Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015 Obsah předmětu •https://is.muni.cz/auth/predmety/uplny_vypis?fakulta=1441;obdobi=6343;predmet=837013 •Okruhy •Literatura •Studijní materiály (přednášky aj.) •Ukázky výzkumů, odkazy na výzkumy •Ukázka otázek testu Přednášky datum téma 22.9. K čemu je metodologie? Co potřebuji ke splnění předmětu? 29.9. O výzkumu (otázky, design, vzorek, etika) 13.10. Dotazník, rozhovor 27.10. Testování 10.11. Experiment ve třídě, pozorování, obsahová analýza 24.11. Analýza dat, psaní sdělení z výzkumu Leden/únor Zápočtový test Témata 1.Pedagogická metodologie. Pedagogický výzkum. Typy výzkumu. Kvalitativní a kvantitativní výzkum. 2.Cíle výzkumu, výzkumné problémy, hypotézy. 3.Proměnné, operacionalizace. 4.Výzkumný soubor. 5.Dotazník (konstrukce, položky, administrace, vyhodnocování). 6.Test (konstrukce, typy otázek, vyhodnocování). 7.Pozorování (získávání dat, analýza). 8.Interview (konstrukce, transkript dat, vyhodnocování). 9.Obsahová analýza textu, sekundární analýza dat, kresba. 10.Experiment (typy, efekty, intervence, vyhodnocování). 11.Validita a reliabilita. 12.Zpracování získaných dat, interpretace výsledků, psaní výzkumné zprávy. Literatura Úvod do pedagogického výzkumu. Edited by Peter Gavora. 1. vyd. Brno: Paido, 2000. 207 s. PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum, 1998. 270 s. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 377 s. Metody pedagogického výzkumu :základy kvantitativního výzkumu. Edited by Miroslav Chráska. Vyd. 1. Praha: Grada, 2007. 265 s. DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum, 2000. 374 s. KERLINGER, Fred N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum. Vyd. 1. Praha: Academia, 1972. 705 s. MARTIN, Paul R. a P. P. G. BATESON. Úvod do teorie a metodologie měření chování. Translated by Ivo Müller. Vyd. 1. Praha: Portál, 2009. 221 s. REICHEL, Jiří. Kapitoly metodologie sociálních výzkumů. Vyd. 1. Praha: Grada, 2009. 184 s. ISBN 978-80-247-3006-6. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum :základní teorie, metody a aplikace. 2., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2008. 407 s. HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat: analýza a metaanalýza dat. 2. vyd. Praha: Portál, 2006. 583 s. Walker, I. Výzkumné metody a statistika. Praha: Grada, 2013, 218 s. ISBN 978-80-247-3920-5 GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Educational research :an introduction. 8th ed. Boston: Pearson/Allyn & Bacon, 2007. xxxi, 672. GALL, Meredith D., Joyce P. GALL a Walter R. BORG. Applying educational research :how to read, do, and use research to solve problems of practice. 6th ed. Boston: Pearson, 2010. xxvi, 573. CRESWELL, John W. Educational research :planning, conducting, and evaluating quantitative and qualitative research. Boston: Pearson, 2014. 672 s. Kde jste se setkali s pedagogickým výzkumem? Jakou máte zkušenost s pedagogickým výzkumem? K čemu může být pedagogický výzkum užitečný? Pro koho může být užitečný? •Student učitelství, student pedagogiky a příbuzných disciplín • •Učitel •Ředitel •Škola • •Rodiče •Žáci • •Vzdělavatelé učitelů • •Vzdělávací politika/politici • •Lidé pracující ve vzdělávání •Lidé se vzdělávající • • •Pro koho dál? • Jaké vidíte nedostatky pedagogického výzkumu? •Jak jim lze předcházet? •Jak je lze kompenzovat, pokud jim nelze předcházet? K čemu může být pedagogický výzkum a metodologie pro Vás osobně užitečný?