koktavost a breptavost KOKTAVOST - BALBUTIES § syndrom komplexního narušení koordinace orgánů participujících na mluvení § nejnápadněji projevuje charakteristickým nedobrovolným (tonickým, klonickým) přerušováním procesu mluvení ETIOLOGIE § dědičnost – 40-60% ? § orgánové odchylky – korové, podkorové oblasti § biochemické faktory § negativní vlivy sociálního prostředí § psychotrauma § dosud se nepodařilo odhalit příčiny vzniku, rozvoj… KLASIFIKACE KOKTAVOSTI § podle doby vzniku § § předčasná – u dětí mladších 3 let § obvyklá – mezi 3. - 4. rokem § pozdní – po 7. roce KLASIFIKACE KOKTAVOSTI § podle verbálních symptomů tonická, klonická, tonickoklonická, klonickotonická § podle původu fyziologická, kombinovaná s dysartrií, dysfatická, hysterická, traumatická KLASIFIKACE KOKTAVOSTI § podle uvědomění si poruchy od koktavosti bez křečí mluvidel až po frustrační formu § podle stupně od minimálních po výrazné příznaky, často znemožňující komunikaci SYMPTOMATOLOGIE nedobrovolné přerušování toku mluvy příznaky v jazykových rovinách § foneticko-fonologická obtíže s artikulací § lexikálně-sématická parafráze – ruší při koncipování projevu SYMPTOMATOLOGIE § morfologicko-syntaktická úsilí o co nejkratší věty § pragmatická narušené koverbální chování, snaha vyhnout se verbální komunikaci příznaky se mění, různě se kombinují DALŠÍ OBTÍŽE § zátěžové situace § důležitý – aktuální zdravotní stav, míra únavy § projevy se mohou vázat na určitou hlásku, určité hláskové seskupení § typické příznaky koktavosti můžeme sledovat v řeči, v chování a také jako příznaky tělesné PŘÍZNAKY V ŘEČI Respirace §velmi často narušené §projevují se poruchy dýchacích pohybů §dýchací spazmy PŘÍZNAKY V ŘEČI Fonace §v hlasivkových vazech dochází ke spazmům §tvrdý hlasový začátek §obtíže s tvorbou hlasu PŘÍZNAKY V ŘEČI Artikulace §neprojevuje se vadná výslovnost §průběh artikulace je narušen na začátku slov a vět § §forma klonická §forma tonická §kombinovaná forma PŘÍZNAKY V ŘEČI § Dysprozódie §melodie, tempo, přízvuk § řeč může být monotónní § tempo na základě spazmů – zrychlené, kolísavé §vystupňované neurotické příznaky PŘÍZNAKY V ŘEČI §Embolofrázie §slovní vmetky – hlásky, slabiky, slova – jo, no žeáno § §embolofrázie se projevují častěji u dospělých než u dětí PŘÍZNAKY V ŘEČI §Parafrázie §tvořeny ve snaze vyhnout se slovům s “nebezpečnou“ hláskou §opisy a synonyma §struktura a obsah výpovědi POSTOJ K VERBÁLNÍ KOMUNIKACI §při rozvinuté koktavosti často negativní §nepříjemné pocity a obavy z těžkostí při mluvení §obavy z určitých situací §logofobie §vliv na osobnost balbutika NARUŠENÉ KOVERBÁLNÍ CHOVÁNÍ §zahrnuje celou řadu příznaků §projevuje se během mluvení – rušivé §grimasy, mrkání, kývání ze strany na stranu, přešlapování, manipulace s prsty a oblečením, celkový motorický neklid §pohyby čelistí, dotýkání se vlasů, krku §balbutik se vyhýbá zrakovému kontaktu NARUŠENÉ KOVERBÁLNÍ CHOVÁNÍ §souhyby – křečové stavy různých svalových skupin nejčastěji před začátkem hovoru § §součiny – složité pohyby – získat čas před promluvením, krycí manévr – hledá polohu, ve které se mu lépe mluví VLIV SITUACE §porucha plynulosti není konstantní, ale může docházet ke kolísání §plynulost se zlepší – maňásek, divadelní role, mluví sám k sobě § §plynulost se zhorší – uvědomí-li si dopředu svůj