řada metodik a testových baterií uneurolog ulogoped ufoniatr upsycholog uneuropsycholog Postup logopedické diagnostiky uscreening afázie udiferenciální diagnostika uurčení typu a stupně afázie, zjištění úrovně narušení komunikace s okolím uanalýza některých specifických symptomů afázie ustanovení individuálního plánu terapie ustanovení možné dynamiky procesu uzdravení uzhodnocení výsledků terapie po určitém časovém období další aspekty u unavázat kontakt s afatikem upodle možností a celkového stavu provést vyšetření una základě vyšetření definovat typ afázie a intenzitu postižení řeči ustanovit plán terapeutického působení umotivace rodiny a ošetřujícího personálu u Diagnostika - zaměření u2 etapy uúvodní rozhovor u uspeciální část uspontánní řeči uporozumění řeči uopakování upojmenování u upsaná forma řeči – čtení a psaní Terapie afázie ucílem logopedické činnosti je maximalizace komunikačního potenciálu osoby stižené poruchou řečové komunikace u - formou odstranění, příznivého ovlivnění či kompenzace deficitů vyvolávájících nepříznivou komunikační situaci Faktory ovlivňující reedukaci řeči urozsah a lokalizace mozkové léze – vyplývající stupeň a typ fatické poruchy usocioekonomický status pacienta – někdy i věk u učasové stadium poruchy Složky logopedické terapie uvlastní metody řečové a jazykové terapie upsychoterapeutické působení a aplikace psychoterapeutických metod upsychosociální rozměry afázie uorientace na okolí klienta a jeho osobnost u Terapeutické směry ustimulační postupy – kognitivní stimulace ujiné přístupy – melodicko-intonační terapie, aplikace AAK uobnovování specifických narušení – terapie poruch porozumění řeči, čtení.. uKognitivně-neuropsychologický přístup uPragmatický směr