SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY – 5 KLÍČOVÉ KOMPETENCE ŽÁKA ZÁKLADNÍ ŠKOLY k. k učení; k. k řešení problémů; k. komunikativní; k. sociální a personální; k. občanské; k. pracovní 1. Žákyni 7. třídy se stále nedaří uspět v písemné práci z matematiky. Obrátí se na spolužačku, která dostává opakovaně dobré známky, a požádá ji o doučování. Domluví se a dvakrát týdně spolu tráví hodinu po vyučování ve škole a připravují se na další písemku. 2. Žáci 9. třídy jdou společně s učitelkou výtvarné výchovy do galerie na výstavu. V průběhu akce se žáci dokáží zklidnit a chovat se přiměřeně tomu, v jakém se ocitli prostředí. Některé prohlížení obrazů a diskuse nad nimi nebaví, ale poctivě procházejí celou výstavu. Někteří žáci kladou kurátorce, která pro ně připravila výklad, zajímavé dotazy, z nichž vyplývá, že je některé obrazy zaujaly. Které z klíčových kompetencí uplatnili žáci v příkladu 1 a 2? 3. Lenka, žákyně 5. třídy si všimla, že její spolužák Mirek, který je učiteli napomínán a postihován za nevhodné chování o přestávkách a před vyučováním, takto reaguje v situacích, kdy ho spolužák Libor provokuje, bere mu věci, hází mu smetí do pouzdra apod. Libor však své jednání úspěšně skrývá, takže o celé situaci ví pouze Mirek, který se nedokáže ovládnout a vstupuje do otevřených konfliktů, a Lenka, jež byla jednou svědkem takovéto situace. a) Jaký vhodný postup byste žákyni (nezapomeňte, jste v roli učitele!) doporučili? Jak by měla žákyně reagovat? b) V případě, že žákyně zareaguje tak, jak navrhujete, které kompetence jsou u žákyně již rozvinuty? Úkoly 1. Vymyslete alespoň tři činnosti (ke každé klíčové kompetenci), jimiž byste mohli ve svém předmětu/oboru rozvíjet tyto kompetence. 2. Které výukové metody (vycházejte ze svých zkušeností v roli žáka či studenta) napomáhají k rozvoji klíčových kompetencí nejméně? Úkol na 6. seminář Nastudujte si na webu rvp.cz tento článek http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/6051/KLIMA-VE-TRIDE.html/ a připravte si odpověď na otázku, jakým způsobem, může učitel/pedagog ovlivňovat klima školní třídy. SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY – 5 KLÍČOVÉ KOMPETENCE ŽÁKA ZÁKLADNÍ ŠKOLY k. k učení; k. k řešení problémů; k. komunikativní; k. sociální a personální; k. občanské; k. pracovní 1. Žákyni 7. třídy se stále nedaří uspět v písemné práci z matematiky. Obrátí se na spolužačku, která dostává opakovaně dobré známky, a požádá ji o doučování. Domluví se a dvakrát týdně spolu tráví hodinu po vyučování ve škole a připravují se na další písemku. 2. Žáci 9. třídy jdou společně s učitelkou výtvarné výchovy do galerie na výstavu. V průběhu akce se žáci dokáží zklidnit a chovat se přiměřeně tomu, v jakém se ocitli prostředí. Některé prohlížení obrazů a diskuse nad nimi nebaví, ale poctivě procházejí celou výstavu. Někteří žáci kladou kurátorce, která pro ně připravila výklad, zajímavé dotazy, z nichž vyplývá, že je některé obrazy zaujaly. Které z klíčových kompetencí uplatnili žáci v příkladu 1 a 2? 3. Lenka, žákyně 5. třídy si všimla, že její spolužák Mirek, který je učiteli napomínán a postihován za nevhodné chování o přestávkách a před vyučováním, takto reaguje v situacích, kdy ho spolužák Libor provokuje, bere mu věci, hází mu smetí do pouzdra apod. Libor však své jednání úspěšně skrývá, takže o celé situaci ví pouze Mirek, který se nedokáže ovládnout a vstupuje do otevřených konfliktů, a Lenka, jež byla jednou svědkem takovéto situace. c) Jaký vhodný postup byste žákyni (nezapomeňte, jste v roli učitele!) doporučili? Jak by měla žákyně reagovat? d) V případě, že žákyně zareaguje tak, jak navrhujete, které kompetence jsou u žákyně již rozvinuty? Úkoly 1. Vymyslete alespoň tři činnosti (ke každé klíčové kompetenci), jimiž byste mohli ve svém předmětu/oboru rozvíjet tyto kompetence. 2. Které výukové metody (vycházejte ze svých zkušeností v roli žáka či studenta) napomáhají k rozvoji klíčových kompetencí nejméně? Úkol na 6. seminář Nastudujte si na webu rvp.cz tento článek http://clanky.rvp.cz/clanek/k/z/6051/KLIMA-VE-TRIDE.html/ a připravte si odpověď na otázku, jakým způsobem, může učitel/pedagog ovlivňovat klima školní třídy.