Rinolalie a palatolalie úvod ›nosovost – fyziologický jev ›různá míra projevu v mluvené řeči ›český jazyk – m, n, ň a skupina -ng › Consonant_Animation › vpi.jpg VF závěr › ›všechny struktury patra, hltanu a bezprostředního okolí, které se podílejí na zabezpečení jeho funkcí › ›nutné pro řeč, barvu hlasu, hlas mluvní i zpěvní, pískání, polykání, foukání a sání › ›vf závěr se nachází asi 1 cm nad úrovní atlasu mechanizmy VFZ ›pohyb měkkého patra ›pohyb zadní a laterálních stěn hltanu › ›konečná pohyblivost – 10. rok života Shrnutí – anatomie ›tvrdé patro ›tvořeno kostí – výběžky horní čelisti, pravá a levá kost patrová › ›měkké patro › tvořeno svaly – zdvihač měkkého patra a napínač měkkého patra, jsou párové, ukončeno čípkem (uvula) › funkce uvedených struktur ›primární funkce ›respirační a polykací ›sekundární funkce ›řečová › funkce VFM ›nepneumatické aktivity ›sání, polykání, kloktání, zvracení ›velmi pevný závěr ›měkké patro se zvedá velmi vysoko v hltanu ›laterální stěny se uzavřou po celé délce ›potrava nevnikne do nosu proces dýchání ›měkké patro visí volně ve faryngu proti kořenu jazyka ›umožňuje volný průchod vzduchu z plic do nosní dutiny ›stejné při tvorbě nosovek pneumatické aktivity ›foukání, hvízdání, řeč, zpěv › › ›velum vykonává pohyb nahoru a dozadu ›výška dle produkovaných fonémů a fonetického kontextu velofaryngeální insuficience - VFI ›stav, kdy měkké patro a svalovina hltanu v při pneumatických a nepneumatických aktivitách nemohou tvořit optimální závěr mezi orofaryngem a nazofaryngem › › ›porušení rovnováhy mezi oralitou a nazalitou › rinolalie ›narušení komunikační schopnosti, které postihuje zvuk řeči i artikulaci › ›míra nosní rezonance závisí na síle patrohltanového závěru a na prostornosti rezonančních dutin › dělení rinolalie - terminologie ›hyponazalita ›huhňavost uzavřená ›rhinophonia clausa › ›hypernazalita ›huhňavost otevřená ›rhinophonia aperta › ›smíšená forma ›rhinophonia mixta › › hyperrinolalie ›patologicky zvýšená nosovost ›narušeny jsou vokály I a U ›silné nosní zabarvení všech orálních hlásek ›otvor větší než 6 mm etiologie - příčiny organické ›vrozené ›rozštěpy TP a MP ›submukózní rozštěp patra ›vrozeně zkrácené patro ›nedostatečný vývoj svalstva MP ›nepravidelný vývoj svalstva MP › › › etiologie – příčiny organické ›získané ›centrální obrny ›periferní obrny ›obrny měkkého patra po CMP ›dále po operacích a nádorových onemocněních příčiny funkční ›snížená činnost svalstva VF závěru u dlouhodobě nemocných či oslabených ›hysterie a neurózy ›mentální postižení – snížená motorická obratnost ›sluchové postižení - nedostatečné sluchové zpětné vazby ›návyk – po adenotomii a tonzilektomii – nosní a krční mandle ›důsledek nesprávného mluvního vzoru › hyporinolalie › ›patologicky snížená nosovost ›omezení nebo zmenšením prostornosti rezonančních dutin ›temný rýmový zvuk řeči ›omezené dýchání nosem s následným dýcháním ústy ›poruchy čichu ›m, n, ň – b, d, ď › ›etiologie – příčiny organické › ›vrozené ›úzké nosní průduchy ›deformace obličeje ›vybočená nosní přepážka › etiologie – příčiny organické ›získané ›zduření nosní sliznice při akutní nebo chronické rýmě ›hyperplazie nosních mušlí ›nádory ›cysty ›polypy ›hypertrofie nosní mandle › příčiny funkční ›poruchy svalstva vela způsobující zvýšenou činnost a sílu VFZ › smíšená huhňavost ›kombinace hypernazality a hyponazality ›velofaryngeální závěr je nedostatečný ›zároveň je překážka v nosní nebo nosohltanové dutině › › › Problematika adenonidní vegetace ›za normálních okolností nehrají ani tonsily ani adenoidní vegetace žádnou roli v oblasti patologie hlasu a řeči ›změny v nosovosti – individuální rezonanční vlastnosti hlasu jedince › obtíže ›při jejich růstu vzniká překážka ›opakované rýmy ›záněty nosohltanu, středního ucha a průdušek ›omezení nosoplicních reflexů ›hrudník zůstává plochý až vpadlý ›převodní nedoslýchavost › › obtíže › ›nedostatečný přísun