SV4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky 5 surdopedie (podzim 2015) jaro 2015, Út 17:35 – 18:20 centrum (Poříčí 9, budova A)  cvičící: Mgr. Barbora Ilgnerová, CVIDOS - 3. patro (= 4. nadzemní podlaží), prostory IVIV (Institut inkluzivního vzdělávání), místnost č. 76 – konzultace po předchozí domluvě  kontakt: 385421@mail.muni.cz  začátek výuky: 22. 9. 2015  konec výuky: 15. 12. 2015  Ukončení předmětu (kolokvium, 2 kr.)  test  Informační zdroje  studijní materiály k předmětu (IS)  doporučená literatura OKRUHY 1. Úvod do surdopedie Vymezení základní terminologie, cíle, metody, mezioborové vztahy a předmět zájmu surdopedie. 2. Fyziologie a patologie sluchu Anatomie sluchového analyzátoru, význam sluchu a důsledky sluchového postižení, etiologie sluchového postižení, klasifikace sluchových vad, metody diagnostiky sluchového postižení. 3. Sluchová protetika a jiné pomůcky Individuální sluchová protetika, kochleární implantát, kmenový implantát, další pomůcky. 4. Řeč jedinců se sluchovým postižením Ontogeneze mluvené řeči, stádia vývoje řeči u jedinců se sluchovým postižením, jazykové roviny, modulační faktory. 5. Komunikace osob se sluchovým postižením Charakteristika a význam mezilidské komunikace, formy komunikace u jedinců se sluchovým postižením, možnosti rozvoje komunikačních dovedností. 6. Systém vzdělávání jedinců se sluchovým postižením Základní vymezení, legislativa, typy škol, komunikační přístupy ve vzdělávání, integrace, inkluze. 7. Systém poradenství u jedinců se sluchovým postižením SRP, SPC – vymezení, legislativa, služby. 8. Profesní orientace a uplatnění u jedinců se sluchovým postižením a u jedinců se souběžným postižením více vadami Postavení osob se sluchovým postižením na trhu práce, legislativa, Tichý svět (APPN), podporované zaměstnávání, tranzitní program, souběžné postižení více vadami (různé možnosti). 9. Komunita Neslyšících Komunita Neslyšících, kultura, organizace, spolky, kluby jedinců se sluchovým postižením, časopisy věnující se problematice sluchového postižení, tlumočnické služby. 10. Exkurz do historie péče o jedince se sluchovým postižením Budování institucí, ústavů a škol pro osoby se sluchovým postižením, vývoj koncepcí výuky, průkopníci vzdělávání neslyšících, první ústavy, Milánský kongres. DOPORUČENÁ LITERATURA BULOVÁ, A. Uvedení do surdopedie. In PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. BULOVÁ, A. Komunikace sluchově postižených. In VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. BYTEŠNÍKOVÁ, I., HORÁKOVÁ, R., KLENKOVÁ, J. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: UP, 2003. 217 s. ISBN 978-80-2440-766-1. HORÁKOVÁ, R. Surdopedie: Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2011. 126 s. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení: Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. 159 s. SKÁKALOVÁ, T. Uvedení do problematiky sluchového postižení. Hradec Králové: Gaudeamus – Univerzita Hradec Králové, 2011. 94 s. Adresář služeb pro sluchově postižené 2007. Praha: FRPSP. (www.frpsp.cz) BÍMOVÁ, P. Jazyk znakový – jazyk přirozený. ČDS, 10, 2002, č. 2/3. Dostupné na World Wide Web: < http://zj.ruce.cz/?page=home&num=033> ČERMÁK, F. Jazyk a jazykověda. Praha: Karolinum, 2001. ISBN 80-7110-183-4 EVANS, L. Totální komunikace. Struktura a strategie. Hradec Králové: Pedagogické centrum, 2001 FREEMAN,R.D. Tvé dítě neslyší? Praha: FRPSP, 1992. GÜNTHER, K.B. Bilingvální vyučování neslyšících žáků základní školy. Praha: MŠMT. 2000. HOLMANOVÁ, J. Raná péče o dítě se sluchovým postižením. Praha: Septima, 2002. HOMOLÁČ, J. Sociolingvistika. Komunikace neslyšících. Praha: FF UK,1998. HRONOVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk III. (Tvoření tázacích vět). Speciální pedagogika 12, 2002, č. 2, s. 113 – 123 HRONOVÁ, A., MOTEJZLÍKOVÁ, J. Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP, 2002. HRUBÝ, J. Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. HRUBÝ, J., BAREŠOVÁ. Didaktické a technické pomůcky pro sluchově postižené v MŠ a ZŠ. Praha: Septima, 1999 JABŮREK, J. Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima, 1998. JANOTOVÁ, N. Odezírání u sluchově postižených. Praha: Septima, 1999. JANOTOVÁ, N., SVOBODOVÁ, K. Integrace sluchově postiženého dítěte v mateřské a základní škole. Praha: Septima, 1998. KOWALIK, S., BAŃKA, A. Perspektivy rehabilitace hluchoslepých. Praha: Wagner Press, s.r.o., 2000 KRAHULCOVÁ, B. Komunikace sluchově postižených. Praha: Karolinum, 2002. LEJSKA, M. Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido, 2003. LUDÍKOVÁ, L. Vzdělávání hluchoslepých I. Praha: Scientia, 2000. LUDÍKOVÁ, L. Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. Olomouc:Univerzita Palackého, 2001. MACUROVÁ, A. Jazyk v komunikace neslyšících. INFO Zpravodaj FRPSP 3, 1995 MACUROVÁ, A., HOMOLÁČOVÁ, I., PTÁČEK, V. Výzkum komunikace neslyšících. Český znakový jazyk. Speciální pedagogika 7, 1997, č. 3, s. 1 - 15. MACUROVÁ, A. Poznáváme český znakový jazyk (Úvodní poznámky). Speciální pedagogika 11, 2001, č. 2, s. 69-75 MUKNŠNÁBLOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014 POTMĚŠIL, M. Prstová abeceda. Praha: FRPSP, 1992. POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna, 2002 POTMĚŠIL, M. Čtení k surdopedii. Olomouc: UP, 2003 POTMĚŠIL, M. Všeobecný slovník českého znakového jazyka O- Ž. Praha: Fortuna, 2004 PULDA, M. Včasná sluchově řečová výchova malých sluchově postižených dětí. Brno: MU, 2002 PULDA, M. Integrovaný žák se sluchovým postižením v základní škole. Brno: Paido, 2000. PŮSTOVÁ, Z. Psychomotorický vývoj sluchově postižených dětí v předškolním věku. Praha: Septima, 1997. REDLICH, K. Slyšící dítě hluchých rodičů. Bakalářská práce.Praha: FF UK, 2003. Dostupné na World Wide Web: SINECKÁ, J. Komunita neslyšících a limity jejich integrace do české společnosti. (Zpráva o výzkumu zdravotně handicapované skupiny). Speciální pedagogika 1, 2003, s. 33 – 42 SOBOTKOVÁ, A. Včasná diagnostika a pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením jako úkol SPC, In VÍTKOVÁ, M.: Otázky speciálně pedagogického poradenství, Brno, MSD, 2003. SOURALOVÁ, E. Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 2002. SOURALOVÁ, E. Vzdělávání hluchoslepých II. Praha: Scientia, 2000. STRNADOVÁ, V. Potom ti to povíme. Praha: Česká unie neslyšících, 1994. STRNADOVÁ, V. Jaké je to neslyšet. Praha: Česká unie neslyšících, 1995. STRNADOVÁ, V. Hádej co říkám aneb Odezírání je nejisté umění. Praha: Helix, 2001. SVOBODOVÁ, K. Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. Praha: Septima, 1997. VYSUČEK, P.Poznáváme ČZJ VI. (Specifické znaky). Speciální pedagogika 14, 2004, č. 1, s.16-27 Internetové odkazy www.ruce.cz www.ticho.cz www.weblik.cktzj.com www.eliska.cz www.cktzj.com www.neslysicisnadeji.org www.neslysici.info www.zpravy-pro-neslysici.cz www.vymolova.cz/#!ulita www.unieneslysicichbrno.cz www.moravskakavarnaneslysicich.cz www.brno.cun.cz www.neslysim.cz http://difa.jamu.cz/obory-a-ateliery/atelier-vychovne-dramatiky-neslysicich.html www.frpsp.cz www.trojrozmer.cz www.pevnost.cz www.asnep.cz www.appn.cz www.cztn.cz www.labyrintbrno.cz www.czechdeafyouth.cz www.tond.cz www.zavriusi.eu Pořady pro neslyšící Televizní klub neslyšících (TKN, Česká televize) www.ceskatelevize.cz/porady/1097176961-zpravy-v-ceskem-znakovem-jazyce Časopisy Speciální pedagogika, Gong, Unie, Info - Zpravodaj, Doteky Multimediální programy: DINGOVÁ, N., DVOŘÁKOVÁ, M., FALTÍNOVÁ, R., OKROUHLÍKOVÁ, L., SERVUSOVÁ, J. a kol. Slovník porodnické terminologie, Praha, 2005. HORÁKOVÁ, R. Znaková zásoba pojmů z oboru speciální pedagogika, Brno: MU, Rigorózní práce, 2005. LANGER, J., PTÁČEK, V., DVOŘÁK, K. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk. Olomouc: UP PdF, 2004. ISBN 80-244-0846-5 Lexikologie pro základní školy. Praha: FFUK, 2003. POTMĚŠIL, M. Zpracování dřeva – terminologická pomůcka. Beroun 2002. PROCHÁZKOVÁ, A. a kol. Slovník znakového jazyka pro obor pedagogika a psychologie. Hradec Králové: PedF, 1992. PTÁČEK, V., KOTVOVÁ, M.: Slovník znakové řeči. Praha: PedF UK, 1998. VYSUČEK, P., MOTEJZÍKOVÁ, J. Specifické znaky. Praha: FF UK, Pevnost, 2003. JAZYKOVÉ CENTRUM ULITA STŘEDISKO TEIRÉSIAS JAMU Filmy a dokumenty o SP Srdce je osamělý lovec; Bohem zapomenuté děti; Dogani; Mandy; Příběh Marie; Moji milovaní…