‹#› 1 Výběr výzkumného vzorku Kateřina Vlčková, Ph.D. Základy pedagogické metodologie Centrum pedagogického výzkumu PdF MU ‹#› 2 Subjekty výzkumu ¡předmětem výzkumu jsou jevy, osoby, věci, procesy, archivní záznamy, knihy atd. ¡ ¡lidé = subjekty výzkumu ‹#› 3 Základní soubor (populace) ¡= všichni lidé, které výzkum zkoumá ¡vymezení základního souboru musí být přesné, aby bylo jasné koho se zjištěné výsledky týkají ‹#› 4 Základní soubor ¡Př. základní soubor lvšechny školy a žáci v ČR lto je velmi velký soubor, nelze z časových, finančních aj. důvodů všechny zkoumat l l=> Vše, co zjistíme platí pouze pro tento základní soubor – pouze pro ČR, nikoli pro všechny žáky a školy na světě ¡(a i pro ČR pouze tehdy, když byl zvolen adekvátní způsob výběru vzorku) ‹#› 5 Základní soubor ¡Př. základní soubor = všechny 9. třídy ZŠ v Jihomoravském kraji ¡ ¡Vše, co zjistíme platí pouze pro žáky 9. tříd ZŠ v JHM kraji, lnelze závěry výzkumu formulovat obecně (žáci v ČR dělají to a to), lje třeba je formulovat přesně ¡(u zkoumaných žáků, žáků v JHM kraji se zjistilo...) ‹#› 6 Výběr výzkumného vzorku ¡Základní soubor bývá obvykle velký ¡celá ČR, celý region atd.) a nelze jej z finančních časových aj. důvodů zkoumat celý. ¡Je třeba vybrat výzkumný vzorek. ‹#› 7 Výzkumný vzorek (výběrový soubor) ¡má dobře reprezentovat základní soubor lmá všechny náležitosti základního souboru, ljen je menší, je zmenšeninou základního souboru l ¡Př. pokud jsou základním souborem všechny 3. ročníky čtyřletých gymnázií v kraji Vysočina, je třeba zjistit, kolik 3. ročníků v daném typu studijního programu v daném kraji je. lStatistické údaje lze zjišťovat např. u českého statistického úřadu (Statistická ročenka ČR aj.) a ve Statistické ročence školství (www.uiv.cz) l ¡rozhodující pro možnost zobecňovaní výsledků získaných na výběrovém vzorku na základní soubor je způsob výběru vzorku ‹#› 8 Základní typy výběru výzkumného vzorku ‹#› 9 Náhodný výběr ¡každý prvek základního souboru má stejnou šanci dostat se do výběrového souboru (reprezentativní výběr) ¡ ¡jediný faktor který hraje roli v tomto výběru je náhodnost ¡ ¡náhodný výběr ve smyslu statistické pravděpodobnosti ¡ ¡z hlediska teorie pravděpodobnosti se jedná o nejlepší výběr – reprezentativní výběr ¡ ¡provádí se losováním ¡(žáky očíslujeme a losujeme) nebo pomocí tabulky náhodných čísel sestavené počítačem ‹#› 10 Náhodný stratifikovaný výběr ¡znaky pro stratifikaci volíme dle potřeb výzkumu (př. pohlaví, věk, vzdělání, socioekonomický statut, prospěch,..) ¡ ¡proporční výběr ¡rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté dle proporcionálního zastoupení vybereme vzorek náhodně lpř. rozlišíme malé a velké školy, školy městské a venkovské, školy dle vzdělávacího programu lpř. využívá se při výzkumu volebních preferencí lznakem pro stratifikaci je např. pohlaví, věk, vzdělaností úroveň, sídlo, forma výdělečné činnosti atd.) ¡ ¡rovnoměrný výběr ¡rozložíme základní vzorek na podskupiny a poté vybereme ve stejném počtu z každé skupiny subjekty do vzorku ‹#› 11 Mechanický výběr ¡vybíráme každou n-tou osobu lpř. ze seznamu žáků, z telefonního seznamu ¡nebezpečí: seřazení prvků nemusí být náhodné, může se projevit nějaká pravidelnost ve výběru (periodicita), a tím dochází ke zkreslení výběru a pak i výsledků výzkumu ‹#› 12 Záměrný výběr ¡určíme relevantní znaky základního souboru, které jsou podstatné pro náš výzkum ¡ ¡podstatné znaky stanovíme na základě teorie, výzkumu, zkušeností apod. ljedná se o kvalifikovaný postup ¡(skupina expertů výběr navrhuje) ¡vyhledávají se subjekty, které daný znak mají ¡ ¡nedostatky: lzvětšováním souboru se nezlepšují jeho vlastnosti l(ověření vlastností výběru lze zkontrolovat na dalším výběrovém souboru vybraném ale náhodným výběrem) ‹#› 13 Dostupný výběr ¡výzkumník bere „co je po ruce“ l(školy, na které je „puštěn“; školu v sousedství; své bývalé učitele; žáky, kteří jsou ochotni odpovědět apod.) ¡nedostatky: lsilné zkreslení výběru od základního souboru, lzávěry platí pouze pro ty subjekty, které se výzkumu skutečně účastnili, lnelze nic zevšeobecňovat ‹#› 14 Velikost výzkumného vzorku ¡neboli rozsah výzkumného vzorku ln (např. n = 220) ¡jak velký potřebujeme vzorek závisí na požadované lspolehlivosti výsledků, lpožadované přesnosti la variabilitě základního souboru ‹#› 15 Velikost výzkumného vzorku ¡pokud je základní soubor nehomogenní (skládá se z více podskupin), je třeba vzorek větší l(př. dotazník – na každou skupinu asi 50-60 lidí) l ¡čím více proměnných chceme zkoumat, tím větší by měl být rozsah vzorku l(př. chceme zkoumat pohlaví, ročníky školy atd.) l ¡pokud ve výzkumu působí neznámé nebo nekontrolované (nepozorované) proměnné l(např. v experimentu), lje třeba mít větší vzorek, aby se výskyt nekontrolované proměnné ve vzorku znáhodnil ‹#› 16 Velikost výzkumného vzorku ¡čím závažnější jsou důsledky výzkumu l(např. závažné politické rozhodnutí např. o zrušení nekvalitních škol), ltím důležitější je správná a dostatečná velikost vzorku ¡velikost vzorku závisí také na časových a finančních možnostech výzkumníka ldotazníků může být více než časově náročných videonahrávek vyučovacích hodin ‹#› 17 Literatura ¡Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu, Brno : Paido, 2000.