problém § §zátěžové faktory OSOBNOSTNÍ A DALŠÍ PŘÍZNAKY koktavost zasahuje celou osobnost sebevědomí interpersonální chování emotivita neurotické příznaky spojení koktavosti s neurózou – enuréza, tiky, hysterie, depresivní neuróza PÍSEMNÝ PROJEV ztížený začátek psaní narušení plynulosti vedení čáry opakování, přepisování, škrtání poruchy jemné motoriky FYZIOLOGICKÉ PŘÍZNAKY §změněná frekvence pulsu §zvýšený krevní tlak §poruchy metabolismu §nespavost §zvýšená unavitelnost GENEZE KOKTAVOSTI §asynchronní koordinace mozkových hemisfér + další komponenty §opakované zážitky z nerealizovaného nebo zmařeného komunikačního záměru §opakované zážitky ztráty kontroly nad řečí §výsměch §subjektivně prožívaný pocit extrémního časového tlaku při komunikaci, atd. §fixující mechanismy KOMPLEXNÍ OBRAZ KOKTAVOSTI – VZÁJEMNÉ PROLÍNÁNÍ TŘÍ MNOŽIN §dysfluence §nadměrná námaha §psychická tenze §projevují se individuálně v různé míře §rozmanité časové návaznosti §rozličném stupni závažnosti a různé vzájemné souvztažnosti schéma PATOGENEZE KOKTAVOSTI 1. fáze – vývojová dysfluence doprovodný příznak ontogeneze ve většině případů spontánně zanikne DYSFLUENCE VÝVOJOVÁ DYSFLUENCE + RIZIKOVÉ FAKTORY podmínky pro plynulost řeči dítěte kapacita kognitivní, lingvistická, motorická, sociální a emocionální musí být v rovnováze s požadavky prostředí 2. FÁZE – INCIPIENTNÍ KOKTAVOST §přechod do patologie §začínající průnik dysfluencí a nadměrné námahy §mohou se vyskytnout prvky uvědomování si problému s řečí DYSFLUENCE NADNĚRNÁ NÁMAHA PSYCHICKÁ TENZE 3. FÁZE – CHRONICKÁ KOKTAVOST §kompletní klinický obraz §postupná habituace vzájemného průniku příznaků §individuální poměr N.N. P.T. dysfluence B VÝVOJOVÁ DYSFLUENCE asi 3 – 4 roky neplynulost vsuvky, slovní repetice, opravy nekompletních vět nadměrná námaha žádné nápadné projevy psychická tenze žádné projevy INCIPIENTNÍ KOKTAVOST asi 5 – 7 let neplynulost prolongace, opakování části slov nadměrná námaha nepřirozená artikulace vegetativní příznaky, znaky svalového napětí narušené koverbální chování psychická tenze projevy netrpělivosti, hektika občas uvědomění obtíží nejasné pocity frustrace ustupující zrakový kontakt FIXOVANÁ KOKTAVOST asi 7 – 13 let neplynulost převaha prolongací, repetice hlásek nadměrná námaha bloky, napětí, tlačení zápolení se slovy narušené koverbální chování psychická tenze rozpaky, pocit blamáže vyhýbavé chování situační strach anticipování bloků a obtížných komunikačních situací CHRONICKÁ KOKTAVOST přibližně 14 let a více neplynulost habituace příznaků nadměrná námaha prodlužování bloků spolu s tremorem rtů, sanice psychická tenze logofobie únikové, vyhýbavé chování silné pocity frustrace a obav z komunikace změny ve složitosti mluvy DIAGNOSTIKA §analýza symptomů koktavosti §sledování okolností souvisejících se vznikem koktavosti §analýza symptomů v řeči §postoj ke komunikaci §projevy narušeného koverbálního chování §zohlednit věk vyšetřované osoby TÝMOVÁ INTERDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE §foniatr §neurolog §logoped §psycholog §psychiatr DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA §neplynulá řeč na podkladě organického poškození centrálního nervového systému – CMP §breptavost §fyziologická neplynulost a incipientní koktavost TERAPIE KOKTAVOSTI §neznáme