dyslalie •neschopnost používat jednotlivé hlásky anebo skupiny hlásek v komunikačním procesu podle příslušných jazykových norem • • výskyt 40% : 60% v neprospěch chlapců • tvoří až 2/3 dětí přijatých do logopedické péče • • nejčastěji chybná výslovnost sykavek a R • > etiologie •riziková těhotenství •dědičnost artikulační neobratnosti •snížená schopnost fonematické diferenciace •narušení sluchového a zrakového vnímání •poškození dostředivých a odstředivých drah •poškození CNS •anatomické odchylky mluvidel – ankyloglossum •negativní vlivy prostředí •chyby ve výchovném přístupu > klasifikace • •vývoj •fyziologická •patologická • > etiologie •funkční •motorická – celková neobratnost •senzorická – nesprávné vnímání a diferenciace mluvních zvuků • • > orgánová dyslalie •lokalizace příčiny • •akustická •centrální •dentální •labiální •palatální •linguální •nazální > klasifikace podle kontextu • •hlásková •zasaženy jednotlivé hlásky • • •kontextová – slabiková, slovní •v izolované podobě výslovnost správná •v kombinacích nesprávná • > příklady symptomů kontextové dyslalie •elize – vypouštění, vynechání hlásek •metateze – přesmyk hlásek •kontaminace – směšování hlásek •anaptixe – vkládání hlásek •asimilace – připodobňování hlásek > •dyslalie nekonstantní •hláska není vždy tvořena nesprávně – v některých spojeních správně • •dyslalie nekonsekventní • hláska je tvořena vadně – vždy jiným způsobem > klasifikace podle rozsahu • •dyslalia levis (simplex) •monomorfní •polymorfní • •dyslalia multiplex (gravis) • •dyslalia universalis > diagnostika •zjištění příčin, druhu i rozsahu poruchy či vady výslovnosti •způsob dýchání •motorika orofaciální oblasti - mimika, pohyb rtů a jazyka •kvalita chrupu •orientační vyšetření sluchu •vyšetření fonematické diferenciace > •vyšetření dítěte • •formou hry s obrázky, které dítě pojmenovává • •volný rozhovor • • > dospívající a dospělý •konverzace, četba časopisů •komunikativní, neformální vyšetření řečové produkce •korektnost zvuků při konverzaci •produkce jednotlivých hlásek •diagnostika napodobováním, imitací – míra fixace nežádoucího zvuku •vyšetřováním kontextu > prevence • •pozitivní citové vztahy v rodině •podnětné prostředí •přiměřený mluvní vzor • > terapeutický přístup •přípravná cvičení •vyvozování hlásek •fixace •automatizace • • > zásady •zásada krátkodobého cvičení •zásada využití sluchové kontroly •zásada používání pomocných hlásek •zásada minimální akce > přípravná cvičení – motorika mluvních orgánů, fonematický sluch • •pasivní cvičení - masáže •pasivní cvičení – při težších případech NVŘ – dyspraxie mluvních orgánů •masáže – jednoduchým krouživým pohybem posilujeme a aktivizujeme jejich svalstvo •aktivní cvičení – specifika motoriky rtů, jazyka, měkkého patra a VF závěru • > fonematický sluch •sluchová kontrola •nacvičit správné vnímání a fonematický sluch, posilování fce korového analyzátoru • •fonematické vnímání •koza – kosa • • •fonematické řady •lípa – pila • • > možnosti - slovo •fonematická analýza •poznat slovo na základě rozdílnosti fonémů •rozčlenit jej na části – fonémy •určit přítomnost či nepřítomnost hlásky ve slově •vyčlenit první a poslední hlásku ve slově •určit množství hlásek, jejich pořadí a místo ve slově ve vztahu k jiným hláskám > vyvozování nové hlásky • •vývojové hledisko •imitace přirozeného vývoje řeči •artikulační návaznost • > nevývojový směr •prioritní hlásky – ve jméně dítěte •prioritní jsou nejfrekventovanější hlásky jazyka •při redukci - hlásky na začátku slova – jejich chybná realizace přispívá k nesrozumitelnosti řeči > při vyvozování lze použít • •přírodní a technické zvuky – f napodobování větru •hlásky artikulačně blízké •mechanická cesta – špátle, sondy, vibrační přístroje • > schéma artikulační návaznosti T D N D R Ř D G K T C S Z T Ť Č Š Ž Ť Ď Ň T K CH > další možnosti •nápodoba •multisenzoriální postup - zrak, hmat, chuť •Vybavení hlásky bez mluvního vzoru – obrázky/otázky – jak dělá had?.... > fixace •upevnění artikulačních stereotypů dané hlásky •propojení pohybové a zvukové podoby •slova artikulačně jednoduchá •Vhodná hláska A •Se sykavkami hláska I •Slova, kde se základní artikulace hlásky mění málo • S+E, A – salám •Slova, kde se základní artikulace mění více • S+ O, U – zaokrouhlení rtů • • • > •Slova s hláskou na počátku •Slova s hláskou na konci •Slova s hláskou uprostřed • - náročnější artikulace • - sluchová analýza > Náročnost slov •slova s otevřenou slabikou (sele) •slova s uzavřenou slabikou (myš-ka) •slova se souhláskovými skupinami • (čtvrtek, smrček, pštros) •Slova by neměla obsahovat hlásky, které ještě dítě neumí správně vyslovovat •Dítě musí slovu rozumět •Individuální zájem > automatizace •správná výslovnost dané hlásky ve spontánní řeči • •jednoduché opakování slov – pojmenovávání obrázků, reprodukce říkanek, čtení • •správná výslovnost v dialogu a monologu • • •fyziologická výslovnost se musí automaticky vybavovat ve spontánní artikulované řeči > SIGMATISMUS •interdentální •addentální •palatální •labiodentální •nazální •laterální •stridentní •laryngální > interdentální •hrot jazyka mezi zuby, výdechový proud není soustředěn na střed jazyka, ale vychází po celé jeho ploše •zní jako tupý sykot •c s z a dz •příčina – děti dýchají ústy – adenoidní vegetace, porucha skusu > korekce •zasunutí kroužkové sondy za spodní zuby •zasunutí hrotu jazyka za spodní řezáky •sevření zubů •jemný tlak – vytvoření středové úžiny •odhmatání výdechového proudu na dlani – studený dlouhý proud vzduchu > addentální •hrot jazyka se dotýká zadní stěny horních řezáků, jeho okraje se natlačí na vnitřní plochu předních zubů , které překážejí výdechovému proudu •zvuk podobný „t“, prskání •tupý, sykavý šum, který se blíží hlásce t > korekce •přitlačení hrotu jazyka za dolní zuby •dítě zlehka skousne •mírným tlakem vytvoříme středovou úžinu > palatální •hrot jazyka je stlačen dozadu k tvrdému patru • •korekce •polohování jazyka •aktivní nápodoba •mechanické polohování > labiodentální •výdechový proud naráží na spodní ret, který je vytažen nahoru a dotýká se horních řezáků •akustický dojem se blíží hlásce f •vyskytuje se při anomáliích chrupu • > korekce •nápodoba roztahování rtů do úsměvu •připojení sykavého nehlasného zvuku •usměrněné výdechového proudu • •mechanické polohování > nazální •výdechový proud vzduchu nevychází ústy, ale nosní dutinou – nepříjemný šelest, blíží se huhňavosti •nedostatečný patrohltanový závěr > korekce •celkové posilování orální rezonance •foukací, polykací a dechová cvičení •polohování mluvidel > laterální •výdechový proud uniká po jedné nebo obou stranách jazyka •chybné postavení jazyka, který se vychyluje na jednu nebo druhou stranu •pravostranný, levostranný a oboustranný > korekce •využít při vyvozování hlásku „t“ > stridentní •ostře sykavý až hvízdavý zvuk •vyskytuje se převážně u dospělých •žlábek v podélné ose jazyka – hluboký • a úzký – nadměrné napětí artikulačních svalů •čím je žlábek užší, tím je zvuk ostřejší, protože rezonanční prostor je menší • •odhmatávání výdechového proudu > laryngální •sykavý ostrý zvuk v hrtanu prudkým vyrážením dechu •u rozštěpu patra > ROTACISMUS • •mogirotacimus •pararotacismus •bilabiální •interdentální •laterální •bukální •velární •uvulární •faryngální •hyperkinetický > mogirotacimus •ráno – áno – hlásku vynechává, pára – pá.a • •pararotacismus •nahrazuje jinými hláskami – jlvhd •3.-4. rok – j •4.-6. rok – l > • •bilabiální •rozkmitají se oba rty • •interdentální •kmity tvoří jazyk vysunutý mezi zuby • •laterální •zvuk podobný rl > •bukální •rozkmitání tváře na jedné straně vzniká nápadný zvuk podobný frkání, výdechový proud vniká mezi jazyk a tváře, které rozkmitá • •velární •kmitání zadním okrajem měkkého patra nebo v úžině mezi zadní částí jazyka a měkkým patrem •může se tvořit s nadměrnými vibracemi nebo i bez nich > •uvulární •rozkmitání čípku • •faryngální •zadní stěna hltanu a kořen jazyka, chrčivý zvuk podobný hlásce ch •u dětí s rozštěpem patra • •hyperkinetický •vytváří se úžina, kombinuje se s jinými zvuky – cvaknutí čelisti a sanice > ROTACISMUS BOHEMICUS • •labiodentální a bilabiální •velární •uvulární •laterální •nazální • > •labiodentální a bilabiální •tvořen mezi dolním rtem a horními řezáky – u znělého v, u neznělého f > • •velární •kmitání okrajů měkkého patra • • • •uvulární •chrčivý, drsný zvuk – kmitání čípku • > •laterální •únik vzduchu bokem jazyka, s laterálním sigmatismem • •nazální •velmi zřídka •vzduch proniká po rozkmitání měkkého patra nosem >