SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY – 1 Požadavky pro udělení zápočtu z předmětu seminář k teorii a metodice výchovy · aktivní účast v seminářích (omluvenou absenci je možno – po domluvě – nahradit v jiné seminární skupině); · průběžné vypracovávání úkolů zadaných na seminářích; · v závěru semestru předložení pracovního portfolia s kompletními materiály ze seminářů, a to včetně vypracovaných úkolů. Požadavky ke zkoušce z předmětu teorie a metodika výchovy · nastudování zadané odborné literatury; · úspěšné zvládnutí písemné zkoušky kombinující prověřování znalostí a schopnost formulovat vlastní stanoviska týkající se řešené problematiky. Doporučené texty z časopisu Komenský Archiv časopisu je dostupný zde: http://www.ped.muni.cz/komensky/predesle-rocniky Číslo 02, listopad 2012 Þ Michal Rigel: Vývoj kázeňských postihů na školách v českých zemích aneb Vyhání metla děti z pekla? 12–16. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě II: Když učitelé hrají přesilovku, 17–20. Číslo 03, březen 2013 Þ Jarmila Bradová: Rodiče vítání: Se Zdeňkem Slejškou o otevírání škol rodičům a rodičů školám, 5–11. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě III: Když moc cirkuluje po třídě, 21–23. Číslo 04, květen 2013 Þ Kateřina Lojdová: S Eliškou Sokolovskou o inkluzívním vzdělávání, speciálním školství a tom, co je fér, 5–8. Þ Aleš Máchal: O některých mýtech v environmentální výchově, 9–13. Þ Klára Šeďová: Mocenské konstelace ve školní třídě IV: Když nastane tahanice, 28–31. Þ Zuzana Šalamounová: V kůži někoho jiného, 32–35. číslo 01, září 2013 Þ Jarmila Bradová: Hledání logiky ve výchově bez trestů. S Václavem Martinem o školní nekázni a nelogičnosti trestání, 5–10 Þ Alena Chládková: Jak na problémové chování žáků? Nechme se inspirovat Finskem. 24–27. Číslo 03, březen 2014 Þ Veronika Rodriguezová: S Jaroslavem Provazníkem o umění ve výchově a bezpečí dramatické hry, 6–9. Otázky a úkoly Domníváte se, že vás vaši učitelé vychovávali? Uveďte pozitivní i negativní příklad výchovného působení učitele. Je úlohou školy/učitele vzdělávat, nebo vychovávat? Svůj názor zdůvodněte Úkol na 2. seminář Zhlédněte film Precious (2009) režiséra Lee Danielse (bližší info na http://www.csfd.cz/film/235194-precious/) a na příští seminář si připravte odpovědi na následující otázky: V čem se lišil způsob práce se žáky v první a ve druhé škole (třídě), kterou navštěvovala Precious? Jaké byly – podle vašeho názoru – příčiny školního neúspěchu Precious? Nezapomeňte, že nejsou dobré a špatné odpovědi, ale pouze vaše odpovědi.