Teorie solení „Teorie solení“ •Náš třídní vždycky říkal... slečno zmírněte dávky hulení. •A zapněte mi prosím internet, pan Dvořák mi ho před rokem a půl vypnul. (Honza) No asi měl důvod! Ale ne, to bylo ze srandy! (Honza) No já jsem ty vaše srandy vždycky slyšel i přes zeď. •Něco dalšího? … •Koncept „solení“ vychází z těchto přístupů: provokativní přístup v terapii a poradenství, paradoxical thinking, neuro-lingvistické programování, ericksonovská hypnoterapie. • Narušení obsahu vyučování? Hranice kázně, pozornost a jak na ní… •Vyšumění (přehlížení) •Potlačení (neverbální gesta, pohled, Okřiknutí: jménem nebo Ticho), změna vzdálenosti – fyzický kontakt, •Separace •„Teorie solení“ •Reagování na žákovu pozornost •Změna tempa výuky •Odstranění předmětu, který bere žákovi pozornost •Použití symbolů a signálů •Zužitkování • http://www.youtube.com/watch?v=AuRhwVNAhDg Některé techniky… •Zužitkování (utilizace) •Konfuze - narušení vzorce a navázání vztahu…. •Provokace + ošetření •Paradoxní intervence •Přerámování •Předefinování • • Výsledek obrázku pro poloplná sklenice Výsledek obrázku pro poloplná sklenice Přerámování a zužitkování •...to je vůl ta je krava ....hmm ja učím dobytek. •Co je to alkylace, Honzo? A do prdele! (Honza začten do časopisu nečekal žádný dotaz) Alkylace není "a do prdele", co je to alkylace? • • Způsoby komunikace (Watzlawick, 2011) •Symetrická eskalace •(trumfování) •https://youtu.be/Ulwr-7IicjA?t=87 • •Symetrické interakce •(je založená na rovnosti – chování B odráží chování A, vede tedy k minimalizaci rozdílů) •https://youtu.be/PfmDAvO3TCw?t=1543 • • Jak moc solit? • •Avšak pro záchranu vztahu [vychovatel a vychovávaný] je potřeba, aby „zlo“, které partnerovi či dítěti způsobím, bylo o trošku menší než to, které udělal on“ (Hellinger, 2004, s. 43). •Uvádí to na příkladu, kdy v jedné internátní škole řešil pozdní příchod. Žáci mu při spoluúčasti na řešení navrhli: „Během prázdnin budeme celý den pracovat na údržbě fotbalového hřiště“. S tím jsem souhlasil. Ale po půldni práce jsem jim řekl, že to už stačí. Takto jsem jim vyšel vstříc. Od té doby nebyly žádné problémy s disciplínou“ (Hellinger, 2004, s. 44).