VÝŽIVA ČLOVĚKA PhDr. Leona Mužíková, Ph.D. Katedra výchovy ke zdraví WHO doporučuje, aby výchova ke zdravé výživě, jakožto každodennímu zdroji života, se stala složkou vzdělávání na všech úrovních školského systému. » výživová (nutriční) gramotnost Doporučené studijní materiály:  http://pav.rvp.cz/ http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_a_vy ziva_web.pdf  www.viscojis.cz/teens/  www.bezpecnostpotravin.cz  BLATNÁ, J. a kol. Výživa na začátku 21. století. Praha : Společnost pro výživu, 2005.  MUŽÍK, V. (ed.). Výživa a pohyb jako součást výchovy ke zdraví na základní škole. Brno : Paido, 2007.  www.vyzivaspol.cz  www.szu.cz  www.szu.cz/manual-prevence-v-lekarske-praxi Výživa  strava - fyziologická potřeba  vnější faktor prostředí, uplatňuje se při vzniku, ale i prevenci onemocnění, asi ze 40 % (Tláskal)  rizikový faktor i protektivní (ochranný) faktor životního stylu  nevhodná výživa se významně podílí na vzniku chronických neinfekčních onemocněních (dříve nazývaných civilizačních nemoci) a na úmrtnosti Poznámka: Na snížení nemocnosti a úmrtnosti na nemoci srdce a cév ve vyspělých zemích světa se podílelo zejména ovlivnění výživy a dalších faktorů (kouření). Výživa ve vztahu k chronickým neinfekčním nemocem je typická:  nadměrným energetickým příjmem, vysokým příjmem tuků (nasycených mastných kyselin, trans nenasycených mastných kyselin - TFA), cukru, soli, alkoholu  nadbytek – slazené nápoje, slané potraviny (konvenience, dochucovadla, pečivo), sladkosti, uzeniny, smažené pokrmy…  nedostatkem nenasycených mastných kyselin (rostlinné oleje, rybí tuk), komplexních sacharidů a vlákniny, vitaminů a minerálních látek  nedostatek - ovoce a zelenina, rybí pokrmy, celozrnné potraviny, ořechy a olejnatá semena (kvalitní oleje olivový, řepkový),… Nepříznivý vliv výživy na zdraví  vysoký energetický příjem, vysoký příjem nevhodných tuků a nízký příjem vlákniny jsou spojovány s rizikem rakoviny tlustého střeva a konečníku, prsu, dělohy a vaječníků  vysoký příjem soli je spojován se vznikem vysokého krevního tlaku, rakoviny žaludku  nadměrný energetický příjem je spojován s obezitou, která je současně rizikovým faktorem srdečně-cévních onemocnění, cévní onemocnění mozku, diabetes melitus II. typu »»metabolický syndrom (syndrom X), zhoršuje kloubní obtíže, zubní kaz  nedostatečnou konzumací ovoce a zeleniny se snižuje ochranný (protektivní) účinek vitaminu C, A, E u rakovinového bujení  další onemocnění – osteoporóza (nedostatek vápníku), DNA, alergie,…  Poznámka: nadbytek energie ve stravě, nevhodných tuků, cukru, soli ovlivňuje zdraví mnohem více než často obávané aditivní látky tzv. „ečka“. Nepříznivý vliv výživy na zdraví  Nasycené tuky (živočišné), trans nenasycené tuky, zvyšují hladinu cholesterolu v krvi a podílí se proto na vzniku aterosklerózy, a jejích orgánových projevů (ischemická choroba srdce a cév, nejznámějším projevem je infarkt myokardu a cévní mozková příhoda).  Také fruktóza (vysoko-fruktózový kukuřičný sirup, fruktózo-glukozový sirup) zvyšuje riziko aterosklerózy.  Poznámka: v ČR cca 50 % úmrtí na kardiovaskulární onemocnění Zásady správné výživy Správná výživa = příjem potravy + pohybová aktivita  Správná výživa je taková výživa, která tělu zajistí pravidelný a dostatečný přísun energie a všech živin, které jsou důležité pro zdravý růst a vývoj organizmu a tím slouží k udržení dobré kondice po celý život.  