Motorické schopnosti nMotorika a řeč se vzájemně ovlivňují (děti s tělesným postižením nebo opožděním často mají opožděný vývoj řeči) nDůležitý předpoklad pro rozvoj psaní, celkovou úpravu i pro geometrii nU dítěte rozvíjíme hrubou, jemnou motoriku, grafomotoriku, oromotoriku > Co je hrubá motorika? nZahrnuje pohyblivost celého těla, obecně velkých svalových skupin nZahrnuje ovládání a držení těla, koordinaci končetin, chůzi, běh, rytmizaci pohybů nNarušená hrubá motorika = nekoordinované pohyby, nemotornost, nešikovnost, neobratnost > Jak rozvíjet hrubou motoriku? nPřeskoky na jedné noze střídavě, na obou nohách nStání na jedné noze s otevřenýma, nebo zavřenýma očima nPřekážková dráha, běh, chůze v rozličném terénu nHázení a chytání míče, cvičení rovnováhy nSkákání panáka, gumy nJízda na kole, na tříkolce, na lyžích, plavání nPohybové hry – „slepá bába“, „cukr káva limonáda“, „sochy“, „Honzo, vstávej!“ > Jak předcházet narušení hrubé motoriky? nPrevence – umožnit dítěti přirozený pohyb: n přirozená delší chůze při procházkách, běhání, skákání přes překážky, jízda na kole, plavání, lyžování, házení a chytání míče, kopání do míče, různé sportovní kroužky n nRozvoj prostorové orientace > Co je to jemná motorika nPohyb dobných svalů – jemné pohyby rukou, prstů, zápěstí, uchopování a manipulace s drobnými předměty, ale také obličejové svaly nZahrnuje jak grafomotoriku, tak oromotoriku nPři narušení jemné motoriky ruky a prstů, často bývá i narušena oromotorika a opožděný vývoj řeči nVšímáme si ruky, kterou dítě při vykonávání pohybů upřednostňuje nProblém u dětí, které mají dominantní končetinu postiženou > Jak rozvíjet jemnou motoriku ruky? nRůzné hry s prsty - doprovod básničky n„hra na klavír“ nMotání klubíčka, zkoušíme obě ruce nNavlékání korálků, pletení náramků nStavebnice, kostky, lego, puzzle nHra s plastelínou, modelování, výtvarná činnost nSebeobslužné činnosti – knoflíky, tkaničky, oblékání, obouvání n > n obrazek6 b9aea88f662ae86ff2f30ec0f67f2549 113-02-pejsek e6d48a61f05365b43e3f315e1c250c5b > Co je to grafomotorika? nSoubor psychomotorických činností, které se provádějí při nejjemnějších činnostech ruky – psaném a kresebném projevu nSouhra pohybu oko-ruka, dítě maluje co vidí okolo sebe nebo co prožilo, postupem času se zdokonaluje nDůležitý pro rozvoj je špetkový úchop n > Grafomotorický vývoj n n n1-2 roky – dlaňový úchop - křečovité držení, střídání rukou, pohyb vychází z ramena a lokte n n Dlaňový úchop s palcem nahoře Úchop dlaňový s palcem dole > n2-3 roky - úchop již třemi prsty, někdy čtyřmi prsty kvůli podepření, kreslení na omezenou plochu papíru, čáry svisle a vodorovně, obkreslovní kruhu Úcho špetkový > n n n3-4 roky – dítě kreslí postavu, hlavonožce. Kreslí kruhy, čtverce, trojúhelník, ale nedokáže je zatím pojmenovat. n n n n4-5 let – dítě kreslí postavy s trupem a končetinami, vybarvuje, více detailů n vyvoj-kresby-3 > n5-6 let – dítě kreslí postavu s trupem a všemi jejími částmi, mnoho detailů, umí se podepsat (opsat písmena), geometrické tvary > n n H. Janurová – „Diagnostika dětské kresby u dětí s tělesným postižením v mateřských školách“ - bakalářská práce n příklady kresby dětí s tělesným postižením > nNerozvinutá grafomotorika a obtíže v grafomotorických dovednostech = odklad školní docházky, možné nedostatky v psaní n nPři projeveném nedostatečném rozvinutí grafomotoriky si dítě může svoje obtíže uvědomovat, dochází k oslabení motivace k psaní, ztrátě sebedůvěry a může dojít k narušení dalšího osobnostního rozvoje n nPrevence – již v předškolním věku rozvíjet grafomotorické dovednosti > Jak rozvíjet grafomotoriku? nMalování – podle předlohy, podle fantazie nRůzné pracovní listy nPosloupnost rozvíjení (hrubá – jemná – grafomotorika) nMetoda dobrého startu Rozvoj grafomotoriky >