příčiny – orientujeme se pouze na příznaky §250 postupů §individuální a skupinová forma § §psychoterapie POSTUP PODLE VAN RIPERA §identifikace – poznání vlastní koktavosti §desenzibilizace – odstranění pocitu strachu a úzkosti §modifikace – učí se „plynulejšímu koktání“ §generalizace – využití naučených technik v praxi JEDNODIMENZIONÁLNÍ METODY §medikamentózní §gymnastické §psychoterapeutické §muzikoterapie §hypnóza §akupunktura VÍCEDIMENZIONÁLNÍ POSTUPY – KOMBINACE JEDNOTLIVÝCH METOD Seemanova komplexní cvičná léčba medikamentózní léčba, tělesná cvičení, denní režim, dieta psychoterapie – odstranění strachu z mluvení, nácvik respirace, fonace, artikulace, řečnická cvičení, čtení tento koncept byl prováděn pouze v individuální formě FONOGRAFORYTMICKÁ METODA PODLE LECHTY Východisko - koktavost je výsledkem asynchronnosti pravohemisférového a levohemisférového systému BREPTAVOST – TUMULTUS SERMONIS §narušení komunikační schopnosti charakteristické tím, že si ho daná osoba neuvědomuje §má malý rozsah pozornosti §narušení percepce §narušení artikulace a formování výpovědi BREPTAVOST § narušení myšlenkových procesů programujících řeč na bázi dědičných predispozic BREPTAVOST § projev centrálních poruch řeči § působí na všechny komunikační cesty – čtení, psaní, rytmus, hudebnost a chování § „hovoří bez ladu a skladu“ § řeč stresuje posluchače ETIOLOGIE §dědičnost §organický podklad §neurotický podklad §polyfaktoriální příčiny SYMPTOMATOLOGIE příznaky první úrovně deformace obsahu výpovědi dezorganizace myšlení slabé chápání výpovědi vynechávání podstatných informací absence sémantické soudržnosti ztráta dějové linie neuvědomování si problému PŘÍZNAKY DRUHÉ ÚROVNĚ deformace formy výpovědi nepříslušná segmentace textu konstruování nadměrně dlouhých vět dysgramatismus přeřeknutí, floskule PŘÍZNAKY TŘETÍ ÚROVNĚ deformace substance výpovědi nenáležité vytváření přestávek chybné přízvukování zrychlené či arytmické tempo řeči revize embolofrázie opakování části výpovědi monotónní výpověď DALŠÍ OBTÍŽE §poruchy hlasu – zastřený, hrdelní, málo rezonující hlas §narušené dýchání §dysmúzie § DIAGNOSTIKA §intelekt §osoba s breptavostí má normální intelekt §odlišení od mentální retardace – sémantická úroveň §při mentálním postižení – chudé myšlení §při breptavosti – dezintegrované myšlení – intelekt v normě KOMPLEXNÍ DIAGNOSTIKA §provádí tým odborníků §foniatr, psycholog, logoped, neurolog §důležitá vyšetření §EEG §EMG DALŠÍ POSTUPY §rozhovor, hlasité čtení §psaní §reprodukce vět §zpěv a recitace §vyšetření motoriky a muzikálních schopností §testová vyšetření DIFERENCIÁLNÍ DIAGNOSTIKA §odlišení breptavosti od koktavosti TERAPIE BREPTAVOSTI §osoby s breptavostí si svůj nedostatek neuvědomují, stačí upozornit – dosáhneme určitého zlepšení § §obnovení akustické a motorické zpětné vazby § § §dýchání – artikulace – tempo – uvědomění DALŠÍ OBLASTI §redukce extrémně rychlého tempa řeči – rytmizované čtení §nácvik správného čelistního úhlu – většinou je extrémně malý §nácvik čtení a psaní – nácvik elementárních grafomotorických vzorců DALŠÍ OBLASTI odstraňování dysprozódie – řečnická cvičení – zdůrazňování rytmu a melodie cvičení koncentrace ROZVOJ VYJADŘOVACÍ ZRUČNOSTI §hlasité a zřetelné čtení textu §recitace §dotváření a tvorba textu §„rozmysli se, než něco povíš“