Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 1 5 KOMUNIKACE OSOB SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Charakteristika a význam mezilidské komunikace, formy komunikace u jedinců se sluchovým postižením, možnosti rozvoje komunikačních dovedností Komunikace - z lat. slova communicatio – sdělovat, spojovat - jedna z nejdůležitějších lidských schopností - výrazně přispívá k celkovému osobnostnímu rozvoji jedince – sdělování myšlenek, navazování kontaktů, získávání informací, vzdělávání se - komunikační proces – sdělování a výměna informací - komunikační schopnost – užívat jazyk jako systém znaků a symbolů ve všech jeho formách a) verbální b) neverbální Komunikace osob se SP - komunikační formy osob se SP podle zákona č. 384/2008 o komunikačních systém neslyšících a hluchoslepých osob (dříve zákon o znakové řeči č. 155/1998) Mezinárodní znakový systém - Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 2 Prstová abeceda = daktyl - vizuálně-motorická komunikační forma, využívá různých poloh a postavení prstů k vyjádření hlásek - druhy daktylu: o jednoruční o obouruční o smíšený o dlaňový daktyl hluchoslepých – taktilní forma - výhody: - nevýhody: Znakovaná čeština - umělý komunikační systém, který usnadňuje dorozumívání mezi slyšícími a neslyšícími - využívá gramatické prostředky češtiny, která je současně hlasitě nebo bezhlasně artikulována Český znakový jazyk - přirozený a plnohodnotný komunikační systém tvořený specifickými vizuálněpohybovými prostředky, tj. tvary rukou, jejich postavením a pohybem, mimikou, pozicemi hlavy a horní částí trupu - nejmenší jednotkou ZJ je znak (znak = slovo (jednotka mluveného jazyka) - počátky lingvistického výzkumu: William Stokoe: Sign Language Structure, 60.léta USA - ČR: prof. Alena Macurová – FF UK Praha (obor Čeština v komunikaci neslyšících), od 90.let Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 3 Vizualizace mluvené češtiny (odezírání) - vnímání orální mluvy zrakem a její chápání podle pohybů úst, mimiky, tváře, výrazu, očí, gestikulace rukou i celého těla - podpůrné složky odezírání: mimoslovní komunikace (přirozená gesta, doteky, pohledy, mimika) Písemný záznam mluvené řeči - určeno pro osoby se SP, které neovládají jiné komunikační systémy - simultánní přepis mluveného slova (např. u soudu, na přednáškách, apod.) - u prelingválně neslyšících se mohou objevit potíže s chápáním textu – problémy se čtením a porozuměním Navázání kontaktu s osobou se SP - zvuk – zbytky sluchu - dotek – rozevřenou dlaní (ne hlava, ne ruka!!!) - jiná osoba – distanční vzdálenost, často např. ve škole - vibrace – jen určité prostory; dupání (pro některé neslušné), klepání - pohyb – dlaní lehké mávání vertikálně (dobře rozlišitelné periferním viděním) - světlo - nikdy: o zezadu, hlava, záda, ruka od lokte dolů - kdykoli, kdokoli: o rameno a horní část paže - důvěrné: o stehna – pokud sedíme, osoby se již musí znát - velmi důvěrné: o přední část těla, ruce od loktů dolů – pokud neznakují (artikulační orgán) - u dětí pravidla neplatí Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 4 Znakování s miminky - Mgr. Tereza Vasilovčík Šustová (dříve tlumočnice ZJ, poradkyně pro ranou péči) - komunikace gesty je přirozená pro děti do 3 let - děti raného věku touží po komunikaci, ještě však neovládají svá mluvidla - díky znakování si může rodič s dítětem povídat už v 8. nebo 9. měsíci - může tak ovlivnit pohybový, citový a rozumový vývoj dítěte - stačí intuitivně podporovat mluvená slova gesty - Televizní klub neslyšících – znakování s miminky Literatura HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. www. ruce. cz