Ontogeneze řeči Ontogeneze řeči uNeprobíhá jako samostatný proces uPropojeno s komplexním vývojem dítěte Průběh upřípravná stadia – předřečové období ustadia vlastního vývoje řeči u u individuální přístup u časová variabilita u období akcelerace a retardace vývoje u u Stadia ontogeneze řeči podle SOVÁKA u u1. období křiku u2. období žvatlání u3. období rozumění řeči u uvývoj vlastní řeči ustadium emocionálně-volní ustadium asociačně-reprodukční ustadium logických pojmů ustadium intelektualizace řeči u Stadia ontogeneze řeči podle Lechty u u1. období pragmatizace – do 1. roku u2. obd. sématizace – 1.-2. rok u3. obd. lexémizace – 2.-3. rok, u4. obd. gramatizace – 3.-4. rok u5. obd. intelektualizace – po 4. roce života… u Přípravná, předřečová stadia vývoje řeči uprobíhá během prvního roku života uosvojování návyků, zručnosti uprobíhá už v prenatálním období u udůležitost neverbálních aktivit u uteprve po zvládnutí těchto aktivit může přejít k dalšímu stupni Novorozenecký křik a další důležité okamžiky ve vývoji řeči u u u u u ureflexní reakce na změnu dýchání uspecifická preverbální komunikace dítěte s matkou usenzomotorická stimulace u2.-3. týden – vrozený výrazový mimický pohyb – úsměv u3. týden – reaguje sacími pohyby na hlas matky u6.-7. týden – změna křiku – intenzita a rozsah u u u u u u ukolem 3. měsíce – projevení libosti ubabling – prefonémy u2.-3. měsíc – reakce úsměvem na úsměv u4.-5. měsíc – reakce na zvukové zabarvení hlasu u6.-8. měsíc – lalling - fonémy ufyziologická echolálie u u uspecifika napodobivého žvatlání 10. měsíc – stadium rozumění, porozumění řeči u u„rozumění“ – asociace zvuku a konkrétní situace uopakování umotorická reakce ureakci dítěte vyvolává melodie řeči Vlastní vývoj řeči uzačátek vývoje vlastní řeči okolo prvního roku života u uemocionálně-volní stadium upoužití verbálního projevu u1. rok - jednoslovné věty u1. – 1,5. rok – určité hlásky mají komunikativní funkci uneverbálně-předverbální forma komunikace u u u u u u u upropojení slova a konkrétního předmětu upřetrvává žvatlání u1, 5 – 2 roky – „mluvení jako činnost“ uhra se slovy uvěty tvořené telegrafickým stylem upolovina verbální produkce – podstatná jména – 200 slov u u1,5 - 2 roky - první věk otázek stadium asociačně-reprodukční u u u u u2.-3. rok – prudký rozvoj komunikační řeči uupřednostňuje verbální formu komunikace ufrustrace stadium logických pojmů udokáže pochopit roli komunikačního partnera uabstrakce – zevšeobecňování uslova získávají určitý obsah uprudký rozvoj slovní zásoby urozvoj myšlení ufyziologická dysfluence u2. věk otázek u u stadium intelektualizace řeči u ukolem 4. roku života urozvoj formální a obsahové přesnosti vyjadřování ukvantitativní i kvalitativní rozvoj utato etapa pokračuje až do dospělosti člověka Jazykové roviny v ontogenezi řeči Morfologicko-syntaktická rovina ututo rovinu lze zkoumat až okolo 1. roku, kdy začíná vlastní vývoj řeči uslova vznikají opakováním slabik – mama, tata upodstatná jména jsou většinou v prvním pádě uslovesa v infinitivu, případně ve u 3. osobě či imperativu uprojev pomocí izolovaných slov trvá zhruba do 1, 5 roku až 2 let u morfologická část u u u u unejdříve jsou používána podstatná jména, později slovesa umezi 2.-3. rokem – přídavná jména, postupně i osobní zájmena unejpozději – číslovky, předložky, spojky upo 4. roce – obvykle všechny slovní druhy morfologická část u umezi 2. a 3. rokem – skloňování upo 3. roce – singulár i plurál u3.-4. rok – tvoří souvětí udo 4 let – fyziologický dysgramatismus u u Lexikálně-sémantická rovina uslovní zásoba a její vývoj – pasivní i aktivní u10. měsíc – začátky rozvoje pasivní slovní zásoby, dítě začíná rozumět uve 12. měsících - rozvoj aktivní složky uhypergeneralizace uhyperdiferenciace uX roku – otázky – kdo je to, co je to? uX roku – otázky - proč? kdy? u Kvantitativní stránka slovní zásoby u1. rok – 5 - 7 slov u2. rok – 200 slov u3. rok 1000 slov u4. roky – 1500 slov upřed nástupem do školy – 2500 - 3000 slov unejvětší nárůst ve třech letech u Foneticko-fonologická rovina unejvětší pozornost upřechod z pudového žvatlání na napodobivé 6.-9. měsíc upravidlo nejmenší námahy uvývoj výslovnosti začíná relativně brzo po narození u Vývoj výslovnosti ovlivňuje u uobratnost mluvních orgánů uvyzrálost fonematického sluchu uspolečenské prostředí dítěte umluvní vzor ustimulace řečová a psychická uúroveň intelektu uvývoj ukončen kolem pátého roku u Pragmatická rovina u urovina sociální aplikace, sociálního uplatnění komunikační schopnosti – sociální a psychologické aspekty komunikace u2.-3. leté dítě dokáže pochopit svou roli komunikačního partnera uučí se ovládat mateřský jazyk jako systém znaků a pravidel a komunikační vzorce uve 4. letech stále častěji dokáže komunikovat přiměřeně dané situaci uregulační funkce řeči u Správný vývoj řeči uVnitřní faktory ustav organismu a schopnosti dítěte uzdravý vývoj dálkových analyzátorů uřečově-motorické zóny v mozku umluvní orgány ucelkový fyzický a duševní vývoj Vnější faktory uprostředí, ve kterém dítě žije u VÝVOJ ŘEČI u ufyziologická nemluvnost uprodloužená fyziologická nemluvnost ufyziologický dysgramatismus ufyziologická dysfluence ufyziologická dyslalie