Podmínky pro ukončení semináře Teorie a metodika výchovy SZ2BP_TEV2 Seminář k teorii a metodice výchovy Seminární skupiny: SZ2BP_TEV2/18 Út 13:00--13:45 učebna 34 vybrat SZ2BP_TEV2/18 → SZ2BP_TEV2/19 Út 13:55--14:40 učebna 34 vybrat SZ2BP_TEV2/19 → SZ2BP_TEV2/20 Út 12:05--12:50 učebna 38 vybrat SZ2BP_TEV2/20 → Datum setkání: Předpokládaná témata (možnost upravení dle potřeb studijní skupiny). 1. 21. 9. – 27. 9. úvod do TMV 2. 28. 9. – 4. 10. odpadá prezenční výuka/oslovení třídních učitelů/vypracování struktury rozhovoru 3. 5. 10. – 11. 10. Učitel 4. 12. 10. – 18. 10. Úloha pravidel v práci s třídou 5. 19. 10. – 25. 10. revize získaných rozhovorů, konzultace postupu při psaní textů 6. 26. 10. – 1. 11. Problémové chování dětí 7. 2. 11 .- 8. 11. Rodina jako výchovný činitel 8. 9. 11.- 15. 11. Výchova k hodnotám 9. 16. 11. – 22. 11. Funkce školy 10. 23. 11. – 29. 11. Klima školy 11. 30. 11. – 6. 12. Alternativy a inovace ve vzdělávání 12. 7. 12. – 13. 12. Témata, která hýbou vzděláváním… 13. 14. 12. – 20. 12. zk (písemný test) Podmínky k udělení zápočtu: Účast na seminářích - max. 1 omluvená absence. Odevzdání zápočtového úkolu do připravené aplikace v isu do 11. 12. 2015 Splnění závěrečného písemného testu, který je zároveň podmínkou ukončení předmětu: SZ7BP_TEV1 Teorie a metodika výchovy Zadání úkolu k zápočtu ze semináře Teorie a metodika výchovy: 1. Jednotlivci nebo dvojice - domluvte si setkání se dvěma třídními učiteli na druhém stupni základní školy (tedy 2 setkání). Můžete-li, zúčastněte se třídnické hodiny. 2. Vypracujte tazatelské schéma pro polostrukturovaný rozhovor s třídním učitelem. 3. Schéma vložit do připravené aplikace do 5. 10. 2015 a dle komentářů vyučující upravit, následně použít pro vedení rozhovoru s učitelem. Téma rozhovoru: V čem spočívá úloha třídního učitele na 2. stupni základní školy. V čem spočívá třídnictví na druhém stupni základní školy. Výzkumná otázka: Jak rozumí učitelé 2. stupně ZŠ roli třídního učitele? Dílčí výzkumné otázky: Co dělá třídní učitele na 2. stupni ZŠ? Jaký cíl si kladou učitelé v roli třídních učitelů? Jakým činnostem se v rámci třídnictví věnují? Jakou časovou dotaci věnují třídnictví? S čím se při výkonu role třídního učitele potýkají? Jak jsou na tuto roli připraveni? 4. Přepište nahraný rozhovor, v textu barevně vyznačte: modrá barva – činnosti třídního učitele a jejich časová dotace zelená barva – co učitelé říkají, že je jejich cílem, záměrem, snahou v roli třídního učitele oranžová barva – jak se v roli třídního učitele cítí, jak se cítí připraveni na třídnictví, případně co by uvítali 5. Projděte si barevně vyznačené texty Vašich spolužáků (viz odevzdávárna v isu). Prostudujte si dostupnou literaturu: Ø STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD, 2004,155 s. ISBN 80-86633-21-7. Ø STŘELEC, S. (ed.) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD, 2005. ISBN 80-210-3687-7 Ø Výchovné činnosti třídního učitele a sebereflexe učitelova výchovného působení. Dostupné zde: Třídní učitel_ppt Ø KRÁTKÁ, Jana a Stanislav STŘELEC. Třídní učitel jako integrující, koordinující a kooperující výchovný činitel. In Pedagogický výzkum jako podpora současné školy. 