Správná strava je vždy pestrá a pravidelná (5 denních jídel) a zároveň připravená podle všech hygienických zásad a pravidel. Zásady správné výživy (pohybu)  PRAVIDELNOST  PESTROST  PŘIMĚŘENOST  PŘÍPRAVA  PRAVDIVOST  PITNÝ REŽIM  viz PAV (Pohyb a výživa)  http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/ 1_pohyb_a_vyziva_web.pdf 1. PRAVIDELNOST  Jíst přibližně 5krát denně. Jednotlivá jídla by od sebe neměla být časově vzdálená více než 3 hodiny. Pro organismus není dobré hladovění, ale ani neustálé pojídání.  Pravidelnost je dobrá také ve frekvenci konzumace určitých potravin (zelenina a ovoce 5krát denně, rybí pokrm – dvakrát týdně, luštěniny minimálně jednou).  Stravou jsou do těla přiváděny živiny. Po vstřebání jsou využity jako zdroj energie, slouží ke stavbě tkání, vytváří se z nich biologicky významné látky (např. hormony, enzymy, bílkoviny) nebo se ukládají do zásoby. Energii tělo získává ze sacharidů, tuků a bílkovin. Pro správné hospodaření s energií je důležitý pravidelný a přiměřený přívod energie. Pokud je tělo vystaveno hladu, reaguje snížením výdeje energie a následným zvýšeným ukládáním energie při přívodu stravou. 1. PRAVIDELNOST 2. PESTROST  Pestrost je ukazatelem kvality naší výživy. Díky ní nehrozí nedostatek ani nadbytek sacharidů, tuků, bílkovin, vitaminu, minerálních látek či jiných živin a je zcela zbytečné užívat jakékoli vitaminové nebo jiné doplňky stravy.  Pestrost se týká jednotlivých potravinových skupin i zdrojů živin (ovoce a zeleniny různých barev, různé druhy pečiva a příloh, mléko z různých mlékáren...) 2. PESTROST  Potravinová pyramida  s výběrem stravy nám pomáhá potravinová pyramida – oficiální doporučení Ministerstva zdravotnictví (2005)  graficky znázorňuje výživová doporučení (v jakém poměru a množství by se měly v celodenní stravě vyskytovat potraviny z jednotlivých potravinových skupin) 2. PESTROST  Pyramida výživy pro děti (L. Mužíková, V. Březková, 2014)  pro dobře složenou stravu platí, že hlavní jídla (snídaně, oběd, večeře) jsou složena ze všech pater pyramidy (u dětí i svačiny)  1. patro – důraz na pití vody  2. patro – hlavní podíl sacharidy = hlavní zdroj energie, (vitaminy skupiny B, vláknina, minerální látky), pestrost v rámci potravinové skupiny  3. patro – 5 porcí ovoce a zeleniny, čerstvé i tepelně zpracované, (vláknina, vitamin C, minerální látky, bioaktivní látky)  4. patro – mléčné výrobky, vejce, libové maso, tučnější ryby, luštěniny, ořechy a olejnatá semena - významné zdroje bílkovin a dalších živin (Fe, I, vitamin D, nenasycených mastných kyselin)  vrchol – ochucení (osladit, osolit, přidat tuk) 2. PESTROST  Mléko Mléko a mléčné výrobky mají vysokou výživovou hodnotu: zdroj velmi kvalitních bílkovin, vitaminu A, D, vitaminů B (B2, B12), E, vápníku (dobře využitelného), hořčíku, jódu, zinku, fosfolipidů (působí preventivně, snižují hladinu cholesterolu - lecitin). Mléko obsahuje ze sacharidů laktózu, která je příčinou trávicích potíží u lidí s laktózovou intolerancí (nesnášenlivostí laktózy). Laktózová intolerance není nemoc (vyskytuje se v ČR asi u 10 % dospělé populace). Problémy souvisí s mírou tolerance laktózy (mléčného cukru), která je v tenkém střevě štěpena enzymem laktázou. Produkce enzymu je někdy nedostatečná a větší příjem laktózy může způsobit potíže. Kysané mléčné výrobky a sýry oproti mléku obsahují laktózy jen velmi málo a jsou většinou dobře tolerovány. Naopak u alergie na bílkovinu kravského mléka je nutné vyloučit mléko i mléčné výrobky zcela. I stopové množství může způsobit vážné alergické projevy. (Vyskytuje se u dětí do 3 let ve 2 – 5 %, u dospělých asi u 1 %.) 