kyslíku ›únava, rychlé vyčerpání ›potíže při dýchání a žvýkání ›narušení růstu zubů – oblouku ›dýchání ústy i během spánku ›vrozený reflex – zavření úst – dušení – noční děsy, pomočování, povrchní spaní ›nosní mandle 3leté děti - 20% › prevence ›otužování ›podpora správného dýchání nosem – hluboký vědomý nádech nosem, hluboký výdech › symptomatologie ›patologickou změnu rezonance zaregistruje na první poslech i laik hyperrinolalie ›porušena schopnost korektní artikulace většiny nebo všech hlásek podle velikosti vfi ›nejvíce porušeny sykavky a explozivy ›vibranty jsou málo kmitné ›kompenzační mechanismy – souhyby mimického svalstva › › hyporinolalie ›projevuje se sníženou nosovostí ›mnň = bdď ›samohlásky jsou tlumené – u, o ›zvuk je nejméně porušen u slov obsahujících hlásky s minimální nosovostí ›dýchání ústy ›typický výraz obličeje › smíšená huhňavost ›symptomy jsou dány konkrétní kombinací ›narušeny explozivy, samohlásky, sykavky a nosovky › diagnostika ›Gutzmannova A-I zkouška ›Czermakova zkouška ›zkouška otofonem › orientační zkoušky ›zkouška nafouknutí tváří ›zkouška pomocí pískání, foukání, chrápání ›zkouška pití brčkem ›schopnost udržet vzduch v ústech a uvolnit ho jednou ústy a jednou nosem ›správně artikulovat explozivy pbkg ve slabikách › přístrojové metody ›manometrická zkouška ›spirometrická zkouška ›velofaryngometrie ›videofluoroskopie ›endoskopie ›elektromyografie ›aerodynamická analýza › terapie ›hyponazalita ›zahájení logopedické terapie po lékařském ošetření ›po odstranění primární příčiny ›operativní zákrok, léčba ›nácvik správné artikulace nosovek a jejich užití ve slabikách, slovech a spontánním projevu › hypernazalita ›cvičení na zlepšení směru výdechového proudu ›usměrňování proudu vzduchu, zvyšování orality ›cvičení ke zlepšení rezonance – zlepšení činnosti velofaryngeálního závěru ›snížení výdechového proudu nosem – zvyšování orality na úkor nazality › pasivní cvičení ›mechanické napínání měkkého patra elektrostimulací ›vyvolávání dávivého reflexu ›digitální masáž vela s fonací – masáž prstem, krouživým pohybem › prevence ›důkladná depistáž, úzká spolupráce s odborným lékařem ›logopedická péče – automatizace správné výslovnosti nosovek ›trvalý návyk správného dýchání přes nos – lze tak zabránit opětovnému odrůstání adenoidní vegetace › PALATOLALIE ›NKS, jejíž příčinou jsou orofaciální rozštěpy ›prvním pacientem po narození dítěte je matka › frekvence OFR ›rostoucí tendence ›přesnější diagnostika a intervence ›rizikové civilizační faktory orofaciální rozštěp › ›porušení vývoje střední části obličeje ›primární patro – ret a alveolární výběžek ›sekundární patro – tvrdé a měkké patro ›vznikají ve 4. – 9. týdnu nitroděložního vývoje › vznik rozštěpu ›opoždění horizontalizace patrových desek, které se zakládají původně vertikálně › ›dislokace, defekt nebo i chybění měkkých i kostních částí tkání › ›rozštěp rtu – 27. – 30. den těhotenství ›rozštěp patra asi o 14 dní později › příčiny vzniku rozštěpů › › › ›endogenní – vnitřní příčiny ›dědičnost › › › exogenní – vnější příčiny › ›infekce ›viry – rubeola, herpes ›bakterie – syfilis ›parazité – toxopaplazmóza ›chřipka, chlamydiové onemocnění ›TORCH další rizika ›léky, drogy, kofein, alkohol ›nedostatek B vitamínu, nadbytek vitamínu A ›snížené množství plodové vody ›diabetes ›věk matky nad 38 let ›antipyretika, analgetika, antihistaminika, kortikoidy ›podané množství/stáří plodu › důsledky orofaciálních rozštěpů › ›ústa a obličej – verbální i neverbální komunikace ›funkční poruchy – sání, polykání, dýchání, vývoj sluchu ›narušení tělesného vývoje – podtlak pro polykání - výživa žaludeční sondou ›záněty nosohltanu, průdušek, středouší ›porucha sluchu převodního typu › ›deformace obličeje – měkké i kostní části ›anomálie růstu čelisti a zubů ›vady estetického rázu ›psychosociální problémy › klasifikace rozštěpů › ›dělení podle Buriana ›rozštěp rtu ›rozštěp rtu a dásní ›rozštěp rtu, dásní a patra › druhy orofaciálních rozštěpů ›rozštěp primárního patra ›jednostranně nebo oboustranně horní ret a alveolární výběžek až po foramen incisivum ›pravostranný, levostranný, oboustranný › současně může postihnout i filtrum ›růst zubů ›deformace nosu ›rozštěp sekundárního patra › › ›v různém rozsahu postihne tvrdé patro ›od foramen incisivum ›může mít tvar podkovy nebo písmene V ›rozštěp měkkého patra ›dochází k zatékání tekutiny do nosohltanu a dutiny nosní › › submukózní rozštěp ›vyskytuje se poměrně zřídka ›ploténky na zadním okraji patra nesrůstají, zadní část patra má ve střední linii defekt ve tvaru trojúhelníku ›nad tímto defektem je napjatá tenká až průsvitná sliznice ›defekt je hmatný – vpadlina ›měkké patro – zkrácené, dobrá pohyblivost ›lehká hyperrinolalie › symptomy palatolalie - shrnutí ›poruchy rezonance ›poruchy artikulace ›nesrozumitelnost řeči ›narušený vývoj řeči ›poruchy hlasu ›narušené koverbální chování ›porucha se projeví ve verbální i neverbální interindividuální komunikaci › ›poznamená nejen její expresivní, ale i receptivní složku (při poruše sluchu převodního typu) › další faktory › ›pooperační trauma (jizvy) ›řečová a citová deprivace – vědomé omezování řečového projevu ›odmítání – žádná nebo naopak přehnaná stimulace ›reakce okolí na rozštěpovou vadu › Diagnostika ›obecně využívané diagnostické postupy ›mezioborová spolupráce › › › diagnostické postupy ›mezioborová spolupráce ›standardní postupy ›přístrojová vyšetření › vyšetření hlasu ›ORL ›foniatrie klasifikace palatolálie dle Sováka › ›I. stupeň – zbytky palatolálie ›nenápadná huhňavost a zbytky dyslálie › ›II. stupeň – význačnější příznaky huhňavosti i poruchy artikulace ›nepříliš nápadné ve sdělovacím styku › ›III. stupeň – palatolálie je velmi nápadná ›řeč je však ještě srozumitelná › ›IV. stupeň – těžká palatolalická deformace – řeč je již nesrozumitelná › terapie a komplexní péče › ›interdisciplinární přístup ›pediatrie ›plastická chirurgie ›ortodoncie ›stomatologie ›stomatochirurgie ›specializovaný anesteziolog ›foniatrie ›logopedie ›psychologie, psychiatrie ›genetika ›spolupráce i s dalšími obory ›dětská kardiologie a kardiochirurgie › ›chirurgie ›operační etapy se volí s ohledem na růstová období operovaných útvarů ›každý chirurgický zákrok zabrzdí (na určitou dobu) vývoj › ›psychologická péče ›narození dítěte s viditelnou vrozenou vadou – velmi traumatizující ›úlek…sebeobviňování ›nestejné infomace podávané různými specialisty › logopedická péče ›během posledních 40 let se v léčbě rozštěpů patra výrazně pokročilo ›normální řeči se dosahuje až u 90% dětí ›logopedická intervence u dětí › › ›informace o očekávaném vývoji ›poskytování řečového vzoru ›rozvoj komunikační schopnosti ›rozvoj zrakové a sluchové percepce ›hlavním cílem je dosáhnout normální řeči ›získání zájmu rodičů sledovat řečový vývoj dítěte ›sledování a informování o každé změně komunikační schopnosti › › včasný intervenční program 1. poradenství rodičům – poskytnout dostatek informací 2. včasný domácí intervenční program › ›realizuje se zprostředkovaně rodičem – nepřímý terapeutický přístup k dítěti ›podpora prvních hlasových a mluvních projevů ›mohou se projevit nežádoucí kompenzační artikulační zvuky – neposilovat ›důležitost správného mluvního vzoru ›minimalizace rozvoje atypických řečových realizací › ›pozorování artikulace dítěte ›nápodoba nasměrování vzduchu v ústech – potřebný k řeči ›rozvoj sluchové kontroly ›pasivní a aktivní slovní zásoba – rozšíření fonetického repertoiru › terapie zaměřená na předškolní věk › ›těžiště logopedické péče ›začíná se s přímou řečovou terapií ›aktivní účast rodičů ›zvládnutí před nástupem do školy › terapie ve školním věku ›přetrvává-li palatolálie – operační zákrok ›přetrvávají kompenzační artikulační vady, dentální abnormality ›laterální a interdentální sigmatismus ›narušené mezičelistní vztahy – korekce po vývoji tváře › ›