Specifické poruchy učení (SPU) Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015 371305@mail.muni.cz detifinal.jpg Specifické poruchy učení —dyslexie —dysgrafie —dysortografie —dyskalkulie —dyspinxie —dysmúzie —dyspraxie — — — Dyslexie — —specifická porucha čtení, projevující se neschopností naučit se číst běžnými výukovými metodami — —postihuje rychlost a správnost čtení, techniku čtení, porozumění čtenému textu — — Dyslexie —projevy: —záměny tvarově podobných písmen (b-d, s-z, t-j) —záměny akusticky podobných hlásek, obtíže ve sluchové diferenciaci a diskriminaci hlásek (a-e-o, p-b) —neschopnost akustické a optické analýzy a syntézy slov —obtížné skládání hlásek a písmen do slabik, pomalé slabikování —přidávání nebo vynechávání písmene / slabiky / slova —přehazování pořadí slabik, slov ve větě —přetrvávání tzv. dvojího čtení —domýšlení textu, odhadování slov, odříkávání textu zpaměti —poruchy čtení s porozuměním - neznalost obsahu textu ani bezprostředně po přečtení, také tzv. mechanické čtení —pravolevé čtení, vracení se na začátek slova / řádku —vynechávání řádků — Dysgrafie — —specifická porucha psaní, která postihuje grafickou stránku písemného projevu, tedy čitelnost a úpravu — —vázána na estetickou úroveň psaní — dysgrafe.jpg Dysortografie —specifická porucha pravopisu, která je velmi úzce a často spojena s dyslexií — —vystupují zde do popředí specifické poruchy řeči a nedostatky ve sluchovém vnímání — dysortografia3.jpg dyskalkulie-dyskalkulietraining1.jpg Dyskalkulie —porucha matematických schopností, která postihuje manipulaci s čísly, číselné operace, matematické představy, geometrii — —klasifikace dyskalkulie: —verbální (slovní označení počtu) —lexická (čtení číslic) —grafická (psaní číslic) —operační (základní matematické operace) —praktognostická (manipulace s předměty) —ideognostická (pochopení pojmu číslo) — Další specifické poruchy učení —dyspinxie —specifická porucha kreslení —kresebný projev dítěte je nápadně primitivní, charakteristická je neschopnost spodobnit danou představu nebo tvar způsobem adekvátním k věku dítěte — —dysmúzie —specifická porucha hudebnosti, tj. schopnosti vnímání a reprodukce hudby, osvojování hudebních dovedností —dítě s dysmúzií má potíže také při vnímání a reprodukci rytmu — —dyspraxie —specifická porucha obratnosti, schopnosti vykonávat složité úkony —nazývána též syndrom nešikovného dítěte — Etiologie poruch učení — —lehká mozková dysfunkce (LMD) — —dědičnost — —neurotická nebo nezjištěná etiologie Formy vzdělávání a podpory žáků s SPU — —individuální péče poskytovaná třídním učitelem —individuální péče poskytovaná speciální pedagogem —„cestující učitel“ - pracovník PPP docházející do škol —třídy individuální péče (výuka některých předmětů ve specializované třídě) —třídy pro děti s SPUCH —školy pro děti s SPUCH —třídy při dětských psychiatrických léčebnách —individuální a skupinová péče v PPP Reedukace dyslexie — —metoda obtahování —metoda Fernaldové —metoda postřehování —čtení se záložkou (okénkem) —čtení v duetu —metoda vyhledávání chyb —metoda dublového čtení —nácvik dlouhých a krátkých samohlásek —metoda globálního čtení — Reedukace dysortografie — —rozlišování měkkých slabik di, ti, ni, dy, ty, ny: — —mačkadlo (destička, na které jsou zvýrazněné tvrdé a měkké slabiky), tvrdé kostky se slabikami dy, ty, ny, a měkké kostky s di, ti, ni —nejprve procvičujeme poslech, pouze jednu skupinu, poté obě, po zvládnutí přistupujeme i k psaní slov, diktát slov s barevným zápisem — Reedukace dysortografie — —rozlišování dlouhých a krátkých samohlásek: — —zpočátku učíme vyslovovat dlouhé samohlásky ve slově s prodloužením —pak vybíráme slova, která kvalitou samohlásky mění význam může - muže —dítě se učí vyslovená slova zapisovat, kvalitu samohlásky zvýrazní barevně —zdůrazňujeme dítěti i rytmus slova, využíváme zaznamenávání, zábava - … —pomocí značek tvoří slova —práce s bzučákem —krátké diktáty — Děkuji za pozornost J