Úvod do kvantitativního pedagogického výzkumu Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky/ Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU Obsah prezentace •Pedagogika jako věda –teorie, výzkum –specifika pedagogiky jako vědy – •Věda –model empirické vědy – •Teorie • •Pedagogický výzkum –co se zkoumá –časopisy, instituce –publikace – •Pedagogická metodologie Pedagogika jako věda •2 části • •Teorie –souhrn koncepcí, výroků, hypotéz, problémů, které systematicky popisují edukační realitu – •Výzkum –aparát, který nasycuje pedagogickou teorii daty a poznatky o dané realitě • Pedagogika jako věda •Pedagogická věda –má vlastní předmět výzkumu = edukace jako proces, –má své specifické výzkumné metody, –získává a interpretuje fakta o edukačním procesu a podmínkách, tj. má typická, specifická fakta. – •Pedagogika jako věda –se utváří především cestou indukce, –čím více je systém vědy rozvinut, tím více lze tento systém vytvářet i pořádat deduktivně. • Specifika pedagogiky jako vědy •Problém vědeckosti společenských věd • •týká se předmětu a metod •složitost struktury •zákon X zákonitost, problém kauzálnosti, všeobecná souvislost věcí • •problém neopakovatelnosti –na rozdíl od přírodních věd –znemožňuje formulovat zákony stejně obecně platné jako v přírodních vědách –dnešní stanovisko: jedinečnost dějů •to je i v přírodě, i přírodní vědci si pomáhají idealizovanými pojmy (např. ideální bod atd.) • • ped. jevy mají polykauzální povahu –jako příčiny v nich působí faktory s různou významností Věda •Systém poznatků –získávaných určitými metodami, –vyjádřených v přesných pojmech –pravdivost se prověřuje a dokazuje. – •Věda se rozvíjí extenzívně (do šíře) i cestou intenzifikace (do hloubky). • •Věda formuluje své principy. • •Smyslem vědy –nejsou fakta, ale zákony, zobecnění, teorie. – –Cílem pedagogické vědy je teorie, obecné vysvětlení, porozumění, predikce, případně kontrola edukačních jevů. • • Základní pojmy •Rozlišujeme : •Jev •výsledek smyslového poznání, vnější stránka vnímaného objektu •Fakt •zobecněný jev, obecný poznatek, výpověď o jevech • •Jev se stává faktem tak, že ho včleňujeme do systému vědeckého poznání. • •Zákon •nutná, podstatná a stálá (opakující se) souvislost mezi jevy; •základem je myšlenka jednoho světa; •o zákonu lze mluvit obvykle pouze v přírodovědných vědách. •Zákonitost •nahrazuje zákon v sociálních vědách; •vazba mezi různými proměnnými, •platí pro statisticky významnou část případů v přesně definovaných podmínkách, •nemá absolutní platnost • •Paradigma •obecný způsob myšlení a řešení problémů v dané době •určuje, jaké problémy se v dané době zkoumají a jakým způsobem • •Pedagogika je chápana jako multiparadigmatická věda – není jedno platné paradigma (přístup). • Model empirické vědy •Výzkum a) teoretický b) empirický • •Základem empirického výzkumu (pracuje s reálnými daty) je model empirické vědy ve dvou základních podobách: • •1/ Empirický výzkum jako tvorba (konstrukce) teorie. •Základním postupem je indukce. •Typické pro kvalitativní výzkum. •Postup: Sběr dat => hledání pravidelností, vzorců => předběžné závěry => ověřování závěrů => nová teorie. • •2/ Výzkum jako testování/ověřování teorie. •Jedná se o verifikaci/falzifikaci (potvrzení, vyvrácení) teorie. •Základním myšlenkovým postupem je dedukce. •Typický postup pro kvantitativní výzkum. •Postup: teorie => hypotéza => sběr dat => statistické zpracování => vyvrácení, přijetí hypotézy – potvrzena či zpochybněna legitimnost teorie. Teorie •Systematický soubor objektivních pravdivých poznatků –odborné termíny, definice, tvrzení, proměnné, axiomy, vztahy, zákony aj. •Dostatečně potvrzené tvrzení, hypotézy se stávají teoriemi nebo jejich součástmi. •Některé teorie se mohou stát metodou a získat funkci metodologie. •Teorie = konečný cíl vědy –nepředstavuje absolutní pravdu, odráží aktuální stav poznání, mění se s rozvojem vědy. • •Znaky teorie •Budována na empirických datech/faktech, •jistý stupeň všeobecnosti, •logická konzistentnost – ne vylučující se tvrzení, •ekonomičnost – co nejjednodušší formulace teorie, •ověřitelnost, •jednoznačnost – přesnost pojmů, •úplnost – všechny jevy, na které se vztahuje, •explanace – vysvětluje jevy, kterých se týká, •predikčnost – musí umožnit prognózy, •musí reprezentovat realitu (Rorty). – •Většina teorií v pedagogice nejsou zákony, ale pouze postuláty, mají menší platnost. Pedagogické teorie se liší stupněm přesnosti a různým aplikačním uplatněním. • •Rozlišují se různé druhy teorií: –Deskriptivní (první stupeň vědeckého poznání, převažují empirické termíny), experimentální, axiomatické, explanační (vysvětlování), predikativní, metodologické teorie, metateorie (zkoumá vědecké teorie). • Pedagogická metodologie •jedna ze základních disciplín pedagogiky • •nauka o –projektování a realizaci výzkumů, –metodách a technikách výzkumu a poznávání edukačních jevů, –organizaci výzkumu; –prezentaci, publikování výsledků; z –zahrnuje také teoretické základy výzkumu (filozofická, vědecká východiska) • Pedagogický výzkum •Definice •systematický způsob řešení problémů, kterým se rozšiřuje vědění v oblasti pedagogiky. –Systematicky popisuje, analyzuje a objasňuje různé jevy edukační reality. –Proto existují také různé druhy výzkumu a funkce pedagogického výzkumu. • •Předmět ped. výzkumu •je edukační realita •Jednotlivé objekty edukační reality mají různou povahu => proto se používají různé metody výzkumu těchto jevů • •Adresáti •Ped. výzkum produkuje poznatky o edukační realitě pro různé typy adresátů (zpracování témat podle společenské potřeby, ale také zpracovávání témat rozvíjejících samotnou vědu). •Vyvíjí také činnost k fungování a zdokonalování sebe sama (metodologický výzkum). • •Základní rysy •Potvrzují se či vyvrací dosavadní poznatky, získávají se nové poznatky. •Je to způsob myšlení; vědecký, standardizovaný postup, snaha o objektivnost, vše dokládáno, práce s fakty, která se zaznamenávají, zpracovávají a interpretují; dlouhodobá, soustředěná, systematická, opakovaná, organizovaná, institucionalizovaná činnost, je založená na teorii, je praktická = vychází z praxe a do praxe se výsledky zaměřuje, má svou etiku. •Odhaluje nedokonalé, nesprávné poznání jevů, odhaluje skryté. •Má korekční schopnost – potvrzují nebo vyvrací se poznatky. Potvrzení již známých poznatků je nutné, protože se realita mění. Proto je výzkum definován jako cyklické řešení problémů. •Podílí se na něm více lidí. Není to většinou práce jednoho člověka, navazuje se na někoho atd. •Výsledky se zveřejňují, výzkum podléhá veřejné kontrole (recenzenti, atd.), což zabezpečuje profesionální úroveň výzkumu. • Co se nejčastěji zkoumá? •subjekty edukace –učitel, žák, studenti učitelství •proces –učení, vyučování, klima, komunikace, učebnice –kurikulum (srovnání vzděl. programů) –výsledky vzdělávání (TIMSS, PISA) – •V ČR se výzkum postupně rozvíjí •po roce 1989; dříve nebyla koordinace, málo pracovišť, výzkum nebyl zapojen do mezinárodního kontextu... – •V západní Evropě se často zkoumá (shrnuto dle J. Průchy) •vztah vzdělávání a svět práce –nezaměstnanost, ekonomické problémy