I. Vyplní škola: Škola Individuální vzdělávací plán Jméno a příjmení žáka/žákyně Datum narození Bydliště Třída Školní rok Rozhodnutí o povolení vzdělávání žáka/žákyně podle IVP ze dne Zdůvodnění (informace o schopnostech žáka/žákyně, důvody k integraci žáka/žákyně, specifika chování a sociální vztahy, postoj rodičů) Zpráva o žákovi/žákyni obsahující např.: · intelektové charakteristiky a projevy schopnost vyhledávání a zpracování informací, chápání vztahu příčiny a následku a vztahů mezi jevy, schopnost strukturace a vytváření systémů, schopnost zobecňování, úroveň kritického myšlení, slovní zásoba a zacházení s abstraktními pojmy, doba koncentrace pozornosti, flexibilita a originalita myšlení, paměť apod.; · sociální charakteristiky a projevy potřeba volnosti a aktivity, míra pozornosti k vlastní osobě a zájmům, pozice v sociální skupině, úroveň sociálních dovedností, odvaha riskovat a schopnost argumentace před skupinou, specifika smyslu pro humor, sebepojetí, vztah k autoritám apod.; · tělesné charakteristiky a projevy soulad mezi intelektuálním a tělesným vývojem, specifika, zájem o tělesné aktivity, vyspělost motoriky apod.; · emocionální charakteristiky a projevy citlivost a emocionální vyzrálost, impulsivnost, míra potřeby emocionální podpory a přijetí apod.; · učební styl pracovní tempo, schopnost adaptace na nové učební prostředí, preference individuální či skupinové práce, samostatnost apod.; · motivaci vztah vnější a vnitřní motivace, cílevědomost chování a jednání, vytrvalost, unavitelnost; · rodinnou anamnézu; · způsob identifikace s vrstevníky a inventáře a úroveň jeho zájmů; · aktivity mimo školu. Předměty, jejichž výuka je realizována podle individuálního vzdělávacího plánu Názvy vyučovacích předmětů v souladu se vzdělávacím programem, podle kterého se žák/žákyně vzdělává. Školská poradenská, zdravotnická a jiná zařízení, která se podílejí na péči o žáka/žákyni Odborná zařízení např.: · pedagogicko-psychologická poradna · speciálně pedagogické centrum II. Vyplní školské poradenské zařízení: Název a adresa školského poradenského zařízení Výsledky vyšetření žáka/žákyně ve školském poradenském zařízení Jméno a příjmení žáka/žákyně Datum narození Bydliště Vyšetření dne Kontrolní vyšetření dne Výsledky vyšetření žáka/žákyně ve školském poradenském zařízení Rozsah a typ nadání žáka/žákyně, oblast nadání* Druh a stupeň postižení žáka/žákyně* Např.: · mimořádně nadprůměrná úroveň rozumových schopností · nadprůměrná úroveň rozumových schopností (celková, ve verbální oblasti, v oblasti matematického myšlení, …) Vzdělávací potřeby žáka/žákyně Např.: · zvýšené poznávací potřeby – potřeba nových podnětů · velká zvídavost a zvědavost · schopnost rychlého učení · zájem o diskutování svých názorů · individuální přístup k činnostem (preciznost, originální způsoby řešení apod.) · obliba komplikovanosti v úkolech (např. snaha udělat si úkol těžším), · individuální pracovní tempo (např. pomalé, překotné) · výkyvy, kolísání ve výkonnosti Míra podpůrných opatření Např. · nízká · střední · vysoká * nehodící se škrtněte Způsob poskytování individuální, speciálně pedagogické nebo psychologické péče Např. · integrace v běžné třídě · práce ve speciální skupině · samostudium · zařazení do speciální skupiny na určité vyučovací předměty mimo kmenovou třídu · výuka ve speciální třídě pro nadané žáky · výuka určitých vyučovacích předmětů ve vyšším ročníku · odborné konzultace · samostudium · e-learning · individuální vzdělávání · jiné organizační formy včetně jejich kombinací Specifika práce s učivem (odborná doporučení pro pedagogickou práci se žákem/žákyní) Např.: · respektovat aktuální úroveň znalostí a dovedností, dle potřeby obohacovat učivo (probírat více do hloubky, zadávat zvláštní úkoly – problémy k řešení, využívat učební materiály vyšších ročníků apod.) · respektovat případné vlastní způsoby řešení · respektovat individuální tempo; vyhnout se časovému stresu, v případě potřeby prodloužit čas na práci i kontrolu · kontrolovat pochopení zadání úkolu, instrukce, správnost postupu · kontrolovat zaznamenání si zadání domácích úkolů · věnovat žákovi zvýšenou pozornost při přechodech k jiné činnosti · multisenzoriální přístup, zapojení všech smyslů při učení · častěji využívat názor (náčrtky, obrázky, grafy, tabulky, časové osy, schémata, přehledy) · omezit mechanické učení faktů bez širších souvislostí (letopočty, jména, výroky, definice) · nehodnotit pouze výsledek, ocenit každou dobře provedenou část úkolu · hodnotit především obsahovou stránku písemných prací (nikoli úpravu) · další postupy dle uvážení učitele Doporučené učební, kompenzační a rehabilitační pomůcky Např.: · encyklopedie, slovníky, krásná literatura · didaktické hry · deskové a karetní hry pro rozvoj jazyka, paměti, strategického a logického myšlení, vizuální představivosti, tvořivého přístupu · soupravy pro přírodovědné pokusy a pozorování · výtvarné, rukodělné materiály a jiné potřeby · DVD a CD-romy · osobní PC Vyjádření potřeby dalšího pedagogického pracovníka Např.: · psycholog · speciální pedagog · asistent pedagoga · tlumočník · terapeut Návrh snížení počtu žáků a žákyň ve třídě Např.: · ano, zdůvodnění; · ne Potřeba navýšení finančních prostředků Časové a obsahové rozvržení výuky Další doporučení, významné informace z průběhu vyšetření Např. sociální vztahy. Jedná se o situace, kdy má žák/žákyně: · potíže při navazování sociálního kontaktu · preferování společnosti dospělých nebo naopak mladších dětí · zvýšená nejistota, potíže s adaptací v nových situacích · snížená schopnost orientace v sociálních situacích · konflikty způsobené ztrátou orientace v sociální situaci · potíže s dodržováním pravidel · vnímání dospělých jako partnerů · zvýšená kritičnost vůči sobě i okolí, opravování spolužáků i vyučujících, časté diskutování (i s učiteli) · smysl pro spravedlnost · specifický smysl pro humor atd. V rámci pravidelné péče o žáka lze doporučit např.: § nácvik schopnosti žáků využít dovednosti k předcházení či řešení sociálních problémů a konfliktů v sociálních interakcích § VTI § relaxační cvičení § individuální terapie § interakční hry § krabice řešení problémů § rozlišování a porozumění emocím – rozvoj empatie § portfolio sociálních dovedností § bodovací systémy „Dokážu to“ Další doporučení a důležité informace např.: · důslednost a srozumitelnost v přístupu k dítěti – jasně a srozumitelně stanovovat pravidla, důsledně, ale empaticky vyžadovat jejich plnění · preferovat kladnou zpětnou vazbu – všímat si spíše momentů, kdy dítě dodržuje stanovená pravidla, ocenit ihned jeho chování · často chválit, oceňovat i snahu a zájem dítěte, oceňovat konkrétní úspěchy · posilovat samostatnost a zodpovědnost · umožnit častější pohybové uvolnění, střídání činností · při nedostatečné zátěži: kolísání pozornosti a výkyvy ve výkonech, krátkodobé soustředění, snížená motivace ke školní práci, vykřikování, nevhodné upozorňování na sebe, neklid, hraní si s učebními pomůckami, nepořádek na lavici Závěry vyšetření Zpracoval Podpis, razítko Jméno a příjmení pedagogického pracovníka školského poradenského zařízení, kontakt III. Vyplní vyučující předmětu, jehož výuka je realizována podle individuálního vzdělávacího plánu: Vyučovací předmět Název vyučovacího předmětu v souladu se vzdělávacím programem, podle kterého se žák/žákyně vzdělává. Individuální vzdělávací plán Jméno a příjmení žáka/žákyně Třída Školní rok Vyučující; datum, od kdy žáka/žákyni předmětu vyučuje Změna vyučujícího v průběhu školního roku, datum změny Vstupní pedagogická diagnostika (aktuální stupeň dosažených vědomostí, dovedností, návyků) Informace, týkající se např.: · úrovně znalostí a dovedností žáka v daném vyučovacím předmětu · specifik nadání žáka v rámci daného vzdělávacího oboru · efektivity žákem volených učebních strategií při osvojování, ukládání, reprodukci i aplikaci učiva a jejich preferenční adekvátnost ve vztahu k osvojovanému učivu a k aktuální situaci · rychlosti osvojování, vytrvalosti a trpělivosti, specifika projevů · zájmu o daný vyučovací předmět. Priority vzdělávání a dalšího rozvoje žáka/žákyně Např.: · rozvoj komunikace · rozvoj schopnosti týmové spolupráce · sociální adaptabilita · akcent např. na slovní vyjadřování · písemný projev Učební dokumenty Název vzdělávacího programu, podle kterého se žák/žákyně vzdělává Organizace výuky Způsob organizace výuky např.: · integrace v běžné třídě · práce ve speciální skupině · zařazení do speciální skupiny na určité vyučovací předměty mimo kmenovou třídu · výuka ve speciální třídě