2. PESTROST  Vápník  Mezi hlavní zdroje vápníku patří mléko a mléčné výrobky, sardinky s kostmi, brukvovitá zelenina (kapusta, brokolice aj.) a mák. Vápník je důležitý pro mnoho metabolických funkcí (nervosvalový přenos), kosti, zuby. Kostní tkáň je zásobárnou vápníku (při nedostatečném příjmu se vápník a ostatní minerální látky uložené v kostech vracejí do krve). Maximální kostní hustota je ve věku 25 až 30 let << dostatečný příjem vápníku v dětství a dospívání je určující pro stav kostí v pozdějším věku.  Poznámka: Pro zdraví kostí je důležitá také celkově pestrá strava (s dostatečným množstvím bílkovin, fosforu, hořčíku), vitamin D (vytvořený v kůži působením slunečního záření či přijatý potravou) a pohybová aktivita (zatížení kostí – stavba kostí – pevnost). Kvalitu kostí nepříznivě ovlivňuje kouření cigaret, nadměrný příjem soli, fosforu (nápoje a potraviny obohacené o fosfor – kolové nápoje, tavené sýry, uzeniny). 2. PESTROST  Lepek (gluten) se nachází v obilovinách – pšenice, ječmen, žito a oves. U některých lidí se objevuje nesnášenlivost lepku, tzv. celiakie – nutno dodržovat bezlepkovou dietu. Kromě výrobků z uvedených obilovin, je nutné hlídat i složení jiných potravin, ve kterých může být lepek obsažen např. mouka v uzeninách, mléčné výrobky zahuštěné pšeničným škrobem, součást aditiv. Přirozeně bezlepkové potraviny jsou rýže, kukuřice, pohanka, jáhly, amarant (viz druhá polovina druhého patra Pyramidy výživy pro děti). I pro osoby s celiakií platí, že nejvíce energie by měly přijímat z tohoto patra. Více se zařazují brambory (významný zdroj sacharidů i vlákniny). 2. PESTROST  Vegetariánství Vegetariáni odmítají jíst (částečně či úplně) potraviny živočišného původu. Přísné směry jako je veganství (pouze rostlinná strava) nebo frutariánství (pouze plody a semena) jsou pro děti zcela nevhodné (nedostatek plnohodnotných bílkovin, železa vitaminu B12, vitaminu D, jódu, omega 3 mastných kyselin). Odborníci se shodují, že dobře sestavená lakto-ovovegetariánská strava (rostlinná strava, mléko, mléčné výrobky, vejce) je vhodná pro všechny věkové kategorie.  Vitamin B12 (kobalamin) – důležitý pro krvetvorbu, metabolismus, funkci nervové soustavy – obsažen pouze v živočišných zdrojích  Averze – může vznikat pokud je konzumace spojena s nemocí, nevolností, negativním prožitkem  Strach z neznámé chuti (neofobie) – je přirozený, pro překonání je nutné potravinu ochutnat přibližně 10krát  V případě, že dojde k vyloučení některých potravin ze stravy je nezbytné najít jejich náhradu – alergie, laktózová intolerance, celiakie, averze, přesvědčení,... 3. PŘIMĚŘENOST  „ Nejsou nezdravé potraviny, ale nezdravá jsou jejich množství.“  Přiměřenost vyjadřuje v jakém poměru a množství by se měly vyskytovat v celodenní stravě potraviny z jednotlivých potravinových skupin – hlavní jídla složená ze všech pater pyramidy, nepřejídat se ani nehladovět.  Jak je velká jedna porce ?  