SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY – 7 KLIMA ŠKOLY A ŠKOLNÍ TŘÍDY Samostatná práce Napište si poznámky k tomu, jak byste se chtěl/chtěla cítit ve škole v roli a) žáka, b) učitele, c) rodiče. Uvažujte i o tom, jak by šlo „zařídit“, abyste se ve škole takto cítil/cítila. Práce ve skupině Pokuste se společně ve skupině nalézt odpověď na otázku, jaká by podle vašeho názoru měla být škola, o které lze tvrdit, že „v ní panuje dobré klima“? Jednotlivé charakteristiky této školy pište na připravené lístečky. Společná rekapitulace Odpovězte, vycházejíce z předchozí diskuse, na následující otázky. 1. Jakým způsobem lze nahlížet na klima školy? Z pohledu jakých aktérů? 2. Kdo ovlivňuje utváření klimatu školy? 3. Jaký význam má shoda na tom, co je to „škola s dobrým klimatem“? 4. Jaký má vliv klima školy na jednotlivé aktéry školního života? 5. Jak lze klima školy „měřit“, zjišťovat? 6. Jak je možné klima školy zlepšovat, ovlivňovat jeho kvalitu? 7. V čem spočívá odlišnost klimatu školy a školní třídy? ÚKOL na 8. seminář Navrhněte činnosti, akce či postupy, jimiž byste se v roli třídního učitele pokoušeli pozitivně ovlivňovat klima školní třídy. SEMINÁŘ K TEORII A METODICE VÝCHOVY – 7 KLIMA ŠKOLY A ŠKOLNÍ TŘÍDY Samostatná práce Napište si poznámky k tomu, jak byste se chtěl/chtěla cítit ve škole v roli a) žáka, b) učitele, c) rodiče. Uvažujte i o tom, jak by šlo „zařídit“, abyste se ve škole takto cítil/cítila. Práce ve skupině Pokuste se společně ve skupině nalézt odpověď na otázku, jaká by podle vašeho názoru měla být škola, o které lze tvrdit, že „v ní panuje dobré klima“? Jednotlivé charakteristiky této školy pište na připravené lístečky. Společná rekapitulace Odpovězte, vycházejíce z předchozí diskuse, na následující otázky. 1. Jakým způsobem lze nahlížet na klima školy? Z pohledu jakých aktérů? 2. Kdo ovlivňuje utváření klimatu školy? 3. Jaký význam má shoda na tom, co je to „škola s dobrým klimatem“? 4. Jaký má vliv klima školy na jednotlivé aktéry školního života? 5. Jak lze klima školy „měřit“, zjišťovat? 6. Jak je možné klima školy zlepšovat, ovlivňovat jeho kvalitu? 7. V čem spočívá odlišnost klimatu školy a školní třídy? ÚKOL na 8. seminář Navrhněte činnosti, akce či postupy, jimiž byste se v roli třídního učitele pokoušeli pozitivně ovlivňovat klima školní třídy.