Mixed methods design (MMD) Smíšený výzkum 2 Smíšený design – vymezení •Je to výzkumný design s filozofickými východisky •Filozofická východiska => sběr dat, analýza dat, kombinace QL a QV metod v různých fázích. •ale také metoda výzkumu •Sběr, analýza dat, kombinace QN a QL v jedné studii nebo vícečetných studiích. Kombinace QN a QL metod sběru a/nebo analýz dat. Ve smíšeném designu nemůže být QL bez QN = QL a QN část tvoří celek X pokud ano, nejedná se o smíšený design Základní předpoklad Kombinace QL a QN umožňuje lepší pochopení výzkumného problému než jeden z těch přístupů sám (tj. musí tomu odpovídat výzkumný problém). 3 Druhy smíšeného designu (kombinace kritérií: časové pořadí a statut) časová posloupnost souběžný, simultánní, paralerní sekvenční důraz na paradigma stejný status/důležitost KVAL + KVANT KVAL => KVANT KVANT => KVAL dominantní status KVAL + kvant KVANT + kval KVAL => kvant kval => KVANT KVANT => kval kvant => KVAL 4 Charakteristika Jenkins (2001) Téma Resistence adolescentů vůči nabízení drog Primární cíl studie Zjistit percepci obtíží v resistenci vůči drogám podle typu drogy a míry užívání Kvantitativní sběr dat Strukturovaný dotazník Kvalitativní sběr dat •Polostrukturované dotazníkové položky •Ohniskové skupiny - interview Kvantitativní analýza dat Rozdělení dle skupin Kvalitativní analýza dat • Obsahová analýza • Procenta pro každou kategorii Důvod pro sběr obou typů dat Potřeba QL a QN dat k porozumění problému Jak jsou oba typy dat kombinovány Oba typy dat se sbíhají. Záznam QN + QL Ukázka smíšeného výzkumu: QN + QL 5 Charakteristika Rogers, Day, Randall, Bentall (2003) Téma Management antipsychotické medikace Primární cíl studie Zkoumat zkušenosti pacientů během experimentálního léčení Kvantitativní sběr dat Měření výstupu (před a po intervenci, 1 rok navazující studie) Kvalitativní sběr dat polostrukturovaná interview (jeden s jedním) Kvantitativní analýza dat ·Skóre výsledků ·Srovnání skupin Kvalitativní analýza dat ·tematická analýza Důvod pro sběr obou typů dat Potřeba QL informace jako součásti experimentu Jak jsou oba typy dat kombinovány QL data byla zasazena dovnitř experimentu Záznam QN (ql) Ukázka smíšeného výzkumu: QN(ql) Ukázka smíšeného výzkumu: QN→ ql 6 Charakteristika Aldridge, Fraser, Huang (1999) Téma Učební prostředí ve třídě Primární cíl studie Identifikovat (mezi)národní rozdíly ve třídách Kvantitativní sběr dat Měření zahrnují vícero subškál Kvalitativní sběr dat ·Pozorování ve třídě ·Interview se studenty ·Interview s učiteli Kvantitativní analýza dat ·Reliabilita škály ·Konfirmační faktorová analýza ·Srovnání skupin Kvalitativní analýza dat ·Tvorba narativního příběhu ·Tematická analýza Důvod pro sběr obou typů dat Potřeba QL dat k vysvětlení QN zjištění Jak jsou oba typy dat kombinovány QL data byla propojena s QN výsledky Záznam QN → ql 7 Charakteristika Myers, Oetzel (2003) Téma Asimilace nových zaměstnanců do organizačních podmínek Primární cíl studie Vytvořit a validizovat nástroj pro měření organizační asimilace Kvantitativní sběr dat Dotazník zahrnující vícero subškál Kvalitativní sběr dat ·Polostrukturovaná interview (jeden s jedním) ·Terénní zápisky Kvantitativní analýza dat ·Reliabilita škály ·Konfirmační faktorová analýza ·Korelační testy Kvalitativní analýza dat ·kódování ·tvorba témat ·srovnání témat s teorií Důvod pro sběr obou typů dat Potřeba QN dat k měření QL zjištění Jak jsou oba typy dat kombinovány QL data byla propojena na QN výsledky Záznam ql → QN Ukázka smíšeného výzkumu: ql → QN