vzdělávání,... •sociálně orientované výzkumy vzdělávacích procesů –vzdělávání minorit, postižených, seniorů,.. •rozvoj a zkvalitňování procesů učení –nová média, učení v mimoškolním prostředí, ... •časté jsou hodnotící a monitorovací výzkumy –výsledky, efekty vzdělávání,... • Asociace pedagogického výzkumu •Česká asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) http://www.capv.cz (zal. 1992) •Evropská asociace pro výzkum učení a vyučování – European Association for Research on Learning and Instruction (EARLI) http://www.earli.org/ •Evropská asociace pedagogického výzkumu – European Educational Research Association (EERA) http://www.eera.ac.uk/web/eng/all/home/index.html •Americká asociace pedagogického výzkumu – American Educational Research Association (AERA) http://www.aera.net/ •Asijsko-pacifická asociace pedagogického výzkumu – Asia-Pacific Educational Research Association (APERA) http://www.apera.org/ •Australská asociace pro pedagogický výzkum – Australian Association for Research in Education (AARE) http://www.aare.edu.au/index.htm •Britská asociace pedagogického výzkumu – British Educational Research Association (BERA) http://www.bera.ac.uk/ •Německá společnost pro vědu o výchově – Deutsche Gesellschaft für Erziehungswissenschaft (DGfE) http://dgfe.pleurone.de/ •Nizozemská asociace pedagogického výzkumu – Netherlands Educational Research Association http://www.open.ou.nl//vor/1_overdevor/_index.htm •Rakouská společnost pro výzkum a vývoj ve vzdělávání – Österreichische Gesellschaft für Forschung und Enwicklung im Bildungswesen (ÖFEB) http://www.oefeb.at •Skandinávská asociace pedagogického výzkumu – Nordic Educational Research Association (NERA) http://www.nfpf.net/ •Slovenská pedagogická společnost (SPS) www.syrs.org/sps •Švýcarská společnost pro pedagogický výzkum – Schweizerische Gesellschaft für Bildungsforschung (SGBF) http://www.sgbf.ch/ •Světová rada společností pro komparativní pedagogiku – World Council of Comparative Education Societies (WCCES) http://www.wcces.net/ •Mezinárodní asociace pro výzkum učitele a vyučování – International Study Association on Teachers and Teaching (ISATT) http://www.isatt.org/ •Evropská asociace pro výzkum přírodovědného vzdělávání – European Science Education Research Association (ESERA) http://www.naturfagsenteret.no/esera/ · · • • • • Instituce pedagogického výzkumu •Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání PdF UK •Dr. Greger (prof. Walterová) •Spolupracují: M. Chvál, D. Dvořák, J. Straková, .. • • •Institut výzkumu školního vzdělávání PdF MU •dříve Centrum pedagogického výzkumu •doc. Janík • •některé výzkumy realizuje: –Česká školní inspekce – konflikt rolí –Národní ústav pro vzdělávání –Dříve: Ústav pro informace ve vzdělávání (ÚIV), Ústav výzkumu a rozvoje vysokého školství, Výzkumný ústav pedagogický (VUP Praha), NÚOV, –Ústav pedagogických věd FF MU (doc. Novotný, prof. Pol, prof. Rabušicová, doc. Šeďová,…) – – – – •Německo –Max Planck Institut für Bildungsforschung (DE) –Institut für Pädagogik der Naturwissenschaften Kiel (DE) –….. • • • http://pages.pedf.cuni.cz/uvrv/files/2010/08/davidgreger_maly.jpg Výsledek obrázku pro david greger http://www.ped.muni.cz/didacticaviva/images/lide/janik.jpg http://www.krouzkujme.cz/runtime/cache/images/candidateMiddle/petr-novotny.jpg http://www.online.muni.cz/cache/multithumb_thumbs/c_890_445_16777215_00_images_stories_2014_0214_mi lan_pol_web.jpg Odborné pedagogické časopisy •Studia Pedagogica: http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/index •Orbis scholae: http://www.orbisscholae.cz •Pedagogika: http://pages.pedf.cuni.cz/pedagogika/?lang=cs •Pedagogická orientace: https://journals.muni.cz/pedor • •Komenský – pro učitele, popularizace výzkumu –http://www.ped.muni.cz/komensky/ •E-pedagogium •Sborníky ČAPV – nejsou recenzované • – • • Titulní stránka Odborné pedagogické časopisy • •zahraniční lze vyhledávat v on-line databázích • (WOS, ERIC, PROQUEST aj.) •Zeitschrift für Pädagogik, Unterrichtswissenschaft •Review of Educational Research •Educational Researcher •International Journal for Science Education •Learning and Instruction •Journal for Curriculum Studies •Teacher and Teacher Education – • • http://ezdroje.muni.cz http://ezdroje.muni.cz/prehled/abecedne.php?lang=cs Pozor na predátorské časopisy!!! http://scholarlyoa.com Monografie a studie z výzkumů Komunikace ve školní třídě http://obchod.portal.cz/komunikace-ve-skolni-tride/ Obálka titulu Odsouzeni k manuální práci Ocenění ČAPV: Píšová – učitel expert Janík – kvalita výuky Šalamounová – komunikace ve třídě Bradová – zasedací pořádek ve třídě Chvál – autoevaluační nástroje pro školy Dvořák – kurikulum https://obalky.kosmas.cz/ArticleCovers/184719_big.jpg Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky Mezinárodně srovnávací výzkumy výsledků vzdělávání Studie PISA TIMSS PIRLS ICCS (dříve CIVED) ICILS PIAAC (navazuje na IALS, SIALS) TALIS Garant OECD IEA IEA IEA IEA OECD OECD Testovaná oblast Mat, čtení, přírodní vědy Mat., přírodní vědy čtení Výchova k občanství Počítačová a IT gramot. Mat., čten. Gram. A řešení probl. školní prostředí vyučování, podmínky práce učitelů Testovaný ročník/věk 15 let (ZŠ, SŠ, gymnázia) 4./8.roč. 4. roč. 8. roč. 8. roč. Dospělí ZŠ, SŠ Poslední vlna/počet účastníků/zemí 2015: 60+zemí 2011: 60+ 2011: 40+ 2009: 30+ 2013: 21 2011: 32 2013: 39 Perioda 3 roky! 4 roky 5 let 7 let 8 let ?? 5 let, další vlna 2018 Dotazníky Ředitel, žák, (rodič*) Ředitel, učitel, žák, rodič Ředitel, učitel, žák, rodič Ředitel, učitel, žák Ředitel, učitel, žák Testovaná osoba Učitel, ředitel URL http://www.oecd.org/pisa/home/ http://isc.bc.edu http://iccs.iea.nl http://www.iea.nl/icils_2013.html http://www.oecd.org/site/piaac/surveyofadultskills.htm http://www.oecd.org/edu/school/talis.htm URL: ČR (data, zprávy) http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PISA http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TIMSS http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/PIRLS http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/vysledky-mezinarodniho-vyzkumu-iccs-obcanska-vychova http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/ICILS http://www.piaac.cz (už není financován, tak není jisté, jak dlouho budou funkční) http://www.csicr.cz/Prave-menu/Mezinarodni-setreni/TALIS • Doplňkové informace • Výběr současné literatury C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obr_kniha_gavora.jpg GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. PELIKÁN, J Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha : Karolinum, 1998. GALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obr_slovnik_ped.jpg C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obr_hendl.jpg C:\Documents and Settings\Vlckova\Dokumenty\NOVE2010\METODOLOGIE_vyuka_utridene\TEMATA\0_OKRUHY\obrazky_knih_metodol \obrazky_knih_metodol\vedomosti.jpg •BEHLING, O., LAW, K. S. Translating questionnaires and other research instruments. London : Sage, 2000. ISBN 0-7619-1824-8. •BERNARD, H. R. Social Research Methods. Qualitative and Quantitative Approaches. Sage : Thousand OAKS, 2000. ISBN 0-7619-1403-X. •BYČKOVSKÝ, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha : ČVUT, 1982. •DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost. Praha : Karolinum, 2002. ISBN 80-246-0139-7. •FAJKUS, B. Filosofie a metodologie vědy. Vývoj, současnost a perspektivy. Praha : Academia, 2005. ISBN 80-200-1304-0. •FERJENČÍK, J. Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Praha : Portál, 2002. •FIELD, A.; HOLE, G. How to design and report experiments. London : Sage, 2003. ISBN 978-0-7619-7382-9. •GAVORA, P. Výzkumné metody v pedagogice. Brno : Paido, 1996. •HANTRAIS, L. International comparative research. Theory, methods, and practice. N.Y. : Palgrave, 2009. ISBN 978-0-230-21769-0. •HARTL, P.; HARTLOVÁ, J. Psychologický slovník. Praha : Portál, 2000, 2004. ISBN 80-7178-303-X. •HENDL, J. Kvalitativní výzkum. Základní teorie, metody a aplikace. Praha : Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-485-4. •HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Analýza a metaanalýza dat. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-820-1. •HOLZBACHOVÁ, I. Filozofické a metodologické problémy společenských věd. Brno : FF MU, 1990. ISBN 80-210-0212-3. •CHRÁSKA, M. Didaktické testy v práci učitele. Olomouc : Krajský pedagogický ústav, 1998. •CHRÁSKA, M. Didaktické testy. Příručka pro učitele a studenty učitelství. Brno : Paido, 1999. ISBN 80-85931-68-0. s. 91. •CHRÁSKA, M. Hodnocení vzdělávacích výsledků žáků. In OBST, O.; KALHOUS, Z. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002, s.212-232. ISBN 80-7178-253-X. •CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Základy kvantitativního výzkumu. Praha : Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1369-4. •CHRÁSKA, M. Základy výzkumu v pedagogice. Olomouc, PedFUP, 1998. ISBN 80-7067-798-8. •JANÍK, T. a kol. Kurikulum – výuka – školní klima – učitelské vzdělávání. Analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001 – 2008). Brno : MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6. •JANÍKOVÁ, M., VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: Tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5. •JOWELL, R.; ROBERTS, C.; FITZGERALD, R.; EVA, G. (Eds.) Measuring attitudes cross-nationally. Lessons from the European Social Survey. London : Sage, 2007. ISBN978-1-4129-1981-4. •KERLINGER, J. a kol. Základy výzkumu chování. Praha : Academia, 1972. •KOMENDA, S., MAZUCHOVÁ, J. Tvorba a testování testu. Olomouc : UP, 1995. •KUČERA, M. Školní etnografie. Přehled problematiky. Studia pedagogica, 1992, č. 8. •MAŇÁK, J. a kol. Kapitoly z metodologie pedagogiky. Brno: MU, 1994. ISBN 80-210-1031-2. •MAŇÁK, J.; ŠVEC, V., ŠVEC, Š. (ed). Slovník pedagogické metodologie. Brno : Paido, 2005. ISBN 80-210-3802-0. •MAŇÁK, J.; ŠVEC, V. (eds). Cesty pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-078-6. •MARŠÁLOVÁ, L. a kol. Metodológia a metódy psychologického výskumu. Bratislava : SPN, 1990. •Pražská skupina školní etnografie Kapitoly ze školní etnografie. Praha : 1993. Pražská skupina školní etnografie Typy žáků. Zpráva z terénního výzkumu. Praha : 1995. •PRŮCHA, J. Pedagogický výzkum. Uvedení do teorie a praxe. Praha : Karolinum, 1995. ISBN 80-7184-132-3. •PRŮCHA, J.; MAREŠ, J.; WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník. Praha : Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-647-6. •Sborníky z konferencí České asociace pedagogického výzkumu (ČAPV) •SILVEMAN, D. Ako robiť kvalitatívny výskum. Bratislava : Ikar, 2005. ISBN 80-551-0904-4. •SKALKOVÁ, J. a kol. Úvod do metodologie a metod pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1983. •STRAUSS, A., CORBINOVÁ, J. Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice : Albert, 1999. •SUE, V.; RITTER, L. A. Conducting Online Surveys. London : Sage, 2007. ISBN978-1-4129-3754-2. •SVOBODA, M (Ed.), KREJČÍŘOVÁ, D.; VÁGNEROVÁ, M. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-545-8. •SVOBODA, M. Psychologická diagnostika dospělých. Praha : Portál, 1999. ISBN 80-7367-050-X. •ŠVAŘÍČEK, R.; ŠEĎOVÁ, K. a kol. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha : Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. •ŠVEC, Š. a kol. Metodológia vied o výchove. Bratislava : IRIS, 1998. •TRAVERS, R. M. W. Úvod do pedagogického výzkumu. Praha : SPN, 1970. •VLČKOVÁ, K. Metodologická stránka doktorských projektů oboru Pedagogika. Pohled na projekty ze Semináře studentů 1. a 2. ročníku doktorského studijního programu na PdF MU. In Bulletin CPV 2008. 1. vyd. Brno : CPV, 2008. od s. 50-65, 15 s. ISBN 978-80-210-4753-2. Vybrané metodologické publikace IVŠV JANÍKOVÁ, M.; VLČKOVÁ, K. a kol. Výzkum výuky: tematické oblasti, výzkumné přístupy a metody. Brno : Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-180-5. Monografie představuje výzkumné přístupy a metody uplatňované ve vybraných tematických oblastech výzkumu výuky. Jsou analyzovány i metodologické problémy, které se v oblasti výzkumu výuky jeví jako podstatné, a naznačeny možnosti jejich řešení. JANÍK, T. a kol. Kurikulum - výuka - školní klima - učitelské vzdělávání. Brno : MU, 2009. ISBN 978-80-210-4771-6. Předkládaná analýza nálezů českého pedagogického výzkumu (2001–2008) k problematice kurikula, výuky, klimatu školy a učitelského vzdělávání byla zpracována na základě podnětu Pracovní skupiny MŠMT pro otázky regionálního školství. Byla provedena rešerše empirických studií, které byly v letech 2001–2008 k daným tématům uveřejněny v hlavních publikačních platformách pedagogického výzkumu. http://www.ped.muni.cz/weduresearch/joomla/index.php?option=com_content&view=article&id=51&Itemid=7 2 JANÍK, T.; SEIDEL, T. (eds.). The Power of Video Studies in Investigating Teaching and Learning in the Classroom. Münster : Waxmann, 2009. ISBN 978-3-3803-2208-7. Kniha zpracovává problematiku využívání videozáznamu ve výzkumu vzdělávání a ve vzdělávání učitelů. Mezi autory kapitol figurují přední odborníci na danou problematiku z U.S.A., Austrálie i Evropy, kteří se v minulosti podíleli na nejvýznamnějších národních i mezinárodních výzkumech využívajících videozáznamy výuky (TIMSS, LPS, IPN, CPV). JANÍK, T.; MIKOVÁ, M. Videostudie: výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-127-8. Publikace shrnuje zkušenosti autorů s realizací výzkumu výuky, při němž se využívá videozáznamu. Odpovídá na otázku, co je to videostudie, podává přehled o uskutečněných videostudiích (1995-2005), objasňuje, jak se dělá videostudie a prezentuje postup a výsledky CPV videostudie fyziky a metodologické otazníky videostudií. V závěru je pozornost věnována využívání videozáznamu výuky v učitelském vzdělávání. Vybrané metodologické publikace IVŠV JANÍK, T.; KNECHT, P.; NAJVAROVÁ, V. (eds). Příspěvky k výzkumu a tvorbě kurikula. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-153-9. KNECHT, P.; JANÍK, T. a kol. Učebnice z pohledu pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-174-4. Vybrané metodologické publikace IVŠV JANÍK, T. a kol. Metodologické problémy výzkumu didaktických znalostí obsahu. Brno : Paido, 2008. ISBN 978-80-7315-165-2.