Mgr. Martina Martínková Z francouzského slova „chicane“ = zlomyslné obtěžování, týrání a pronásledování Patří tu: ponižování, (sexuální) obtěžování, zneužívání, vydírání, fyzické násilí v podobě bití, loupeže, poškozování věcí, slovní útoky (nadávky, pomluvy) Nepřímé projevy: nápadné přehlížení, ignorování žáka či žáků třídní nebo jinou skupinou spolužáků 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Jakékoliv chování, jehož záměrem je ublížit jedinci, ohrozit nebo zastrašovat jiného žáka, případně skupinu žáků Je to cílené a obvykle opakované užití násilí jedincem nebo skupinou vůči jedinci či skupině žáků, kteří se neumí nebo z nejrůznějších důvodů nemohou bránit 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 30 – 40 % dětí se v rámci školní docházky setká se šikanou Posun do období mladšího (dokonce i předškolního!) věku Stupňuje se bezohlednost, brutalita, zvýšená agrese Každé dítě se může stát obětí i agresorem 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 1. Anglie – internátní školy (podpora učitelů) 2. Rusko 3. Německo 4. Francie 5. ČR 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Šikanuje za nějaký důvod Trestá na oběti to, co je mu samotnému nepříjemné Příliš úzké, široké mantinely ve výchově Nuda 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 1. Fyzický, brutální agresor Přeskakují ostrakismus, přímo fyzické násilí IQ 80-85 Ve výchově těžké fyzické tresty Často žije s 1 rodičem (nezvládnutí výchovy) 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 2. Kultivovaný narcistický agresor „šedá eminence“, přímo nešikanuje, ale spouští ji Z rodin, kde jsou nastaveny úzké mantinely (tvrdý dril) Kultivovaný – nebezpečné odhalení Nebezpečí manipulace s pedagogem, či p. sborem Aktivně se účastní vyšetřování šikany Těchto agresorů přibývá 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 3. Srandista Často nadprůměrné IQ Vtipné, bystré poznámky Z rodin, kde je otevřená výchova (nejsou nastaveny mantinely) 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 4. agresor vyvolávající tzv. ekonomickou šikanu „podnikatelské děti“ Děti z velmi dobře zajištěných (bohatých) rodin, kdy rodiče sociálně nezdatní (vše se dá koupit) Chybí zážitek touhy Když si dítě neváží věcí, neváží si ani vztahů! 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 5. agresor ze sociálně slabé rodiny Menšiny (pozitivní diskriminace) Nepřizpůsobivé rodiny Ve výchově chybí směřování, výběrovost, souznění Nezájem o dítě (ve školce dítě „od rána do večera“), rodiče mu nedají směr, to se poté nudí šikana, adrenalinové sporty 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 1. Oběť na 1. pohled Jedinec apatický, hypoaktivní, bojácný, málo komunikativní, uplakaný, úzkostný Vysílá tzv. signál slabosti Děti starších rodičů; rodiny, kde zemřelo 1 dítě; matka se neodpoutá od dítěte 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 2. Oběti úzkostně chráněné matkami, babičkami Münchhausenův syndrom v zastoupení (by proxy) – matka předstírá poruchu, nemoc u závislé osoby, obvykle u dítěte (diabetes, astma), častá vyšetření dětí, destrukce týrání dítěte 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 3. Integrace handicapovaného dítěte do ZŠ Ošetřit, co dítě potřebuje Nebezpečí šikany hl. u mentálně postižených dětí 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 4. Učitelské děti Multišikana Nebezpečí, když učitel-rodič působí na stejné škole, kam dochází dítě popř. jej učí Klasifikace – nadržování ze strany jiných učitelů nebo naopak přísnost, přísnost ze strany rodiče, atd. 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 5. Sociálně slabé děti Páchnoucí, špinavé, neupravené Riziko vTV (např. pomoc dítěti nechat ho osprchovat) 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Poničené věci (sešity, učebnice, oblečení, školní pomůcky) Modřiny, škrábance, sebepoškozování (syndrom pořezaného zápěstí) – u oběti II. stádia šikany Ztracené věci, peníze Zhoršení prospěchu Outsider Ve vyučovací hodině se dítě nesoustředí, při vyrušení se lekne Nepříznivý emoční stav (stísněnost, smutek, strach) Ponižování, zesměšňování (zkoušení) Nadměrně omluvená popř. neomluvená absence Navštěvuje nižší ročníky v rámci školy Agrese vůči blízkým (rodiče, sourozenci) Na ZŠ oběť šikany, na SŠ agresor 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Nemluvit o slovu „šikana“ před rodiči obětí, agresorů a dětmi, kterých se šikana týká tzn. použít opis Neradit oběti, ať při napadení uteče (predátorská agrese) Přímá konfrontace agresora s obětí, případně svědků a oběti!!! Neprohlížet dětem věci (hl. aktovku) 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Nesdělovat vybraným, oblíbeným žákům informace z pedagogického sboru (a to nejen) o šikaně Neslibovat oběti, že to, co vám sdělí, nikomu neřeknete (učitel také musí chránit sám sebe!) Nebagatelizovat „Vždyť to nic není!“ 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková Sjednotit sémantiku slova žalování, šikana, apod. na začátku školního roku Ochrana, emoční podpora oběti Citová a časová angažovanost pedagoga v řešení šikany Rozhovor s obětí, informátory - naprostá diskrétnost, otevřené otázky Nalezení nestranných svědků Individuální rozhovor s agresory případně jejich konfrontace 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-871-5. s. 336. Film: Mezi stěnami Film: Zkažená mládež (dle skutečné události) http://www.minimalizacesikany.cz/ 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková 27.3.2013 Mgr. Martina Martínková