Dotazování, dotazníky OTEVŘENÉ – charakter odpovědi není určen UZAVŘENÉ – omezené odpověďové varianty Ano/ne, dichotomické, alternativní Multiple-choice (ustáleně alternativní, mnohonásobné volby ;-) ŠKÁLOVÉ (posuzovací, ratingové) – přímá kvantifikace SPECIÁLNÍ (PSYCHOLOGICKÉ) – vědomé porušení „pravidel“ >> skrytí pravého účelu >> verbální chování Např. projektivní, asociační (konotační) Manipulativní, experimentální (např. nucená volba, sugesce) Formy (formáty) otázek ROZHOVOR DOTAZNÍK Nižší možnost standardizace Vyšší možnost standardizace Vyšší potenciál pro validitu Nižší potenciál pro validitu Nižší potenciál pro reliabilitu Vyšší potenciál pro reliabilitu Vliv tazatele vysoký (+ i -) Vliv tazatele minimální Návratnost vysoká a snáze kontrolovatelná Návratnost menší a hůře kontrolovatelná Drahý (čas i peníze) Levný (až laciný) Anonymita problematická Anonymita možná Vyšší možnost motivovat Omezené motivování / demotivace Kladení otázek – dotazník MOŽNÉ PŘEDNOSTI Mnohem snazší přístup k širší paletě jevů Časová nezávislost Menší náročnost – finanční, časová MOŽNÁ SLABÁ MÍSTA Zranitelnost daná zprostředkovaností Kvality nástroje Přednosti a slabé stránky písemného dotazování PŘITAKÁVÁNÍ SOCIÁLNÍ ŽÁDOUCNOST SOCIÁLNÍ HOSTILITA PAMĚŤOVÉ CHYBY LHOSTEJNOST VYHÝBÁNÍ SE EXTRÉMŮM Zkreslení v odpovědích RELEVANCE, ZNÁMOST TÉMATU – pro vás i respondenta JEDNODUCHOST, KRÁTKOST – krátkodobá paměť (7-2) ptáme se jen na JEDNU VĚC (x „dvouhlavňovost“), pozor na podmiňování, SROZUMITELNOST – otázky musí být stejně srozumitelné všem respondentům, je nutné ji ověřovat, POZOR NA ZÁPORY v otázce VYHÝBEJTE SE SUGESTIVNÍM otázkám, zvažujte dojem na respondenta VYHÝBEJTE SE EMOTIVNÍM otázkám VYVAŽUJTE – zahrňte do otázky oba póly nabídněte „NEVÍM“, kdykoli lze nevědět POZOR NA KONTEXT daný předchozími otázkami … a další Pravidla volby/formulace otázek v dotazníku Spíše specifické než obecné Spíše uzavřené než otevřené (ale…) Spíše nabídnout „nevím/nemám názor“, než ne popř. zvážit možnost střední/neutrální alternativy Spíše nucená volba než (ne)souhlas Pořadí otázek (obecnější před specifickými) Specifika konkrétních formulací Pozor na obecné kvantifikátory Neptejte se, na co byste se nezeptali ústně Formulace otázek v dotazníku Normální konverzace v běžném životě interpretujeme tak, jako bychom očekávali od svých konverzačních partnerů naplnění následujících ideálů: IDEÁL KVALITY Neříkáme lži, ani věci, pro které nemáme důkazy IDEÁL RELEVANCE Říkáme pouze věci, které jsou pro účel konverzace relevantní, smysluplné, účelné IDEÁL KVANTITY Naše příspěvky do konverzace jsou přesně tolik informativní, jak je třeba, ani o trochu víc IDEÁL MRAVŮ Naše příspěvky jsou jasné a stručné Předpokládá se, že mluvíme pravdu, sdělujeme relevantní informace, sdělujeme adekvátní množství informací, a to jasně. http://en.wikipedia.org/wiki/Gricean_maxims Griceho konverzační ideály Využívání již připravených dotazníků Výhodné např. při psaní závěrečné práce, při vyhodnocování programu… Dotazníky mají zpravidla již vyřešené otázky validity, reliability, problémy s výběrem a formulací položek Často navrhuje už prodiskutované a výzkumně podepřené schéma toho, čeho je důležité si všímat Stále ale musíme dbát na to, jestli se dotazník skutečně ptá na to, co chceme vědět Tak jako u všech dalších metod je důležité vědět, kdo může s metodou pracovat, co je třeba udělat před administrací, jak se postupuje při vyhodnocování k tomu by měl sloužit manuál - příručka k dotazníku. Příklad: metody pro vlastní hodnocení školy na portálu RVP: http://evaluacninastroje.rvp.cz/nuovckk_portal/