Rozvoj sluchového vnímání, fonematický sluch Sluch nJe nejdůležitějším smyslem při rozvoji a tvorbě řeči, pokud je narušen, řeč se nerozvíjí přirozeným způsobem nSluchové postižení negativně ovlivňuje řečový vývoj n image166 Orientační vyšetření sluchu nVyšetřuje se šeptem a hlasitou řečí nPři šeptané řeči na vzdálenost 6 metrů, při hlasité na vzdálenost 8-10 metrů nDítě se postaví bokem k vyšetřovanému tak, aby dítě na vyšetřovaného nevidělo a zahluší se zvukovod nevyšetřovaného ucha nPokud se dítěti nedaří zopakovat slova, zmenšíme vzdálenost nZkoušíme slova s vysokými a hlubokými hláskami: nhluboké: mouka, bouda, bába, buben, káva, máma nvysoké: čaj, čas, nos, cvičí, léčí, tisíc, měsíc, šest nPři podezření na sluchovou vadu následuje konzultace s pediatrem, který dále dítě odešle na odborné vyšetření (ORL, foniatrie) Rozvoj sluchové paměti nUkládání a výbavnost určitých informací a jejich obsahu nKrátkodobá paměť x dlouhodobá paměť nCv. Krátkodobé paměti - dítě provede instrukci hned po zadání nCv. Dlouhodobé paměti – dítěte se po delším časovém úseku zeptáme na obsah vyprávění n Cvičení krátkodobé paměti nOpakování dvojverší (např. Naše malá kočka má zelená očka) nOpakování jednoduché věty (např. Dostal jsem nové boty) nOpakování souvětí (např. Teta, která u nás dlouho nebyla, přijela na návštěvu) n nJe třeba dopomoc dospělého? Zopakuje dítě přesně? Vynechává, nahrazuje slova? Dítě větu vůbec nezopakuje? n nPostupné rozšiřování věty (např. Babička koupila chleba. Babička koupila chleba a máslo. …) nPřesné opakování pojmů (např. kočka, pes, auto, dům, kostky) n nDovede přesně zopakovat? Zopakuje ve správném pořadí? Dítě si vymýšlí jiná slova? Nedovede větu vůbec zopakovat? nPředškolní dítě by mělo zvládnout si zapamatovat 5 pojmů Cvičení dlouhodobé paměti nJednoduchá říkadla, básničky (kvalita převažuje nad kvantitou) nRytmizace básniček, pohybové doprovody nRozhovor s dítětem co vidělo v televizi za pohádku, o čem byla, … nVyprávění příběhu, následné převyprávění příběhu asi po hodině, popř. pomocné otázky nVypráví dítě samostatně? Pamatuje si jména? Dokáže správně odpovídat? n Fonematický sluch nSchopnost rozlišit sluchem nejmenší funkční jednotky jazyka, které rozlišují význam slov nTyto hlásky mají jemné zvukové rozdíly a jemné rozdíly ve výslovnosti nFonematická diferenciace je základním předpokladem pro správný řečový rozvoj nJedná se o rozlišení distinktivních rysů fonémů daného jazyka Distinktivní rysy nZnělost (b,d) – neznělost (p, s) nPři tvoření znělých hlásek se přidává hrtanový tón, např. koza – kosa, bije - pije nNosovost – nenosovost nPři nosovosti je přítomna rezonance dutiny nosní (m, n, ň), např. nos – kos, mrak - drak nKontinuálnost (hlásky třené, f, s, š,…) – nekontinálnost (hlásky výbuchové, p, m, t, k, …) nHusa – pusa, solí – bolí nKompaktnost – difuznost nU kompaktních hlásek zvuk procháze střední částí spektra (nízké samohlásky, palatály – ť, ď, ň, a, …), u difzuních je tvorba zvuku rozložena v celém poli (labiály, vysoké samohlásky – i, u, p, b, t, d, …), např. cep – cop, myška – muška, kolo - molo Projev narušení fonematického sluchu nObtíže při výslovnosti delších slov nZaměňování, vynechávání, hlásek (jabloň – labloň, velryba – verybla, …) nNásledné obtíže při psaní a čtení nRozlišování tvrdých a měkkých slabik (dy, ty, ny – di, ti, ni) n Rozvoj fonematického sluchu nOd nejméně náročných až po náročné úkoly nRozlišování okolních zvuků (klepání do stolu, mačkání papíru, …) nRozlišování slov podle obrázků znělost ( tělo – dělo, pije – bije…), změna hlásky (micka – myška, nos – noc), změna délky samohlásky (paní – páni, pápá – papá), zvuky sykavek (ssss – had, ccc – pára) n nRozlišování slov pouze sluchem nJsou stejná nebo nejsou stejná? Např. kočka – kočka, pes – pes, pes – bez, váhá – váha, tyká – tiká) nRozlišování slabik nJsou stejná nebo nejsou stejná? Např. bim – pim, bu – bu, ku – gu, ha – cha, ci – či) Jak rozvíjet fonematický sluch? nRozlišování okolních zvuků, zvuků přírody, zvířat, … nRůzné hry: nCo slyšíš?; hra s krabičkami (různé obsahy – kamínky, hrách, rýže, …); Kde je budík?; na tichou poštu; Kukačko, zakukej! (děti sedí skloněné v kroužku, jeden zakuká, a hadač hledá) nSlovní fotbal, co slyšíš na záčátku/konci slova, … nRytmizace básniček nBakalářská práce Ivany Švestkové n