porce je velká jako sevřená pěst či rozevřená dlaň (žaludek je velký jako objem spojených rukou)  Kolik porcí za den sníst?  přibližně 15 porcí, (dospělí o něco méně) a vypít minimálně 7 sklenic, 3. PŘIMĚŘENOST  Co pyramida neobsahuje ?  limonády, sladkosti, uzeniny, chipsy a další mohou ve větším množství pyramidu výživy značně nabourávat, ze stravy vytěsňovat důležité zdroje živin a dodávat tělu nadbytečné množství soli, cukrů a nevhodných tuků (tzv. zákeřná kostka)  denní dávka soli - max. 5 g (u dětí 4 g)  denní dávka přidaného cukru - 45 g (děti 35 g)  denní dávka celkového tuku – cca 70 g (děti 55 g)  Poznámka: sáček brambůrků společně s jednou čokoládovou tyčinkou obsahuje denní dávku celkového tuku (pro děti školního věku). 4. PŘÍPRAVA  nakupování – co najdeme na obalu?  Název potraviny  Kdo potravinu vyrobil či dovezl  Místo původu potraviny  Množství výrobku (objem či hmotnost či počet kusů)  Datum minimální trvanlivosti  minimální trvanlivost do…  Datum použitelnosti  Na potravinách, které jsou z mikrobiologického hlediska náchylné ke kažení, spotřebujte do…  Po uplynutí tohoto data nesmí být výrobek prodáván ani nabízen zdarma  Údaj o způsobu skladování  Údaj o způsobu použití  Složení potravin  Složky jsou řazeny sestupně dle množství !!!  Údaj o účelu (např. určeno pro zvláštní výživu)  Údaj o alergenech  Pozn. Dobrovolné údaje na potravinách nesmí uvádět spotřebitele v omyl ! (např. údaje o zdravotní prospěšnosti, která nebyla vědecky prokázána) 4. PŘÍPRAVA  Aby strava přinášela celkový prospěch, musí být zdravotně nezávadná – správně uchovávaná, vhodně tepelně upravená.  Pět klíčů k bezpečnému stravování  Udržujte čistotu  Oddělujte pokrmy syrové a uvařené  Pokrmy důkladně vařte  Uchovávejte pokrmy při bezpečných teplotách - méně než 5 °C, více než 60 °C  Používejte nezávadnou vodu a suroviny www.szu.cz/uploads/5keys_czech.pdf  Poznámka: děti téměř nikdy neodmítají ochutnat to, co sami připravily. 5. PRAVDIVOST  Základní živiny (makroživiny) jsou sacharidy, tuky a bílkoviny a včetně vlákniny jsou pro tělo zdrojem energie (přijímáme je v desítkách gramů), ostatní živiny jako jsou vitaminy a minerální látky naše tělo potřebuje v mnohem menším množství, jejich funkce je však stejně důležitá a jejich dostatečný příjem nezbytný.  Mýty ve výživě (více viz www stránky):  http://pav.rvp.cz/filemanager/userfiles/Edukacni_materialy/1_pohyb_ a_vyziva_web.pdf (str. 98)  http://www.viscojis.cz/teens/index.php?option=com_content&view=ar ticle&id=95&Itemid=76 5. PRAVDIVOST 5. PRAVDIVOST  Optimální příjem bílkovin, tuků a sacharidů je dán zhruba jejich hmotnostním poměrem 1 : 1 : 4.  Sacharidy - nejpohotovější zdroj energie, fungují jako palivo, proto je potřeba je doplňovat v průběhu celého dne, z chemického hlediska je dělíme na jednoduché a složené. - jednoduché sacharidy = cukry – jsou sladké, dodávají energii velmi rychle, ale na poměrně krátkou dobu (cukr, med, sladkosti, ovoce, mléko,...) - složené sacharidy = škroby – v tenkém střevě se štěpí na glukózu, energie je uvolňována pomaleji a vydrží déle  Vláknina - se uplatňuje v prevenci řady nemocí: zubní kaz, onemocnění srdce a cév, obezita, cukrovka, onemocnění střev - bohatými zdroji vlákniny jsou luštěniny, obiloviny (především celozrnné), ovoce, zelenina, ořechy (dle pyramidy) 5. PRAVDIVOST  Bílkoviny - růst a vývoj tělesných tkání, regenerace