3mTTil test Jkázka použití projektivního testu Dostupné z Metodického portálu www. rvp.cz, ISSN: 1802-4785, financove rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem pedagogický} kovaného z ESF a státního ckým v Praze. Pro BAUM TEST není důležité mít výtvarné nadání. K vyhodnocení kresby stromu jsou používána zcela jiná kritéria, než jsou ta klasická výtvarná či estetická. BAUM TEST vypovídá o člověku a jeho životě, o jeho současnosti, minulosti a náhledu do budoucna. Dnes se využívá v mnoha oborech spojených zejména s nsydhologií^grafologií. S touto metodou se můžete nově setkat rovněž při výběrových řízeních do zaměstnání. Běžně je zařazován jako projektivní technika v psychodiagnostických bateriích, používaných odbornými psychology^,. -— z maß uje symGoúic^y vytváříme obvaz toho, jatí vidíme sami sc6c. Je to možnost, ja({ ze svého vcdoHiĹvytáfiHCHiC na povrcii představu o svém vúastním Literatura pro > zájemce Tvůrce projektivního testu „Der Baumtest" (1949) Karel Koch Další dostupné práce: L. Richter: „Test kresby stromu" Z. Altman: „Baum-tesť Používáme čistý bílý arch kancelářského papíru formátu A4. Středně tvrdá tužka bez gumy. - ;ho „Nakreslete strom, jaký chcete, jak nejlépe .diftute, ale neměl by to být jehličnane Posouzení kresby, celkový dojem. Použijte pracovní list „Baumtest" - zkuste zachytit svůj první dojem z kreseb výčtu 1. Posouzení kresby jako celku (celkový dojem, způsob provedení, co dominuje) 2. Umístění a velikost kresby Umístění a velikost kresby Tah, tlak, způsob provedení čáry Posouzení „zralosti" kresby - přítomnost inj^tilníchznaků Symbolický výklad Interpretace detailů Napojování a zakončení větví a kmene Umístění a velikost kresby Lev, Stra„a-vztah ksoběsamém. introverze, přemýšlivost, zaměření na minulost, vazba na matku... Pravá strana - vztah k druhým, k vnějšímu světu, směřování k budoucnosti, touha po novém, vazba na otce, přizpůsobení se... Tlak a tah iak - energičnost, rozhodnost, odolnost zátěži i těžkopádnost... ilabý tlak - citlivost, jemnost, přecitlivělost, deprivace, slabá vůle... ost, Velikost kresby (průměr 2/3 listu papíru) Malá kresba: nízké sebevědomí, projev opatrnosti, nejistoty... Zaplněný celý-pfTTstor: snaha vše obsáhnout, přehnaná expanzivita, kompenzace pocitů nedostatečnosti... Přesahující okraje: (většinou horní okraj) nevyzrálost, neadekvátní cíle, nepřijímá omezení... Tah: ■ Roztřesená čára - vnitřní únava, nemoci, úzkosti. é tahy - rozhodnost, jistot omalý tah - pasivita, nerozhodno Časté opravy - nejistota, labilita, místo oprav důležité... - projev prožívání, výtvarná stylizace, důsledek snahy zamaskovat nepovedené části kresby, projrv-rľejTstoty... - samá černá bývá projevem depresí, pocitu ztráty vlastního já... ně kre Např. „srdce stromu"- označujeme tak místo, kde se větve napojují nebo vyrůstají z kmene. Symbolizuje vyzrálost osobnosti (přechod z dětství do dospělosti). nezvládnutý *^ —* zvládnutý Regresivní projevy v kresbě (důraz na ovoce, doplňky - ptáčci, hnízda, houby, budky) Snaha předvést se. Ale může to být i projev recese! ■ V, '< /, # i i i*i * i ■ ' t r ■ ' 1 " *1 Symbolický výklai Kořeny - drží strom v zemi, zakotvení, orientace na minulost... Pata kmene - zázemí, stabilita... Kmen - odolnost, průběh života, stabilita... Koruna - postavení ve světě, uzavření!^ Větve - vnitřní uspořádanost osobnosti, špičaté IvětveV agresivita... Listy, plody - prožívání, povrchnost. Antropomorfizace (ve stromě obličej, nějaké prvky člověka), ulámané větve začerněná kresba^-<> /jíl\ I OSU Např. poškození kmene, uříznutá větev, díry ve stromě... (traumata, nevyřešené problémy apod.) Vpravo - ještě nevyřešeno... Vlevo - je to už za ním, smířil se s tím