Pozorování Základní metoda …které se nevyhneme: v nejširším smyslu přirozená tendence každého člověka Možnosti kultivace a formalizace: Pozorovací schémata (např. Flanders) Rizika: výběrovost, „osobní rovnice“, subjektivní zkreslení Důležité: reflexe vlastní pozice pozorovatele Pozorování 2 Zúčastněné pozorování – mj. potřeba reflektovat i vlastní roli pozorovatele x Zprostředkované pozorování – pozorovatel není vnímán jako účastník, analyzuje se např. nahrávka apod. Přirozené pozorování (situace, ke které dochází spontáně) x Pozorování v inscenované situaci (setting – např. Test neznámé situace pro identifikaci stylu attachmentu) Možnosti práce s pozorováním Obsahová, popř. fenomenologická analýza (výchozí je podrobný „nezúčastněný“ popis, další fáze zahrnuje kódování) Zvláštní místo: analýza interakcí Aplikace předem vytvořených teoreticky podložených schémat Záznam – umožňuje opakovaně se zabývat určitými sekvencemi, věrně ilustrovat výsledné interpretace… Pozorování jako neodmyslitelný doplněk dalších metod (analýza kresby, performačních metod…) Rozhovor Důležité reflektovat: účel (proč) pozici (s kým hovoříme, co to pro něj znamená) kontext (je pro sdělování příznivý/nepříznivý?) míru formalizace (strukturovanosti) …že jde o komunikační situaci (má svůj logický průběh, nároky i zdroje chyb) Komunikace mezi lidmi pan Vyspan Vysíílajlajííccíí pan Ppan Přřijijíímajmajííccíí vzkaz,vzkaz, komunikkomunikéé zpzpěětntnáá vazbavazba kkóódovdováánníí dekdekóódovdováánníí komunikakomunikaččnníí baribariéérara Komunikace Neverbální Verbální Komunikace jednáním Komunikace – kromě informací Metakomuniační klíče (tón, úsměv, ;) Sdělování emočního stavu Sdělování vztahů a postojů k tématu rozmluvy Sdělování vzájemných postojů Sdělování sebepojetí Sdělování vztahů, které si přejeme udržovat Sdělování pravidel o dalším průběhu komunikace Nic neříkající sdělování ...Není možno nekomunikovat Neverbální komunikace sdělování pohledy sdělování výrazem obličeje (mimika) sdělování pohyby sdělování fyzickými postoji (posturologie) sdělování gesty (gestika) sdělování dotykem (haptika) sdělování vzájemným přiblížením či oddálením (proxemika) sdělování úpravou zevnějšku Rozhovor Individuální nebo skupinový Probíhá jednorázově nebo v opakovaných sezeních Různá míra přípravy a postupu při vedení – nestrukturovaný, strukturovaný, polostrukturovaný Direktivní nebo nedirektivní Nestrukturovaný rozhovor Podobá se běžnému nahodilému rozhovoru Důraz na přirozenost konverzace, nenucený průběh… Nemáme připravený plán (zpravidla ani dílčí okruhy), držíme se hlavního tématu Jasná musí být představa, co se chceme dozvědět, na jakou otázku hledáme odpověď a proč (nikoli jak se k tomu dobereme) Zvláštní forma: narativní interview – zde spíše tazatel podněcuje k vyprávění, než aby probíhala konverzační výměna; tazatel parafrázuje, doptává se na nejasnosti, podněcuje… ale nesugeruje, nepřerušuje, nezasahuje do dějové linie Výhody: flexibilita, možnost improvizace, mnoho informací o vypravěči Nevýhody: poznáme ve fázi zpracování a analýzy dat Polostrukturovaný rozhovor Postupuje se podle závazného schématu – okruhů otázek Můžeme měnit pořadí okruhů podle aktuální potřeby Můžeme přizpůsobovat znění otázek aktuální situaci Zaznamenáváme i informace, které původně nebyly součástí sledovaných okruhů Pokládáme i doplňující otázky Můžeme rozdělit na strukturovanější a méně strukturovanou část (aktivní více dotazovaný / tazatel) Výhody: oproti nestrukturovanému