Individuální vzdělávací plán Pro školní rok 2011/2012 1. Jméno: 2. Datum narození: 3. Třída: 4. Základní údaje o žákovi: Obtíže přetrvávají od 1. ročníku. Dívka pracuje v pomalém tempu, nezvládne práci v celém rozsahu, potřebuje přímé vedení, stálý kontakt s pedagogem a ujištění, že postupuje správně. Snadno se rozptýlí a unaví. Častěji si stěžuje na bolesti hlavy, zvláště k závěru vyučování. V chování je bezproblémová, spontánní, ke spolužákům kamarádská, vstřícná. Nemá komunikační problémy s vrstevníky ani s dospělými. 5. Odborné vyšetření: PPP pro Prahu 10, z 9. 7. 2011 6. Pedagogická diagnóza učitele: Obtíže se promítají do českého jazyka, anglického jazyka, matematiky, přírodovědy a vlastivědy. Celkově se objevují problémy v písemných projevech - dívka si samostatně nevybavuje všechny tvary psacího písma, nedokáže samostatně aplikovat osvojené učivo (tvrdé, měkké souhlásky, vyjmenovaná slova) do písemných textů. Čtení je pomalé, nerovnoměrné, s častými nepřesnostmi (zvláště u delších a obtížnějších slov). Při kombinovaných úlohách si není jistá správným postupem. Hůře se orientuje v oboru čísel nad 100 (potřebuje zrakovou oporu na číselné ose). Nedokáže samostatně řešit slovní úlohy, což souvisí s obtížemi při samostatném čtení a při samostatné práci s textem. Zvládla zpaměti násobení v oboru malé násobilky, dělení s pomocí tabulky násobků. Písemné sčítání a odčítání v oboru do 1000 zvládla bez obtíží, pamětné sčítání a odčítání samostatně bez podpůrných pomůcek nezvládne. Ve 3. ročníku zajistili rodiče pro dívku na některé vyučovací hodiny asistentku. S její pomocí pracuje soustředěně, s menší chybovostí. Zadané úkoly pod přímým vedením vypracovává ve velmi dobrém tempu. 7. Konkrétní úkoly: • tolerance individuálního tempa, respektování výkyvů ve výkonech, tolerance písemného projevu, rozlišení specifických a gramatických chyb, poskytnutí dostatečného času na práci i kontrolu, • krátit délku čteného i psaného textu, redukce diktátů, preference opisu či přepisu, doplňování, • dohlížet na průběh samostatné práce, přímé vedení pedagogem, • umožnit práci s kompenzačními pomůckami – tabulka psacího písma, číselná osa, tabulka násobků, tabulka vyjmenovaných slov, • v anglickém jazyce umožnit práci s názorem (obrázková slovíčka), preferovat mluvenou podobu slova, tolerovat fonetický zápis slov, zaměřit se na zvládnutí základních frází a základní slovní zásoby, • nechat dostatek času na prodloužené procvičování, • hodnotit pozitivně i dílčí úspěch nejen výslednou práci, • při samostatné práci zajistit, aby porozuměla zadání (zpětná vazba), • vyvarovat se srovnávání s ostatními dětmi (nenutit do soutěží, pokud se sama nechce zapojit), • vyloučit práci v časovém limitu (pětiminutovky), • sezení v první lavici (Lucie má brýle a potřebuje přímý kontakt s vyučujícím), • umožnit přítomnost asistentky při hodinách českého jazyka, anglického jazyka, matematiky, vlastivědy, přírodovědy (podle možností rozvrhu). 8. Pomůcky: pracovní listy pro samostatnou práci se zvětšeným písmem, tabulky s přehledy učiva, tabulka písma, číselná osa, kartičky s obrázky (AJ), interaktivní tabule, využití počítačových programů pro domácí procvičování 9. Způsob hodnocení a klasifikace: * na vysvědčení bude hodnocena slovně z českého jazyka, z anglického jazyka, z matematiky, * v průběhu školního roku kombinace slovního hodnocení a číselné klasifikace (sešity, žákovská knížka), 10. Organizace péče: Integrace v běžné třídě, individuální přístup vyučujících, přítomnost asistentky na hlavní vyučovací předměty. Mimo vyučování náprava v PPP, pravidelné domácí procvičování a příprava. 11. Spolupráce s rodiči: třídní schůzky, konzultace, telefonicky a e-mailem dle potřeby 12. Podíl žákyně: Zadané úkoly vždy dokončí, doma se bude pravidelně připravovat na vyučování. 13. Informace dalším učitelům: Všichni vyučující, kteří se třídou pracují, jsou informováni o obtížích dívky a jsou seznámeni se specifickými přístupy, které její obtíže vyžadují. 14. Lékařská vyšetření: • pravidelné oční kontroly – nosí silné brýle, • dle potřeby a uvážení rodičů vyšetření neurologické, • speciálně pedagogické vyšetření - dle potřeby, 15. Kontrola: * Vyšetření v PPP, platnost nálezu do 9. 7. 2013 Třídní učitelka: Ředitel školy: Zákonný zástupce: Vyučující českého jazyka: Ostatní vyučující, kteří ve třídě vyučují: V Praze 12. září 2011 Příloha: rozložení učiva v jednotlivých předmětech