žneurogenně podmíněná narušená komunikační schopnost žporucha neuromuskulární exekuce řeči žnarušení subsystémů žkomplexní forma NKS 1.neurologický původ – poškození centrálního nebo periferního nervového systému 2.porucha neuromuskulární exekuce 3.komplexní porucha žnejzávažnější poruchy řečových modalit žpraktická ztráta verbální komunikace ž s okolím žneschopnost artikulované mluvy žpřípadně ve spojení s neschopností tvořit hlas – afonií ž žmožné spojení s dysfagií žvývojová žzískaná žbezprostřední příčiny žkortikální, subkortikální a bulbární poškození inervace ž žprenatální, perinatální a postnatální faktory žvývojová ž – mozková obrna žzískaná ž - CMP ž - mozkové tumory ž - kraniocerebrální poškození ž - degenerativní onemocnění CNS › ž ždělení podle lokalizace poškození ž ž žvývojová žzískaná žnejčastěji spojená s MO ždynamický vývojový proces žnekonstantní i trvalé poruchy vývoje řečových schopností žzrání CNS žcelkový aktuální tělesný stav žstav motorických řečových funkcí žspontánní úprava žpřetrvávání obtíží žvčasný počátek terapie je podmínkou úspěchu ž ž žV. nervus trigeminus – trojklanný žVII. nervus facialis – lícní, obličejový žIX. nervus glossopharyngeus – jazykohltanový žX. nervus vagus – bloudivý žXII. nervus hypoglossus – podjazykový ž ž ž ž ž ž ž ždělení podle lokalizace poškození ž ž žvývojová žzískaná ž žvzniká poškozením motorických korových oblastí mozku žartikulace je nejasná, setřelá – námaha žspastický charakter řeči žiterace – opakování první slabiky slova žřeč je doprovázená přídatnými mlaskavými zvuky žsnížená kvalita prozodických faktorů – žojedinělý výskyt žporušena pyramidová dráha od buněk v mozkové kůře k jádrům mozkových nervů v bulbu žporucha centrálního – horního motorického neuronu žspastická obrna svalstva mluvidel žvýskyt zvýšené nosovosti – špatná vf fce U10Pyramidal žSnížená intenzita výdechového proudu – ovlivnění kvality hlasu žmimika narušena – hypomimie, amimie ž„spastický pláč a smích“ žperiferní neuron není poškozen – archaické funkce jsou zachovány ž žporucha mimokorového systému žporucha podkorových ganglií motorické dráhy žsvalový tonus dýchacího, hlasového ž a řečového systému ž žhypertonická a hypotonická forma žpomalá, ztuhlá řeč žporuchy hrudního dýchání, časté vdechy během řeči žněkteré hlásky jsou vyráženy žnarušena fce hlasivek žzvýšená nosovost žzměny tempa a melodie řeči žParkinsonova choroba žnarušené dýchání – některé hlásky vyrážené, některé zní slabě žnarušena je prozodie, mění se i poloha hlasu žnásledek poškození motorických nervů v bulbu žporucha typu chabé obrny ž žnedostatečným svalovým napětím je narušena artikulace hlásek, které vyžadují zvýšenou koordinace a svalové napětí ž žhlas je dysfonický, někdy dochází k afonii žobjevuje se otevřená huhňavost ž ž„hot potato speech“ žpoškození mozečku a jeho drah žnarušena koordinace svalů hrtanu ž a artikulačních orgánů žproblémy s koordinací volních pohybů žporucha dýchání žčasto se vyskytuje rhinolalia aperta ž žNepřesnost artikulace žprodlužování hlásek žPomalé tempo řeči žSkandovaná řeč, hezitace žhlas je tvořen s námahou žřeč je často nesrozumitelná ž ž žvyskytuje se velmi často žzáleží na tom, jaký motorický systém je narušen žhybnost, motorika mluvních orgánů žčlánkování – artikulace žrespirace žfonace žprozodické faktory řeči žsalivace žpolykání - dysfagie žneurolog, foniatr, oftalmolog, psycholog, logoped – princip komplexnosti ž žneurologické vyšetření žfoniatrické a oftalmologické vyšetření ž žmotorická fce artikulačních orgánů žvýslovnost jednotlivých hlásek žfonematická diferenciace žrespirace žrezonance žfonace žprozodické faktory žpříjem potravy a polykání žvelofaryngeální mechanismus žlaryngeální mechanismus žgrafomotorika, motorika žsouhyby těla a mluvidel žvčasná péče žstanovit dlouhodobý reedukační plán žzlepšit srozumitelnost řeči – praktická řečová komunikace žobtíže jsou patrné v celém motorickém systému žkoordinace práce se somatickou rehabilitací žnavození uvolněné stabilní polohy a relaxace ž žmodifikace cvičení – dechová, fonační, rezonanční, artikulační žvariace v prozódii řeči a jejím využití žrytmizační a intonační postupy žvyužití neverbální komunikace a komunikačních pomůcek žskupinové formy terapie ž ž ž žzásada vývojovosti žZásada reflexnosti žZásada rytmizace žZásada komplexnosti žZásada kolektivnosti žZásada přiměřenosti a individuálního přístupu ž ž žvědomá fáze ž žpotrava přijatá do dutiny ústní je volní aktivitou zpracovávána – rty, zuby a jazyk žvytváří se bolus – sousto, které je polknutím dopraveno do hltanu – farynx žzačíná podrážděním smyslových receptorů v hltanu – podnět k reflexní fázi procesu polykání žreflexní mechanismy chrání dýchací cesty před vdechnutím potravy žhrtan se zvedne a hrtanová příklopka zabrání vstupu potravy do hrtanu ždýchání se zastaví a potrava vstoupí z hltanu do jícnu žperistaltickými pohyby se pak dostává do žaludku ždospělý člověk polyká v průběhu 24 h 580x až 2 000x žv bdělém stavu (kromě příjmu potravy a tekutin) polkne 1 – 2x za minutu (závisí na produkci slin) žve spánku 1x za minutu, přestaneme polykat úplně žhttp://www.youtube.com/watch?v=pNcV6yAfq-g ž