SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY 10 PRŮŘEZOVÁ TÉMATA V RVP ZV Průřezová témata jsou povinnou součástí základního vzdělávání. Jedná se o těchto šest průřezových témat: 1. Osobnostní a sociální výchova 2. Výchova demokratického občana 3. Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech 4. Environmentální výchova 5. Multikulturní výchova 6. Mediální výchova PT lze zařadit do výuky třemi základními způsoby: vyučovat PT jako samostatný předmět (například mediální výchovu); integrovat PT do již existujícího předmětu, obvykle s navýšením hodinové dotace pro předmět (například PT environmentální výchova do přírodopisu v 6. ročníku apod.) jednotlivé tematické okruhy PT realizovat formou projektové výuky, blokové výuky, samostatného kurzu apod. OTÁZKY Pro vypracování následujících otázek je nutno pracovat s aktuálním textem RVP ZV, strany 104–117. RVP ZV označuje za specifikum průřezového tématu Osobnostní a sociální výchova učivo. Co je učivem tohoto PT? Které z přínosů PT Osobnostní a sociální výchova považujete za nejdůležitější? Uveďte max. tři a své tvrzení zdůvodněte. „Výchova demokratického občana má vybavit žáka základní úrovní občanské gramotnosti.“ (RVP ZV, s. 107) Na základě důkladného prostudování tohoto PT uveďte, jak lze pojmu občanská gramotnost rozumět. Navrhněte způsob, jímž byste tematické okruhy PT Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech integrovali do již existujících předmětů. Navrhněte a 4-5 větami popište projekt, jehož prostřednictvím byste mohli ovlivňovat postoje žáků vztahující se k PT Multikulturní výchova. SEMINÁŘ Z TEORIE A METODIKY VÝCHOVY – SEBEREFLEXE Odpovězte prosím na následující otázky. Smyslem tohoto úkolu není hodnocení předmětu samotného nebo vyučující (ty můžete hodnotit prostřednictvím předmětové ankety). Vaším úkolem je zamyslet se nad tím, jakým způsobem probíraná témata ovlivnila vaše profesní myšlení. Rozsah odpovědi není určen, pokuste se ale, aby vaše odpověď byla co nejlépe promyšlena. Co jsem si při práci v předmětu STMV uvědomil/uvědomila? Co se mi v předmětu STMV dařilo? Co se mi v předmětu STMV nedařilo? Jak bych nyní, na konci semestru, formuloval svoji představu o výchově v práci učitele (speciálního pedagoga, asistenta pedagoga)?[1] ________________________________ [1] Roli si vyberte podle toho, která je vám nejbližší, o níž v souvislosti se svou budoucí profesí uvažujete.