Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 1 6 VZDĚLÁVÁNÍ JEDINCŮ SE SLUCHOVÝM POSTIŽENÍM Základní vymezení, legislativa, typy škol, komunikační přístupy ve vzdělávání, integrace, inkluze. Vzdělávání neslyšících z legislativního pohledu - SRP pro SP - SPC pro SP (při ZŠ pro SP) - MŠ pro SP - MŠ běžného typu – integrace - MŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami - MŠ: specifické úkoly – navazování komunikace, tvoření a rozvíjení hlasu, rozvíjení zrak. vnímání, JM a HM, reedukace či edukace sluchu, začátky čtení pomocí globální metody, rozvíjení řeči Bilingvální MŠ pro SP PIPAN - MŠ je určena pro: - děti neslyšící, nedoslýchavé i děti s KI, s vadami řeči - slyšící děti, které z nejrůznějších důvodů potřebují menší kolektiv a individuální přístup - slyšící sourozenci nebo kamarádi - od 2 – 7 let - škola rodinného typu, pravidelná individuální logopedická péče - znakový jazyk + český jazyk - zřizovatelem je Federace rodičů a přátel sluchově postižených o.s. - www.pipan.cz Možnosti vzdělávání pro děti školního věku se SP  ZŠ pro SP  ZŠ běžného typu – integrace  ZŠ pro jiný typ postižení – při souběžném postižení více vadami (např. ZŠ logopedická)  v ČR je 12 ZŠ pro SP Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 2  metody orální, bilingvální, totální komunikace – přístup ke vzdělávání si mohou školy zvolit  desetiletá PŠD (ředitel školy může o jeden rok navíc zažádat) Možnosti sekundárního vzdělávání pro děti se SP  SŠ  gymnázium pro SP  SOŠ (čtyřleté, ukončeno maturitou) – střední zdravotnická škola (obor zubní technik), střední průmyslová škola oděvní, střední pedagogická škola, střední průmyslová škola elektrotechnická  SOU (dvou či tříleté, výuční list)  OU (pro žáky s LMP, výuční list)  praktické školy pro SP   Možnosti vysokoškolského vzdělávání pro jedince se SP    „Výchovná dramatika Neslyšících“ (VDN) • obor realizovaný na DiFa JAMU v Brně • bakalář (tříleté studium, specializace divadelního nebo pedagogického směru) • dvouleté navazující magisterské studium (specializace divadelní) • http://difa.jamu.cz/organizacni-struktura/ateliery/avdpn.html • http://www.ceskatelevize.cz/porady/1096066178-televizni-klub- neslysicich/210562221800006 • „Čeština v komunikaci neslyšících“ • obor realizovaný na FF UK Praha Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 3 • tříletý (+ navazující magisterský) obor • bez možnosti dálkového studia • specializace pedagogická (učitel ČJ pro SP) nebo lingvistická (výzkum ZJ) • tlumočník ZJ • http://ucjtk.ff.cuni.cz/cnes/ Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky – TEIRESIÁS  MU, od r. 2000  hlavním úkolem je zajišťovat, aby studijní obory akreditované na univerzitě byly v největší možné míře přístupné také studentům: nevidomým a slabozrakým neslyšícím a nedoslýchavým s pohybovým handicapem případně jinak postiženým  Olomouc, Centrum pomoci handicapovaným na UP  Ostrava, Pyramida (centra podpory studentům se specifickými potřebami na Ostravské univerzitě)  Praha, Kancelář pro studenty se speciálními potřebami na KU Komunikační přístupy ve vzdělávání osob se SP - Orální metoda - cíl: vybudovat u SP mluvenou řeč jak v orální, tak i v grafické podobě, aktivizovat zbytky sluchu, formovat mluvenou řeč na základě hmatu a zraku - použití sluchadel, KI k co nejlepšímu rozvinutí mluvené řeči - nejdůležitější složka: odezírání, sluchový trénink - ZŠ, MŠ A DD Ivančice, ZŠ a MŠ pro SP v ul. Ječná, Praha - Bilingvální metoda - přenos informací ve dvou jazykových kódech; cíl: umožnit dětem se SP dosáhnout maximálního osobnostního, sociálního a kognitivního rozvoje - ZJ neslyšících a mluvený jazyk většinové společnosti Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 4 - bezjazyčí - komunikace mezi neslyšícími a slyšícími, neslyšící učitel, důraz na psanou formu řeči - Metoda totální komunikace - využít všech dostupných komunikačních prostředků - MŠ a ZŠ Kyjov, ZŠ a MŠ v Olomouci Slyšící pedagog   Neslyšící pedagog   Integrace  integrace = scelení; sjednocení; doplnění; spojení částí celku  integrované vzdělávání – přístupy a zapojení žáků se speciálními vzdělávacími potřebami do hlavních proudů vzdělávání (do běžných škol)  dle Vítkové (2003) je integrace společná výchova a vzdělávání dětí, žáků a studentů s postižením i bez něj  účastníci integrace: dítě se SP, rodina, učitel a spolužáci, ředitel, speciální pedagog  IVP je závazným dokumentem pro zajištění speciálních vzdělávacích potřeb žáka  kritéria pro integraci: o o o o o  výhody a nevýhody integrace:   Mgr. Barbora Ilgnerová podzim 2015 SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie 5   IVP  Literatura HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: úvod do surdopedie. 1.vyd. Praha: Portál, 2012. 159 s. ISBN 978-80-2620-084-0. KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5 VYSUČEK, P., MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003 PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992 Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé (Lorm, o.s.)