pro nadané žáky · výuka určitých vyučovacích předmětů ve vyšším ročníku · odborné konzultace · samostudium · e-learning · individuální vzdělávání · jiné organizační formy včetně jejich kombinací Pedagogické postupy (metody a formy práce) Konkrétně rozpracované akcelerační či obohacující metody a formy práce např.: · brainstorming · tvořivé úlohy · kreativní čtení a psaní · úlohy rozvíjející vyšší úrovně myšlení · mentální mapování · užívání nákresů · vytváření názorných schémat, časových rozvrhů · vedení účtů a rozpočtů · vytváření počítačových programů · hraní rolí · individuální projekty · prezentace · e-learning; · soutěže, olympiády. Používané učební materiály a pomůcky Přehled učebních materiálů a pomůcek např.: · učebnice daného ročníku · jiné využívané učebnice · encyklopedie, slovníky, krásná literatura · didaktické hry · deskové a karetní hry pro rozvoj jazyka, paměti, strategického a logického myšlení, vizuální představivosti, tvořivého přístupu; · soupravy pro přírodovědné pokusy a pozorování · výtvarné, rukodělné materiály a jiné potřeby · DVD a CD-romy · osobní PC. Způsob zadávání a plnění úkolů Forma a časové rozložení např.: · ústně · písemně · e-mailem, · Power-pointová prezentace · dle přiloženého harmonogramu · konkrétně stanovený den v týdnu · během individuální konzultace · na základě vzájemné dohody Způsob ověřování vědomostí a dovedností Formy ověřování např.: · písemné testy · obhajoby projektů (ročníkové práce, tématické práce) · ústní zkoušení · skupinové práce · zpracovávání referátů · úroveň domácí přípravy Způsob hodnocení Forma hodnocení např.: · známkou · slovně · kombinované hodnocení Četnost hodnocení např.: · průběžné · čtvrtletní, · výstupní Personální zajištění úprav průběhu vzdělávání žáka/žákyně Např.: · třídní učitel · učitel odborných předmětů · psycholog · speciální pedagog · výchovný poradce · asistent pedagoga · tlumočník Další subjekty, které se podílejí na vzdělávání žáka/žákyně Seznam těchto subjektů např.: · střední škola · vysoká škola · Akademie věd ČR · Středisko volného času Spolupráce se zákonnými zástupci žáka/žákyně Oblasti a forma spolupráce např.: · způsoby komunikace a její četnost (osobně, e-mailem, telefonicky apod.) · požadavky na domácí přípravu · doporučené aktivity žáka ve volném čase · požadavek na lékařské vyšetření Dohoda mezi žákem/žákyní a vyučujícím Konkretizace obsahu smlouvy mezi žákem/žákyní a vyučujícím (pokud byla uzavřena) Časový a obsahový plán vzdělávání žáka/žákyně Období Časové ohraničení období, pro které je IVP vypracován např. · 1. pololetí školního roku … · 2. čtvrtletí školního roku … · týden od … do… Předpokládané individuální výstupy žáka/žákyně za dané období Dodatečné úpravy časového plánu a obsahu učiva Důvody, vedoucí k úpravám a jejich důsledky např.: · hluboký zájem žáka o úzce specializované téma v rámci vyučovacího předmětu, · rychlejší osvojení předpokládaných individuálních výstupů, · dlouhodobá hospitalizace žáka ve zdravotnickém zařízení, · obohacení obsahu učiva, · rozšíření obsahu učiva o další tématické celky · přesunutí určitého tématického celku do následujícího časového období. Prodloužení délky vzdělávání Poznámky a doporučení pro další vzdělávání žáka/žákyně Schůzky osob, podílejících se na vzdělávání a odborné péči o žáka/žákyni (reflexe výuky, hodnocení jejího průběhu, aktualizace časového a obsahového plánu, úpravy a změny) Datum Přítomni Podpis Závěry pro další vzdělávání žáka/žákyně Zhodnocení průběhu a výsledků vzdělávání žáka/žákyně. Případná doporučení pro další období. Osoby, zodpovědné za vzdělávání a odbornou péči o žáka/žákyni Jméno a příjmení Podpis Třídní učitel/ka Zkratka vyuč. předmětu Vyučující Školní poradenský pracovník (výchovný poradce, školní psycholog, školní speciální pedagog) Pedagogický pracovník školského poradenského zařízení (PPP, SPC, SVP) Zákonný zástupce žáka/žákyně Žák/žákyně Předpokládaná potřeba navýšení finančních prostředků nad rámec prostředků státního rozpočtu poskytovaných podle zvláštního právního předpisu, odůvodnění Navrhovaný rozpočet finančních prostředků na zajištění např.: · výukových programů · učebních pomůcek · výukových pobytů · speciálního pedagoga V……………………………dne……………………. Podpis ředitele/ředitelky školy………………………………………… Razítko: