SPECIFICKY NARUŠENÝ VÝVOJ ŘEČI OSNOVA SPROC_SP1a > vymezení • •vývojová dysfázie - specificky narušený vývoj řeči •projevující se ztíženou schopností nebo neschopností naučit se verbálně komunikovat, i když jsou podmínky pro rozvoj řeči přiměřené > přiměřené podmínky •nevyskytují se závažné neurologické nebo psychiatrické nálezy •úroveň inteligence je přiměřená •nevyskytuje se závažná porucha sluchu •sociální prostředí je stimulující > klasifikace dle MKN •kategorie – poruchy psychického vývoje •(F.80 – 89) • •konkrétně – specifické poruchy vývoje řeči a jazyka – F.80 • •F 80.1 expresivní poruchy vývoje jazyka •F 80.2 – receptivní poruchy vývoje jazyka > etiologie •specificky narušený vývoj řeči - důsledek raného mozkového poškození různé etiologie, které postihuje tzv. řečové zóny vyvíjejícího se mozku • •řeč – fylogeneticky nejmladší funkce • • > etiologie •porucha centrálního zpracování řečového signálu • •difúzní poškození CNS •genetické mechanismy •nízká porodní hmotnost •předčasný porod • > Porucha centrálního zpracování řečového signálu • •CAPD – CENTRAL AUDITORY PROCESSING DISORDER •soubor určitých problémů, které se vyskytují jako narušení procesu naslouchání • > obtíže vázané na CAPD •lokalizace a lateralizace zvuku •sluchová diskriminace a paměť •sluchová pozornost a soudržnost •poznání sluchových vzorů •sluchová figura a pozadí •sluchová výkonnost při zhoršených /změněných/ akustických signálech • > symptomatologie specificky narušeného vývoje řeči • •narušení má systémový charakter •projevuje se mnoha příznaky v oblasti řečové i v dalších oblastech neřečových •zasahuje receptivní i expresivní složku řeči •nerovnoměrný rozvoj celé osobnosti • > shrnutí symptomatologie •narušení povrchové stránky řeči •(doplníme) • • > narušení hloubkové stránky řeči •(doplníme) > další obtíže •Doplníme • • > diagnostika •interdisciplinární spolupráce •logopedie •psychologie •neurologie •foniatrie • > diferenciální diagnostika •dyslalie •opožděný vývoj řeči prostý •dysartrie •mutismus •mentální postižení •syndrom Landau-Kleffner •autismus •diagnostika per exclusionem > diagnostické metody •foniatrie •vyšetření sluchu (audiometrie, OAE, BERA) •psychologické vyšetření – úroveň intelektu •neurologické vyšetření •EEG > Speciálně-pedagogické logopedické vyšetření •vyšetření motorických funkcí •vyšetření laterality •vyšetření orientace v prostoru a čase •vyšetření zrakové a sluchové percepce •vyšetření vnímání a porozumění řeči •vyšetření řečové produkce •vyšetření grafomotoriky •vyšetření paměti, pozornosti > terapie •široké spektrum příznaků •nelze stanovit univerzální terapeutický postup •spolupráce s rodiči - hlavní komunikační partneři • •spolupráce s dalšími odborníky •spolupráce s učiteli dítěte > Cíle intervence zaměřené na intenzivní zapojení rodičů do terapeutického procesu • • •rozvoj pozorovacích schopností rodičů •omezování tendencí k direktivnosti •učit se adaptovat komunikaci a řeč potřebám dítěte •učit se vytvářet aktivní komunikační situace •eliminovat negativní chování > metody a postupy logopedické intervence •imitace normálního vývoje řeči •„provokování“ ke spontánnímu řečovému projevu •preferování obsahové stránky před výslovností • > metody a postupy logopedické intervence •metoda self talking •metoda paralell talking •metoda korekční zpětné vazby – recasting •metoda rozšířené imitace > •Princip výběru potencionálně pozitivních oblastí •Princip multisenzoriality •Doporučení - vzdělávání •Doporučení - komunikace >