SOMATOPEDIE Mgr. Kateřina Šimčíková Podzim 2015 371305@mail.muni.cz Somatopedie —pohybové vady — —dle místa vzniku: obrny, malformace, amputace, deformace — —dle doby vzniku: získané a vrozené — Mozková obrna (MO) —Dříve název „dětská mozková obrna“ (DMO) —rané poškození mozku vzniklé před porodem, za porodu nebo krátce po něm, projevující se převážně v poruchách hybnosti — —etiologie: —prenatální faktory - anoxie, infekce v časném těhotenství, nezralost plodu —perinatální příčiny - protrahovaný porod, užití množství analgetik, anestetik —postnatální příčiny - úrazy hlavy, infekce CNS, bronchopneumonie, enteritidy, dyspeptické stavy, novorozenecká žloutenka při RH inkompatibilitě — Mozková obrna (MO) —formy (Lesný, I. 1989): —spastické —nespastické —lehké mozkové dysfunkce — —klasické dělení MO: —hypertonická forma —hypotonická forma —mozečková forma —atetoidní forma — Mozková obrna (MO) —dělení spastických forem —hemiparetická - spastická obrna horní i dolní končetiny jedné poloviny těla s převážným postižením horní končetiny (ohnuta v lokti), dolní napjatá, zkroucená (našlapuje na špičky); kognitivní kapacita lehce subnormální; levá polovina - nižší IQ, pravá polovina - normální IQ —diparetická - postiženy jsou zejména abduktory stehen nohy ve vnitřní rotaci, nůžkovitá chůze (kolena o sebe třou) a po špičkách; dobrá prognóza kognitivního vývoje —kvadruparetická - obrna všech čtyř končetin s převážným postižením dolních končetin (pokud vznikla zdvojením formy diparetické) nebo horních končetin (pokud vznikla jako zdvojená forma hemiparetická); nejméně příznivá prognóza kognitivního vývoje — Mozková obrna (MO) —dělení nespastických forem — —hypotonická - snížené svalové napětí (vyskytuje se v kojeneckém věku, později se mění na spastickou nebo dyskinetickou - kolem 3. roku) — —dyskinetická - nepotlačitelné mimovolní pohyby při pokusu o volní pohyb — —mozečková - snížení svalového napětí a poruchy pohybové koordinace; relativně vzácná forma, vedoucí k velmi těžkému pohybovému postižení, prakticky vždy přítomno velmi těžké postižení intelektu — MO jako porucha hybnosti: —mozková obrna bývá provázena i dalšími poruchami a vadami —poruchy hybnosti —poruchy motoriky pohybové i mluvní —spasticita - trvalé napětí svalstva centrálního původu —hypotonie - snížený svalový tonus —dyskineze - nepotlačitelné mimovolní pohyby —syndrom hypokinetický - nedostatek mimiky, mimické svaly jsou bez pohybu —syndrom atetotický – vlnité, hadovité až červovité pohyby, které vznikají při každém malém podnětu —syndrom choreatický - prudké, trhavé, neuspořádané pohyby malého rozsahu ale značné intenzity —syndrom balistický - rychlé pohyby často celých končetin —syndrom myoklonický - drobné trhavé záškuby svalstva — Somatopedie - vzdělávání —raná péče a vzdělávání: —raná péče - velký význam terénní práce, podpora rodiny a vývoje, SPC —rozvoj jemné motoriky, vnímání, rozumových schopností, koncentrace pozornosti, dorozumívací schopnosti,… — —MŠ: —velký význam pro rozvoj poznávacích procesů a socializace —mohou navštěvovat běžnou MŠ (učitelky - nutná znalost problematiky v oboru), speciální třídu v MŠ (speciální pedagog), speciální MŠ, dětský rehabilitační stacionář — Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních — —speciální mateřská škola: —při nemocnici (podobně v dětské léčebně, ozdravovně) —zajišťuje výchovu dětí zpravidla od 2-3 let do 6-7 let —cíl - překonat kritickou dobu, kterou dítě prožívá během hospitalizace; zlepšit jeho psychický stav, který úzce souvisí s jeho uzdravením; udržet jeho vývojovou úroveň; vrátit ho rodičům spokojené a plné pohody — Význam, úkoly a organizace školy při zdravotnických zařízeních —základní škola: —ve speciální ZŠ při nemocnici se vyučuje podle učebních plánů a osnov ZŠ, redukovaných a upravených na základě zdravotního stavu žáků, dále podle časového rozsahu povoleného jednotlivým žákům lékařem a podle časové náročnosti léčebného režimu —v případě potřeby se vyučuje podle učebního plánu a osnov ZŠ praktické a ZŠ speciální — —rozvrh a učební plán - vyučuje se podle rozvrhu každý den jeden z hlavních předmětů (český jazyk, matematika, cizí jazyk); k němu se přiřazuje jeden z vedlejších předmětů, délku vyučování (= počet vyučovacích hodin u jednotlivých žáků) stanoví ošetřující lékař; děje se tak s ohledem na zdravotní stav a povahu nemoci žáka — Předprofesní a profesní příprava —situace se posledních letech pozitivně mění, stále však není dostačující —Národní plán vyrovnání příležitostí pro občany se ZP (1998): —legislativně zakotvit povinnost přizpůsobit formu přijímacích a závěrečných zkoušek podle druhu zdravotního postižení uchazeče —podporovat středoškolské programy zahrnující co nejvíce poznatků bezprostředně využitelných v praktickém životě a ve volném trhu práce —rozšířit počet možností pro celoživotní vzdělávání ZP —převést procento zaměstnávaných občanů se ZPS přímo do novely zákona o zaměstnání —pokračovat v kompenzacích platby sociálního pojištění a další podpoře zaměstnavatelů zaměstnávajících převážně ZP působících v běžném konkurenčním prostředí —legislativně upravit Institut podporovaného zaměstnávání —zvýšit dotace na provoz chráněných dílen — —Video: mozková obrna — —http://www.ceskatelevize.cz/porady/1095946610-diagnoza/48-detska-mozkova-obrna/video/ — Děkuji za pozornost J