snadnější vyhodnocování, oproti strukturovanému flexibilita, citlivost k situaci a možnost podle potřeby měnit schéma Nevýhody: při nezvládnutém vedení podobné jako u nestrukturovaného Strukturovaný rozhovor Na pomezí mezi rozhovorem a dotazníkem Pevně dané schéma, které neumožňuje velké změny a úpravy Nejnáročnější na přípravu Náročný i na strandardní podmínky (doba, tazatel, projev tazetele…) Omezený prostor pro rozvíjení dalších zajímavých témat Omezený prostor pro individualitu tazatele i dotazovaného Nevýhody společné spíše s nevýhody dotazníků OTEVŘENÉ – charakter odpovědi není určen UZAVŘENÉ – omezené odpověďové varianty Ano/ne, dichotomické, alternativní Multiple-choice (ustáleně alternativní, mnohonásobné volby ;-) ŠKÁLOVÉ (posuzovací, ratingové) – přímá kvantifikace SPECIÁLNÍ (PSYCHOLOGICKÉ) – vědomé porušení „pravidel“ >> skrytí pravého účelu >> verbální chování Např. projektivní, asociační (konotační) Manipulativní, experimentální (např. nucená volba, sugesce) Formy (formáty) otázek Typy otázek(Miovský, 2006) Zjišťovací, rozhodovací (Byl jste tam?, Sledujete televizi?) Alternativní (Máš raději maminku nebo tatínka?) Doplňovací (Kdo…? Kde…? Kdy…? Jak..? Proč…?) Naváděcí (!!!nikoli návodné – Můžete mi o tom prosím říci více…?) Typy otázek (Svoboda, 1999) Přímé (Myslíte si, že…?) Nepřímé (Myslíte si, že je správný názor, že…?) Projektivní (Co si myslíte o lidech, kteří tvrdí, že…?) …kromě otázek (další techniky při vedení rozhoru) „technika“ není jen technická záležitost technika kladení otázek technika jednoduché akceptace technika zachycení a objasnění technika parafrázování technika interpretace technika ujištění technika používání pomlk ??? – často zásadní otázka registrace (záznamu) rozhovoru Fáze rozhovoru Příprava – rozhovoru jako takového, tazatele na setkání s dotazovaným/i Realizace rozhovoru: Úvodní část: má zajistit kontakt, motivovat; čas pro informování (o očekáváních, účelu rozhovoru, o sobě), získání souhlasu s rozhovorem a záznamem… Vzestup a upevnění kontaktu – „zahřívací kolo“: obecnější, méně citlivá témata; také zjištění ochoty respondenta hovořit, info o jeho komunikačním stylu, slovníku… Jádro rozhovoru: obsahem jsou cílové tématické okruhy, důraz se přesouvá na validitu odpovědí; obecně snaha propojit informace s konkrétní zkušeností respondenta (ne „takhle nějak obvykle…“ ale „jak to bylo naposledy…“ atd.); prokládání zatěžujících,konfliktních apod. témat méně závažnými, „oddechovými“ podle potřeby Závěr a ukončení: důležité i z etických důvodů – dotazovaný nemá odcházet rozrušený, poděkování, domluva, co dál Anamnéza Životopisná metoda zachycující vývoj (,,historii") osobnosti od početí do současnosti. Používá se zejména ve zdravotnictví, psychologii a speciální i sociální pedagogice. Provádí se většinou ústní formou, ale není vyloučena ani forma písemná. Snímání anamnézy je doprovázeno pozorováním, jehož výsledky se též zaznamenávají. Schéma kazuistiky (podle V. Smékala) 1.Základní údaje 2. Anamnestické údaje: a) Rodové dispozice b) Ontogenetický vývoj c) Scholarita d) Prostředí e) Socioekonomické podmínky f) Meziosobní vztahy a komunikace 3. Chronologické záznamy 4. Odborný nález 5. Katamnéza 6. Závěrečné údaje 7. Přílohy Některé možnosti analýzy rozhovorů (ale i anamnestických údajů, textů obecně…) Tématická obsahová analýza Zakotvená teorie (grounded theory) Fenomenologická analýza (analýza „žitého světa“) Analýza diskurzu (způsobu podávání informací – „užití řeči“) …