Postup při empirickém kvantitativním výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Postup při empirickém kvantitativním výzkumu •1. Vymezení výzkumného oblasti ▫vymezení výzkumného tématu ▫ předběžné vymezení problému • •2. Příprava ▫studium odborné literatury, rešerše ▫ zpřesňování problému a zjednodušení sítě vztahů - model •3. Přesná formulace výzkumného problému ▫vybírá se klíčová otázka – nosný problém ▫vymezení pojmů a proměnných výzkumu ▫ ▫ •4. Přesné vymezení úkolů výzkumu, cílů, zpracování projektu výzkumu Postup při empirickém kvantitativním výzkumu •5. Formulace hypotéz a jejich operacionalizace ▫z teorie vygenerujeme hypotézy o vztazích ▫mapování teoretických pojmů a indikátorů, operacionalizace pojmů ▫ ▫ •6. Volba výzkumných metod a způsobu zpracování dat ▫konstrukce nástroje pro měření Postup při empirickém kvantitativním výzkumu •7. Výběr zkoumaných osob ▫přesné vymezení základního souboru ▫stanovujeme výběrový soubor (vzorek), buď: ▫ 1) záměrný výběr, ▫ 2) náhodný výběr, ▫ 3) stratifikovaný, ▫ 4) spárované nebo-li vyrovnané výběry ▫ ▫ •8. Předvýzkum ▫ověření metod, hypotéz, možností zpracování dat, výběru vzorku aj. ▫provádíme jejich korekce Postup při empirickém kvantitativním výzkumu •9. Výzkum, sběr dat • • •10. Zpracování dat ▫třídění dat, tvorba databáze, předzpracování a statistické zpracování dat ▫počítačové zpracování v programech Excel, SPSS, Statistica aj. Postup při empirickém kvantitativním výzkumu •11. Interpretace výsledků ▫vysvětlení, možné zdůvodnění výsledků výzkumu ▫srovnání s předchozími výzkumy ▫ ▫ •12. Závěry ▫vyvození závěrů výzkumu, úprava teorie ▫zhodnocení výsledků, postupu, chyb, nedostatků, přínosu, dosažení cílů; ▫možnosti a způsoby převedení výsledků do praxe, .. Postup při empirickém kvantitativním výzkumu Časové rozložení výzkumu časový interval 1 2 3 4 5 6 7 8 stanovení výzkumného problému informační příprava příprava výzkumných metod sběr a zpracování údajů interpretace údajů psaní výzkumné zprávy Zdroj: GAVORA, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-79-6. s. 14 Kolik času výzkum zabere? • závisí na zkušenosti výzkumníka, na náročnosti výzkumu. Časový plán výzkumu: • udělat si spíše pesimistický odhad potřebného času a ten vynásobit třemi! • Nepodcenit časovou náročnost, zejména, když člověk s výzkumem začíná. • Tvořivá část výzkumu musí dozrát. • Sběr dat může být urychlen zintenzivněním práce. Projekt empirického kvantitativního výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Struktura projektu výzkumu •Vymezení zkoumané problematiky a základních pojmů •Shrnutí dosavadního stavu poznání řešené problematiky •Cíle projektu, hypotézy •Popis výzkumné procedury, metody •Časový harmonogram výzkumu •Organizační, materiální a finanční zabezpečení výzkumu •Předpokládané výstupy, způsob publikování, využití výsledků výzkumu •Odkazy, literatura • Research proposal •Introduction ▫Hypotheses, research questions, purposes ▫ •Literature review • •Research design • •Research method ▫Sampling procedures, data-collection procedures ▫ •Data analysis • •(Ethical issues) • •Time line • • Zpráva z (empirického kvantitativního) výzkumu Kateřina Vlčková Základy pedagogické metodologie Struktura zprávy z výzkumu 1.úvod do problematiky 2.historie a stav zkoumané problematiky na základě odborné literatury 3.cíle a úkoly výzkumu 4.hypotézy a jejich operacionalizace 5.použité metody, zpracování dat, výzkumný vzorek, plán výzkumu, 6.popis předvýzkumu 7.popis hlavního výzkumu 8.analýza, prezentace dosažených výsledků 9.interpretace a diskuse dosažených výsledků 10.celkové závěry a doporučení 11.význam dosažených výsledků pro praxi 12.použitá literatura 13.seznam obrázků, tabulek, schémat, grafů, diagramů, aj. 14.přílohy Standardní zpráva z výzkumu • Název • • Abstrakt • • •1. Úvod Proč? • dosavadní stav zkoumané problematiky, definice pojmů • •2. Metody Jak? • metody, výzkumný vzorek, sběr a zpracování dat atd. • •3. Výsledky Co se