svalové tkáně, správná funkce imunitního systému, veškeré tělesné pochody - plnohodnotné bílkoviny z živočišných zdrojů (obsahují všechny potřebné esenciální aminokyseliny) – vejce, mléko, mléčné výrobky, maso - neplnohodnotné bílkoviny z rostlinných zdrojů (určité esenciální aminokyseliny neobsahují)– luštěniny, obiloviny - v případě čistě rostlinné stravy je nutné zdroje rostlinných bílkovin v průběhu dne vzájemně vhodně kombinovat (např. luštěniny kombinovat s obilovinami) 5. PRAVDIVOST  Tuky- jsou nosiči energie, v tuku rozpustných vitaminů (A,D,E,K), nezbytné pro tvorbu buněčných membrán, specificky vyživují mozek, působí v zánětlivých procesech, ovlivňují hladinu cholesterolu, udržují teplo, chrání orgány  Obr. ukazuje doporučený poměr denní konzumace zdrojů tuků 5. PRAVDIVOST  Nenasycené mastné kyseliny a jejich specifické funkce (dle schválených zdravotních tvrzeních EFSA)  Mononenasycené i polynenasycené mastné kyseliny přispívají k udržení normální hladiny cholesterolu v krvi významné zdroje ořechy, olejnatá semena a oleje z nich, ryby  Polynenasycené omega 3 mastné kyseliny (z ryb) přispívají k normální činnosti srdce, k udržení normální činnosti mozku a stavu zraku – významný zdroj - ryby  Pozn. EFSA – Evropský úřad pro bezpečnost potravin (www.efsa.europa.eu, www.foodnet.cz), tvrzení se kterými se můžeme setkat na obalech potravin 6. PITNÝ REŽIM  Pitný režim znamená pravidelný a dostatečný přívod vhodných tekutin během dne.  Základem pitného režimu by měla být voda. Voda  je nejdůležitější součást výživy, protože zprostředkovává funkce ostatních jejich složek (rozpouštědlo, transportní prostředek, udržuje tělesnou teplotu, vstřebávání, přesun látek z krve do tkání, vylučování odpadních látek ledvinami, metabolismus)  voda má největší podíl na celkové tělesné hmotnosti, celkové množství vody závisí na věku (novorozenec – 75% vody, dospělí – 60% vody, staří – 50% vody)  příjem vody musí být v rovnováze s výdejem vody  příjem vody – nápoje, potrava, malá část metabolismem živin  výdej vody – močí (1500 – 2000 ml denně), dýcháním (400 ml denně), potem (500 ml denně), stolicí (100 ml denně) – celkem 2 – 2,5 l u dospělého člověka  při vyloučení více vody než je příjem – odvodnění – dehydratace - již ztráty 2 % tělesné vody vede poklesu výkonu, ztráta 15 – 30 % je smrtelná Voda  příjem tekutin je řízen pocitem žízně, žízeň je fyziologický stav, který člověku signalizuje větší úbytek vody z organismu, regulátorem pocitu žízně je zahuštění krve (zvýšený osmotický tlak tělesných tekutin)  denní příjem tekutin by měl činit u dospělého člověka asi 1,5 l ve formě nápojů, děti by měly vypít denně 1 – 1,5 l tekutin (ukazatel dostatečného pitného režimu – barva moči)  vyšší příjem tekutin - vyšší teplota okolí, suchý vzduch, intenzivnější pohyb, nemoc, horečka, průjem, zvracení  děti velmi špatně snáší pocit žízně, potřebují více vody k poměru tělesné váhy než dospělí (nedostatek tekutin se u dětí projevuje únavou, malátností, spavostí a bolestmi hlavy)  důležité je doplňování tekutin i v době školního vyučování  důležité je doplňování tekutin i mezi jídly  vhodné nápoje – teplota, množství cukru, přídatné látky (nevhodné pro děti - kofein, chinin, barviva, konzervační látky, umělá sladidla, CO²) 6. PITNÝ REŽIM  Příjem vody 6. PITNÝ REŽIM Výživová doporučení pro obyvatelstvo České republiky  http://www.vyzivaspol.cz/rubrika-dokumenty/zdrava- trinactka-strucna-vyzivova-doporuceni.html  http://www.vyzivaspol.cz/rubrika-dokumenty/konecne- zneni-vyzivovych-doporuceni.html Zdravá 13 Nejsou nezdravé potraviny, ale nezdravá jsou jejich množství.  