MUTISMUS > •ztráta schopnosti verbálně komunikovat • • hraniční problematika mezi různými vědními obory – psychiatrie, psychologie, foniatrie a logopedie • • lidská řeč – nejvyšší schopnost – často vystavena psychogenním faktorům • •není podmíněný poškozením CNS • > mutismus •primárně psychogenně podmíněná porucha •maladaptivní obranný mechanismus, který je reakcí na akutní psychotraumatizující podnět nebo chronickou frustraci, kdy se neuspokojují základní psychické potřeby dítěte > klasifikace mutismu •celá řada pojetí • •totální – absence řečových projevů je rozšířena na veškeré osoby, prostředí a situace, ve kterých se jedinec ocitá • •elektivní – absence řeči v konkrétní situaci, prostředí, v kontaktu s určitými osobami • • > etiologie mutismu • •nejčastěji u dětí předškolního a mladšího školního věku •pravděpodobnost vzniku poruchy není závislá na inteligenci •zvyšují určité osobnostní vlastnosti – zlostnost, stydlivost… •rodiče s hyperprotektivním modelem výchovy •tělesné tresty, projevy agresivního chování mezi rodiči > příčiny •Endogenní •Exogenní > tři základní skupiny etiopatogenetických faktorů •1. •2. •3. • • > •chronické stresové faktory – obava z trestu, nadměrná přísnost ze strany učitele • •udržovací faktory – přetrvávání výše uvedených skupin faktorů • •nevhodná reakce okolí na mutismus – trestání, podplácení dítěte, nátlak > diagnostika •rodinná anamnéza •postavení dítěte v rodině •rodinná atmosféra a výchovné přístupy •osobnostní charakteristiky dítěte > mezioborová spolupráce •psychologické vyšetření (IQ, projektivní metody) •neurologické vyšetření – EEG •foniatrické vyšetření •otorinolaryngologické vyšetření • > terapie • >