zjistilo? • tabulky, grafy, popis • •4. Diskuse Co to znamená? • interpretace výsledků a jejich diskuse, využití v praxi aj., navazovat na úvod, zmínit, zda výsledky podporují hypotézy • • • Odkazy • • Title Abstract Introduction Method •Design • Participants • Apparatus and Materials • Procedure Results Discussion References Appendices Název •Výstižný natolik, aby se čtenář mohl rozhodnout, zda je pro něj relevantní •Zajímavý pro čtenáře ▫Sex differences in problem solving behaviour –Méně vhodné: Sex differences. –Méně vhodné: An experiment on problem solving •Ne více než 15 slov • Abstrakt •Stručné shrnutí zprávy •Max. 150 slov •The American Psychological Association (APA) 120 slov •Nejsnazší psát ho nakonec •Co se dělalo, hlavní výsledky, teoretické implikace •Někdy není dostupný plný text, nastavit ho tak, aby bylo možné na výzkum odkázat i tak • Úvod •Vstup do tématu •Odůvodnění, proč se výzkum realizoval, zdůvodnění jeho významu •Shrnutí výsledků předchozích výzkumů •Proč má smysl dělat náš výzkum a jak přispěje k poznání ▫mezera v našem poznání, ▫vyjasnění nějakého problému, který se objevil v předchozích výzkumech –nekonzistentní nebo protichůdné výsledky ▫výzkum v oddělených oblastech, ale zatím nebyly propojeny.. •Citovat dle standardní normy, odkazy na konci •Poslední odstavec představuje vlastní výzkum, očekávané výsledky vzhledem k dosavadnímu poznání • Metody •Popsat tak přesně, aby ho mohl zopakovat někdo jiný • •Design •Druh výzkumu, určit závisle (měřená) a nezávisle (manipuluji s ní) proměnné • •Výzkumný vzorek •Základní soubor, výběrový soubor •Velikost vzorku, rok •Pohlaví, věk, relevantní charakteristiky účastníků, podmínky. • •Zařízení, nástroje •Počítače, stopky, dotazníky .. •Psát v celých větách a jen podstatné věci. • •Postup •Jak byl výzkum proveden, co se přesně dělo při intervenci v experimentu, jaké testy byly administrovány, jak dlouho intervence trvala atd. • Výsledky •dělí se do 2 částí, obvykle bez podnadpisů • •1) Deskriptivní statistika •Průměry, standardní odchylky pro každou skupinu apod. ▫ •2) Inferenční statistika •Výsledky statistických testů, uvést, jaké testy byly použity ▫hodnoty testové statistiky, stupeň volnosti (pokud vhodné), hladinu významnosti •Obvykle není třeba zdůvodňovat, proč byl vybrán nějaký test ▫pokud používáme neparametrické testy nebo určitý post-hoc test, tak uvést zdůvodnění ▫Nedávat vzorec testu •„Byl proveden t-test s nezávislými průměry, který ukázal, že respondenti, kteří se účastnili intervence, dosahovali signifikantně lepšího skóre v didaktickém testu než ti, kteří se intervence neúčastnili “. (experiment) • •Velké množství výsledků dát do tabulek nebo grafů ▫ale neduplikovat informace ▫všechny grafy a tabulky pojmenovat a dát popisky os, sloupců a řádků,.. ▫pravidlo: Tabulky a grafy mají být srozumitelné i bez textu ▫ •Nedávat „syrová data“ , dát je do příloh •Popsat slovy, co statistika ukazuje, ale nenabízet interpretace, ty patří do diskuse Diskuse •Stručně zopakovat hlavní výsledky ▫zda podporují testované hypotézy (viz úvod) •Vztáhnout naše zjištění k předchozím výzkumům ▫podporují je?, vyvracejí je? je třeba je přehodnotit? Proč tomu tak asi je? ▫Jaké teoretické důsledky to má? ▫Jak přispěl výzkum k vědeckému poznání? •Jaké omezení měl náš výzkum? Jak ovlivnily výsledky? Jak se jim lze vyhnout v dalších výzkumech? •Uvést návrhy pro další výzkumy. •Shrnout hlavní závěry. Odkazy •Aktuální, i zahraniční, relevantní, reprezentativní •Abecední pořadí •Dle platné citační normy • •FIELD, A., HOLE, G. How to Design and Report Experiments. London : SAGE, 2008. ISBN 978-0-7619-7382-9. • •COLLIER, D. et al. Claming too much: Warnings about selection bias. In BRADY, H., COLLIER, D. (Eds.) Rethinking social inquiry. Lanham (USA) : Rowman & Littlefield Publishers, 2004, s. 85 – 102. ISBN 0-7425-1125-1. • •PRŮCHA, J., ŠVAŘÍČEK, R. Etický kodex české pedagogické vědy a výzkumu. Pedagogická orientace, 2009, roč.19, č. 2, s. 89 -105. ISSN 1211-4669. •