Udržujte si přiměřenou stálou tělesnou hmotnost charakterizovanou BMI (18,5-25,0) kg/m2 a obvodem pasu pod 94 cm u mužů a pod 80 cm u žen.  Denně se pohybujte alespoň 30 minut např. rychlou chůzí nebo cvičením.  Jezte pestrou stravu, rozdělenou do 4-5 denních jídel, nevynechávejte snídani.  Konzumujte dostatečné množství zeleniny (syrové i vařené) a ovoce, denně alespoň 500 g (zeleniny 2x více než ovoce), rozdělené do více porcí; občas konzumujte menší množství ořechů.  Jezte výrobky z obilovin (tmavý chléb a pečivo, nejlépe celozrnné, těstoviny, rýži) nebo brambory, nezapomínejte na luštěniny (alespoň 1 x týdně).  Jezte ryby a rybí výrobky alespoň 2x týdně.  Denně zařazujte mléko a mléčné výrobky, zejména zakysané; vybírejte si přednostně polotučné a nízkotučné.  Sledujte příjem tuku, omezte množství tuku jak ve skryté formě (tučné maso, tučné masné a mléčné výrobky, jemné a trvanlivé pečivo s vyšším obsahem tuku, chipsy, čokoládové výrobky), tak jako pomazánky na chléb a pečivo a při přípravě pokrmů. Pokud je to možné nahrazujte tuky živočišné rostlinnými oleji a tuky.  Snižujte příjem cukru, zejména ve formě slazených nápojů, sladkostí, kompotů a zmrzliny.  Omezujte příjem kuchyňské soli a potravin s vyšším obsahem soli (chipsy, solené tyčinky a ořechy, slané uzeniny a sýry), nepřilosujte hotové pokrmy.  Předcházejte nákazám a otravám z potravin správným zacházením s potravinami při nákupu, uskladnění a přípravě pokrmů; při tepelném zpracování dávejte přednost šetrným způsobům, omezte smažení a grilování.  Nezapomínejte na pitný režim, denně vypijte minimálně 1,5 l tekutin (voda, minerální vody, slabý čaj, ovocné čaje a šťávy, nejlépe neslazené).  Pokud pijete alkoholické nápoje, nepřekračujte denní příjem alkoholu 20 g (200 ml vína, 0,5l piva, 50 ml lihoviny). www.pav.rvp.cz Hodnocení výživy z hlediska pestrosti (SEBE)HODNOCENÍ VÝŽIVOVÉHO CHOVÁNÍ – DLE PaV, 6 OTÁZEK – 6 BODŮ Pozn.: vychází z hodnocení výživového chování „Nutriční skóre“ WHO www.pav.rvp.cz 1. Měl/a jste pravidelnou stravu? Jednotlivá jídla byla od sebe vzdálena maximálně 3 hodiny. Mezi jídly jste nepojídali, výjimkou mohlo být ovoce či zelenina. www.pav.rvp.cz 2. Byla alespoň 3 vaše jídla složena ze všech pater pyramidy? www.pav.rvp.cz 3. Vypil/a jste nejméně 7 sklenic či hrnků vhodných tekutin o objemu vlastní sevřené pěsti? Vhodné tekutiny: voda, slabé čaje nebo jen mírně ochucené tekutiny, mléko a mléčné nápoje www.pav.rvp.cz 4. Snědl/a jste nejméně 5 porcí ovoce a zeleniny velikosti sevřené pěsti? www.pav.rvp.cz 5. Snědl/a jste 2 porce mléčných výrobků? (případně jiného významného zdroje vápníku) www.pav.rvp.cz 6. Byl/a jste střídmý/á v konzumaci potravin a nápojů z tzv. zákeřných kostek? (snědli jste maximálně 1 porci) www.pav.rvp.cz VYHODNOCENÍ  6 bodů – Vaše výživa je výborná!  5 bodů – Vaše výživa zasluhuje pochvalu, ale můžete ještě něco zlepšit.  4 body – Vaše výživa je dobrá, ale zkuste být lepší.  3 a méně bodů – Pozor! Vaše výživa nebyla úplně v pořádku. Zkuste to vylepšit! www.pav.rvp.cz DĚKUJI ZA POZORNOST