Úvod do psychologie - denní studium, 2014 Pojmy, teorie, osobnosti – vše, co se může objevit v závěrečném testu Test bude zaměřen na porozumění níže uvedených pojmů a teorií; např.: - Krátkodobá paměť – stručně ji charakterizujte a uveďte, jak ji lze zkoumat a kdo ji zkoumal. - Psychoanalýza – uveďte zakladatele, základní pojmy a základní myšlenky). - Co jsou to pareidolie, jak je lze užívat v psychologické diagnostice? - Co je to koučink? Jak se liší koučink od psychoterapie? - Co je to kognitivní interview – v čem spočívá a k čemu slouží? - Vysvětlete, jak funguje priming a uveďte nějaký příklad. - Čemu v pomáhajících profesích říkáme projekce? - Co je to etologie? Základní literatura: Atkinson, R. L., Atkinson, R. C., Smith, E. E., Bem, D. J., & Noen-Hoeksema, S. (2012). Psychologie. Praha: Portál. Eysenck, M. W., & Keane, M. T. (2008). Kognitivní psychologie. Praha: Academia. Plháková, A. (2003). Učebnice obecné psychologie. e-kurz Kognitivní psychologie: http://is.muni.cz/el/1441/podzim2014/SV4BP_ZPs1/um/51926338/ - další internetové zdroje jsou uvedené u jednotlivých témat I. Úvod do psychologie i) Co je psychologie, kde potkáme psychologii - psychologie odborná/vědecká a psychologie laická; psychologie práce (organizace a řízení), klinická psychologie, poradenská psychologie, školní psychologie, dopravní psychologie, psychoterapie, koučink ii) Vztah psychologie k jiným oborům - etologie, etnologie, neurologie, matematika, sociologie, psychiatrie, filozofie iii) Psychologie jako pomáhající profese; sebepoznání, supervize; projekce K syndromu vyhoření a problematice pomáhajících profesí rozhovor s Cyrilem Höschlem na ČR PLUS, pořad „Leonardo Plus“ (rozšiřující materiál): (díl z 31.8. 2013) http://hledani.rozhlas.cz/iradio/?query=&reader=&stanice[]=%C4%8CRo+Plus&porad[]=Leonardo+Plus&offs et=100 II. Základní psychologické směry a jejich historický vývoj i) Psychoanalýza - Sigmund Freud, asociační experiment, volné asociace, projekce, chybné úkony ii) Asocianizmus – David Hume; asociační zákony (styčnosti v prostoru, v čase, příčiny-následku, podobnosti) iii) Gestalt psychologie (tvarová psychologie) – vztah celek-část, gestalt zákony – figury/pozadí, dobrého tvaru (pregnantnosti) – uzavření, blízkosti; Kurt Koffka, Max Wertheimer iv) Behaviorizmus - paradigma S-R, návaznost na reflexologii Ivana P. Pavlova; John B. Watson v) Neobehaviorizmus - paradigma S-O-R, kognitivní mapy; Edward C. Tolman vi) Kognitivní psychologie - kognitivní obrat a jeho historické zdroje; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, architektura kognitivního systému vii) Humanistická psychologie – kritika redukcionizmu a mechaničnosti ostatních směrů; témata humanistické psychologie; Carl Rogers Literatura: Atkinsonová 24-36 (historické základy psychologie a její hlavní směry) III. Kognitivní psychologie jako experimentální věda - Jak ovlivnit/manipulovat lidské chování? Priming, primingový experiment, Literatura: Plháková – 157-158 video na Youtube „Psychological priming“: http://www.youtube.com/watch?v=HRAKt0GakJM experimentální demonstrace primingu: http://www.brainbugs.org/Demos/flowplayer/example/priming.html IV. Vnímání i) Vnímání a čití ii) Anatomie a fyziologie zrakového vnímání - sítnice, obraz na sítnici a jeho vlastnosti, zraková dráha, zraková kůra iii) Iluze, klamy, pareidolie, Rorschachův test iv) Nápovědi zrakového vnímání monokulární – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice (překryv) v) Význam pohybu při zrakovém vnímání vi) Konstantnost vnímání vii) Stereoskopické vidění viii) Okohybné svaly, sakadické pohyby, fixace; eye-tracking ix) Vnímání barev- tyčinky, čípky, konstantnost vnímání barvy, negativní paobrazy x) Konstruktivistické výklady vnímání xi) Přímé výklady vnímání; ekologická teorie Jamese Gibsona V. Paměť i) Základní druhy paměti - explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, deklarativní, nedeklarativní paměť ii) Teorie paměťových skladů – senzorická/ultrakrátkodobá (echoická, ikonická),krátkodobá, dlouhodobá paměť; výzkum kapacity krátkodobé paměti (George Miller) iii) Pracovní paměť, fonologická smyčka, vizuálně-prostorový náčrtník iv) Zapomínání - vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); křivka zapomínání (Hermann Ebbinghaus); paměť a demence; paměť a posttraumatická stresová porucha (PTSD) v) Kognitivní trénink vi) Vliv různých faktorů na zapamatování a vybavení - kontext, emoce, opakování, organizace materiálu, počet elementů/štěpů, sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové, vliv představivosti (mnemotechniky zaležené na představivosti; Eidetická představivost); vliv pozice v zapamatovaném materiálu; organizace autobiografické paměti, zábleskové (flashbulb) vzpomínky vii) Jak zvýšit spolehlivost vzpomínání? - problematika očitého svědectví, kognitivní interview VI. Učení Druhy učení: i) Vtiskávání (imprinting, Konrad Lorenz) ii) Klasické podmiňování - primární (nepodmíněný) a sekundární (podmíněný) podnět/reakce, Ivan P. Pavlov iii) Operantní (instrumentální) podmiňování, Burrhus Skinner, vznik pověrčivých rituálů a obsedantně kompulzivní poruchy mechanizmem operantního podmiňování iv) Sociální učení (Albert Bandura) http://www.youtube.com/watch?v=zerCK0lRjp8 VII. Mentální reprezentace, myšlení a řešení problémů i) Analogová mentální reprezentace a její vlastnosti ii) Propoziční mentální reprezentace a její vlastnosti iii) Myšlení a imaginace (analogové myšlení), myšlení jazykové (propoziční) iv) Kognitivní typy (verbálně analytický styl vs. vizuálně analogový styl; závislost vs. nezávislost na poli – Herman Witkin) v) Indukce, dedukce – jejich vlastnosti a příklady vi) Usuzování v každodenním životě, stereotypy, předsudky VIII. Inteligence i) Inteligence jako kognitivní schopnost vs. sociální a emoční inteligence ii) Co musí splňovat dobrý inteligenční test iii) Problematičnost testování inteligence, zneužívání inteligenčních testů iv) Teorie g-faktoru (Charles Spearman) v) Verbální a neverbální inteligence iv) Fluidní a krystalická inteligence (Raymond Cattell) IX. Emoce i) Emoční vs. kognitivní; specifika emocí –hodnocení, orientování, tělesné zakotvení; ii) Emoce jako následek tělesných/fyziologických reakcí (James-Langeho teorie) iii) Emoce jako následek kognitivního hodnocení (např. ruminace, „černé myšlení“ u deprese) iv) Evolucionistický přístup ke zkoumání emocí, emoce a výrazy tváře (Robert Plutchik) v) Emoce a psychosomatická onemocnění