1. vyd. Hradec Králové: Gaudeamus, 2008. s. 729-736, 8 s. ISBN 978-80-7041-287-9. 6. Napište ve dvojici s kolegou článek o třídnictví na druhém stupni v současné ZŠ. Parametry článku: Článek má charakter populárně vědeckého textu, je určený pedagogům, studentům učitelství, odborné veřejnosti se zájmem o školství, svým charakterem je určen např. do Učitelských novin, časopisu Komenský, nebo na weby: Česká škola http://www.ceskaskola.cz/, Eduin http://www.eduin.cz/, apod.. Technické parametry: Text příspěvku Písmo: Times New Roman 12 Řádkování: 1,0 Rozsah: 3-4 normostrany A4, max. 4 A4 Citace přímo v textu s odkazem na příjmení autora, rok vydání publikace a citovanou stránku; např. (Chráska 2007, s. 15) nebo …. Podle Tomáše Kaspera a Dany Kasperové (2010, s. 29) „ ……“. Na závěr příspěvku je pak nutno zařadit celkový seznam literatury a zdrojů. Poznámky pod čarou jsou určeny pro poznámkový aparát příspěvku, kde použijte v případě potřeby stejné pravidlo citací jako v textu příspěvku. Seznam literatury a odkazy na zdroje vycházejí z normy APA, pravidle zde: citační norma APA nebo ČSN ISO 690 Kontakt na autora(y): Jméno a příjmení autora (ů): e-mail: Nejlepší text bude doporučen redakci časopisu Komenský k otištění. Literatura: · Lukášová, H., & Svatoš, T., & Majerčíková, J. (2014). Studentské portfolio jako výzkumný prostředek poznání cesty k učitelství. Zlín: Univezita Tomáše Bati ve Zlíně, Fakulta humanitních studií. · Střelec, S. (ed.) (2004) Studie z teorie a metodiky výchovy I. Brno: MSD. · Střelec, S. (ed.) (2005) Studie z teorie a metodiky výchovy II. Brno, MSD. · Krátká, J., & Střelec, S. (2008). Třídní učitel jako integrující, koordinující a kooperující výchovný činitel. In Pedagogický výzkum jako podpora současné školy, (s. 729-736). Hradec Králové: Gaudeamus. · Kaščák, O., & Pupala, B. (eds.), (2011). Škola-statický element v sociálnej dynamike. Bratislava: Iura Edition. · Mareš, J., & Lukas, J. (2009). Internetové prezentace základních škol jako jeden z indikátorů jejich vnitřního sociálního prostředí. Orbis scholae, 3(1), 63-78. · Ježek, S. (2005). Psychosociální klima školy III. Psychosociální klima školy III, 1, 1-158. · Rabušicová, M., Šeďová, K., Trnková, K., & Čiháček, V. (2004). Škola a (versus) rodina. Masarykova univerzita. · Smetáčková, I. (2012). Škola jako téma rozhovorů mezi dětmi a rodiči. Studia paedagogica, 16(2), 9-26. · Štech, S. (2007). Profesionalita učitele v neoliberální době (Esej o paradoxní situaci učitelství). Pedagogika, 57(4), 326-337. Časopis Komenský Þ Jarmila Bradová: Rodiče vítání: Se Zdeňkem Slejškou o otevírání škol rodičům a rodičů školám, 5–11. Þ Jarmila Bradová: Hledání logiky ve výchově bez trestů. S Václavem Martinem o školní nekázni a nelogičnosti trestání, 5–10 Þ Alena Chládková: Jak na problémové chování žáků? Nechme se inspirovat Finskem. 24–27. Þ Jana Vrbová: Podvádění a klamání ve škole: otázka stanovení hranic? 11-14