Seminář sociální psychologie Člověk a sociální prostředí. Sebepercepce a sebeprezentace jako výsledek sociální interakce a sociálního učení. Atribuce. Kontexty sociální interakce pFyzické kontexty nAneb od tlačenice k architektuře nPsychologie životního prostředí Kontexty sociální interakce 2 pSociální kontexty nScénář (Schank, Abelson, 1977) pSociální chování se podobá hraní podle scénáře n(Sociální) role pRole – modely chování ve vztahu k jiným osobám pRole, které hrajeme se stávají součástí našeho já (Goffman, 1959) pRole pozorujeme a ve vhodných podmínkách využíváme §Sociální učení (Bandura) §Imitace (napodobení) §Modeling (přejímání vzorů) §Srv. Např. Zimbardo (dozorci, vězni) p Kontexty sociální interakce 3 nSociální schémata pSociální vědomosti jsou uchovávány v pružných rámcích, které řídí naše chování pNapř. scénář, role pDalší typy (Baron, Byrne, 1984) §Schéma rolí §Schéma osoby §Sebeschéma §Průběžně korigováno; „jací jsme“ §Zkušenost i pozorování vl. chování v soc. situacích §„Sluší mi tohle?“ Kontexty sociální interakce 4 pOsobní identita (sebesystém, jáství) pSociální identita nSkupiny, které nás obklopují pPrimární skupina pSkupina vrstevníků „peer group“ nSociální identifikace se skupinou pPřejímání hodnot, norem… pTeorie minimálních skupin (Tajfel) §Vnitřní (in-group) a vnější (out-group) skupiny pPřirozené procesy kategorizace §Stereotypy §Předsudky § Kontexty sociální interakce 5 pKulturní kontexty nEtnocentrismus (všechno, co vím o lidech…) nNapř. Hsu pPojetí sebe sama („jáství“) se liší mezi Američany a Asijci n(…) n Kontexty sociální interakce 6 pSebepojetí nTypické pro evropské myšlení (srv. Descartes, Locke, Hume) nSociální srovnávání (W. James, 1890; „významní druzí“) nZpětná vazba (Cooley, 1902) – „zrcadlové já“ pNaše představa o tom, jak o nás asi uvažují druzí… n„já“ jako série rolí (Goffman, 1959) – repertoár rolí nInternalizace podmínek hodnoty (C. Rogers) pPozitivní zpětná vazba pSebeaktualizace p Kontexty sociální interakce 7 pSebeúcta (self-esteem) nLiší se od popisného sebeobrazu (self-image) nInternalizace sociálních soudů, hodnotící nCoopersmith (1968) pNízká, střední, vysoká sebeúcta §Jaké jsou děti s…? n nSebeúčinnost (self-efficacy) Atribuce phledání „příčin“ i příčin vlastního chování i chování druhých osob ppoznání těchto příčin nám umožňuje chápat svět jako předvídatelný, jednodušší a kontrolovatelný pnejde o hledání objektivních příčin, ale o subjektivní výklad skutečnosti naivními nebo laickými teoriemi pmáme potřebu atribuovat především chování, které se odlišuje od běžného Atribuce - chyby Každý je naivním psychologem… pInterní (dispoziční) příčiny ncharakteristiky osobnosti npřesvědčení pExterní (situační) příčiny nsituační tlaky/vlivy p pPříklad: nPozdní odevzdání anotace posteru studenty pVniřní: jsou líní, chlastají, flákají se pVnější: mají problémy doma, pracují, randí ;) Atribuce - Základní atribuční chyba: pZákladní atribuční chyba (Ross, 1977) pJe všeobecná tendence přeceňovat u druhých osob význam osobnostních vlastností na úkor situačního kontextu Co je na obrázku? Rozdíly ve vnímání situace pPozorovatel -> Interní atribuce pAktér -> Externí atribuce p pCo je v centru pozornosti? nPro Pozorovatele: Aktér nPro Aktéra: Všechno, krom aktéra (zejména vlastní situace) p Atribuce - Efekt aktéra a pozorovatele pRozdílné atribuce aktérů a pozorovatelů: p paktéři (ti, kteří uskutečňují jednání) mají tendenci přisuzovat za zdroj svého chování situaci, ppozorovatelé (ti, kteří pozorují jednání) jsou náchylnější označovat za zdroj chování samotného aktéra. Atribuce - Sebeochranné atribuce p= tendence aktérů připisovat úspěch sobě samému a neúspěch situačním faktorům pVysvětlení: úspěch souvisí se sebehodnocením a přiznání si viny za vlastní neúspěch snižuje sebehodnocení; patribuování neúspěchu situačním faktorům umožňuje podržení sebeúcty a pozitivního obrazu o sobě Atribuce - Tendence nápadnosti ptendence pozorovatelů připisovat větší odpovědnost těm jednotlivcům, kteří se nějakým způsobem odlišují Egocentrická tendence p= při skupinové práci se projevuje tendence členů připisovat si větší odpovědnost za úspěch a atribuovat odpovědnost za neúspěch druhým p pNávaznost na další aspekty ped. praxe – např. soc. klima (Abrami et. al. 1995) Počáteční atribuce jsou velmi odolné pPostoje (Lord, Ross a Lepper) nUpevnění postojů k trestu smrti (přijetí, odmítnutí) nPrezentace dvou „nových“ studií (má/nemá vliv na zločinnost) nNázory se posunují k extrémům ve směru původních pNáhodné události (Langer a Roth) nPočáteční úspěšnost v odhadu v hodu mincí (10 pokusů) nU úspěšných větší očekávání přesnosti u 100 hodů p Praktické dopady chybných atribucí pMůžeme se zcela mýlit nNapř. základní atribuční chyba pTato přesvědčení mají tendenci odolávat navzdory faktům (viz výše) pNaše mylná přesvědčení a názory mohou konstruovat novou sociální realitu nNapř. sebenaplňující proroctví, učitelovo pojetí výuky atp.