1 Výzkumný problém Přednášky ze Základů pedagogické metodologie Kateřina Vlčková, PdF MU Brno 2 Formulace výzkumného problému nVýzkum musí začít vymezením výzkumného problému ntoho, co chceme řešit, nkteré otázky chceme zodpovědět npo vymezení problému definovat hlavní pojmy n tak, aby byly měřitelné (operacionalizace) nVýzkumný problém by měl „sedimentovat“ nvznikat postupně nVyžaduje dobrou orientovanost npředchází mu prostudování literatury, CO se zjistilo a JAK se to zkoumalo n Nalezení výzkumného problému nVolit oblast blízkou profesním cílům nVýznamný problém, který bude publikovatelný nZdroje inspirace: n1. Výzkumná literatura nNa konci jsou uvedeny doporučení pro další výzkumy nNevolit jen, co nás zajímá, ale také co je aktuální ve vědě, co jí pomůže rozvíjet nProstudovat hodně literatury nZkoumalo se to předtím? Jak? Co se zjistilo? nCo jde udělat dál, aby to bylo přínosné? nJsou moje plánované metody horší? Je můj výzkumný problém významný? 3 Identifikace výzkumného problému nMožnosti: n2. Formulovat výzkumný problém, který ověřuje teorii nTvořit teorii – kvalitativní výzkum n n3. Zapojit se do výzkumného týmu/projektu nNapř. sběr dat pro velký výzkum, ale vlastní dílčí analýzy tématu, co nás zajímá n n4. Zopakování a rozšíření výzkumu nDůležité: nástroje způsobují chyby ve výsledcích, je obtížné kontrolovat vnější faktory nDisertace musí být v určitém smyslu originální 4 Replika a rozšíření předchozího výzkumu a)Ověřit zjištění nějakého průlomového výzkumu nPřekvapivého nebo kontroverzního vůči předchozím výzkumům nPomoci podpořit nebo zpochybnit jeho validitu b) b)Ověřit validitu výzkumu u odlišné populace nV pedagogice jsou malé vzorky, bez replik na jiných vzorcích, není jasné, zda to pro ně platí nJe problém zobecňovat výsledky napříč jinými podmínkami a prostředími n n n 5 Replika a rozšíření předchozího výzkumu a)Zjistit trendy nebo změny v čase nSociální výzkum závisí na historickém kontextu nCo platilo před 20 lety, již dnes možná neplatí nNapř. kurikulární trendy – co se mění a kam to směřuje n b)Ověřit důležité výsledky pomocí jiné metodologie nZjištění jsou determinována použitými metodami a dalšími charakteristikami n c)Vyvinou efektivnější intervenci nNěco se ukáže jako funkční, můžeme zkusit to vylepšit nMnoho experimentů se dělá pouze v laboratorních podmínkách n n n 6 7 Typické nedostatky při formulaci výzkumného problému A.Autor stanovil téma (oblast), nikoli výzkumný problém nPř. Problémové vyučování přírodopisu. nPř. Otázky humanizace vyučování na středních školách. A. A. B.Výzkumný problém není hodnotný nebo smysluplný nPř. Pomáhá domácí čtení rozvoji žáka? A. A. C.Výzkumný problém je triviální, jednoduchý nPř. Jsou učitelé na ZŠ tvořiví? n 8 Druhy výzkumného problému nDeskriptivní n nRelační n nKauzální 9 Deskriptivní výzkumný problém npopisný, otázka: jaké to je? n=> zjišťuje a popisuje situaci, stav, výskyt jevu n nmetody: dotazník, pozorování, interview, škálování nPř. Jak vypadá typický den žáka? nPř. Jaké jsou postoje rodičů propadajících žáků k učiteli a vedení školy? n ndiagnosticko-vyhodnocovací problém n(pro praxi, neslouží rozvoji teorie) nPř. Jaké učební výsledky dosáhli žáci alternativních škol? nPř. Jaké procento dětí z menšinových skupin navštěvuje školy tohoto okresu? n 10 Relační výzkumný problém nptáme se, zda existuje vztah mezi zkoumanými jevy a jak je vztah těsný nnedá se přesně stanovit, který jev zapříčiňuje který n nPříklad nJaký je vztah mezi sebepojetím žáka a prospěchem z klíčových předmětů na SŠ? nJaká je závislost mezi výsledkem přijímací zkoušky a výsledkem studia na VŠ? nJaký je vztah mezi užíváním drog dítětem a socioekonomickým statusem rodiny? 11 Kauzální výzkumný problém nzjišťuje příčinu, která vedla k určitému důsledku, zjišťuje kauzální (příčinné) vztahy n nPříklad nJe nedirektivní výchovný styl efektivnější pro vytvoření pozitivních postojů žáků k učiteli než direktivní? nJaká je účinnost tzv. klinického semestru na VŠ ve srovnání s tradičním semestrem? nJaký je vliv změny režimu přestávek v ZŠ na práceschopnost žáků? 12 Převoditelnost druhů výzkumného problému nVe většině výzkumných témat se dají formulovat výzkumné problémy všech tří druhů. n nPř. Používání pochval učitelem. ndeskriptivní: n Jaké druhy pochval používají učitelé? nrelační: n Jaký je vztah mezi druhem pochval používaných učitelem a výkony žáků? nkauzální: n Jaká je účinnost oddálené pochvaly na výkon žáků ve srovnání s bezprostřední pochvalou? n 13 Srovnání druhů výzkumných problémů nvědecké hypotézy n(tvrzení o vztahu mezi 2 proměnnými) nse dají formulovat jen k relačnímu a kauzálnímu výzkumnému problému n nnejlehčí (čas, prostředky) bývá deskriptivní problém, npak relační, nnakonec kauzální výzkumný problém. n nnejhodnotnější, nejcennější výsledky pro ped. teorii má kauzální, npak relační, pak deskriptivní problém. Typy výzkumného problému a odpovídající designy výzkumu 14 typ výzkumného problému potřeba zjistit, zda .... typ designu/metody vhodné pro výzkum problému/ druhy výzkumu popsat jevy, charakteristiky, stav, procesy obecný deskriptivní design (descriptive design) zjistit, zda je intervence efektivní experimentální design (experimental design) zjistit, jaké faktory/proměnné ovlivňují výstupy korelační design (correlation design) identifikovat obecné trendy v populaci design výběrového šetření/dotazník (survey design) popsat sociální skupinu sdílející kulturní hodnoty etnografický design (etnography design) generovat teorii o procesu design zakotvené teorie (Grounded theory design) vyprávět (životní) příběh individua narativní výzkum (narrative research) (upraveno dle Creswell, Clark: Mixed Methods Research, Sage, 2007) Literatura nGAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2002. n nGALL, M. D.; BORG, W. R.; GALL, J. P. Educational Research. An introduction. N. Y. : Longman, 1996. n 15