ŠVP a integrace žáků se zdravotním postižením v běžných základních školách 1 ŠVP a integrace žáků se zdravotním postižením v běžných základních školách Tato sdělení má informovat školy o některých možnostech a postupech při integraci žáků se zdravotním postižením v základní škole. I. Obecné informace  Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami upravuje zákon č.561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon), ve znění pozdějších předpisů (§16, §40 a §48) a vyhláška č.73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. Formy speciálního vzdělávání žáků se zdravotním postižením jsou: - individuální integrace, - skupinová integrace, - vzdělávání ve škole samostatně zřízené pro žáky se zdravotním postižením, - kombinace výše uvedených forem. Individuální integrací rozumíme vzdělávání žáka v běžné škole nebo ve škole samostatně zřízené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. Ve třídě základní školy, která není určena pro žáky se zdravotním postižením, lze s přihlédnutím k rozsahu speciálních vzdělávacích potřeb integrovat nejvýše 5 žáků se zdravotním postižením. Skupinovou integrací rozumíme vzdělávání žáka ve třídě, oddělení nebo studijní skupině zřízené pro žáky se zdravotním postižením v běžné škole nebo ve škole samostatně zřízené pro žáky s jiným druhem zdravotního postižení. Žák se zdravotním postižením je přednostně vzděláván formou individuální integrace v běžné škole, pokud to odpovídá jeho potřebám a možnostem a podmínkám a možnostem školy. Minimální a maximální počty žáků ve třídách nebo studijních skupinách zřízených pro žáky s určitým druhem a stupněm zdravotního postižení jsou určeny vyhláškou č. 73/2005 Sb. 2 II. Možnosti vzdělávání žáků se zdravotním postižením v běžné základní škole    A. Individuální integrace  • individuální vzdělávací plán (IVP) vypracuje škola na základě doporučení školského poradenského zařízení, obsahová náplň IVP je dána vyhláškou č.73/2005 Sb., • v případě, že školské poradenské zařízení doporučí vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu, musí být IVP zpracován pro všechny předměty podle tohoto programu, • pokud školské poradenské zařízení nedoporučí vzdělávání podle upraveného vzdělávacího programu, IVP může být zpracován jen pro některé vyučovací předměty dle individuálních potřeb žáka. • žák se smyslovým, tělesným postižením nebo vadami řeči a s vývojovými poruchami učení a/nebo chování je vzděláván podle IVP, který vychází ze školního vzdělávacího programu dané školy (ŠVP) zpracovaného podle rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání (RVP ZV). Předpokladem je zajištění vhodných podmínek vzdělávání a podpůrných opatření. Podmínky pro vzdělávání žáků se zdravotním postižením jsou uvedeny v kapitole č. 8 RVP ZV. • u žáků s lehkým mentálním postižením vychází vzdělávací obsah IVP z rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, přílohy upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením (RVP ZV – LMP), V případě individuální integrace žáka se zdravotním postižením škola nemusí zpracovávat samostatný školní vzdělávací program. B. Skupinová integrace  • může být realizována zřízením třídy nebo oddělení či studijní skupiny ve třídě, • podmínky pro zřízení těchto tříd, oddělení nebo studijních skupin stanovuje vyhláška č.73/2005 Sb., • pro třídu, oddělení či skupinu zřízenou pro žáky se smyslovým, tělesným postižením nebo vadami řeči a s vývojovými poruchami učení a/nebo chování škola vypracuje samostatný ŠVP s úpravami podle kapitoly č. 8 RVP ZV, formou přílohy ke stávajícímu ŠVP, • pro třídu, skupinu či oddělení zřízenou pro žáky s lehkým mentálním postižením škola vypracuje ŠVP podle RVP ZV – LMP, formou přílohy ke stávajícímu ŠVP, 3 • pro třídu, skupinu či oddělení žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáků se souběžným postižením více vadami a žáků s autismem škola vypracuje ŠVP dle rámcového vzdělávacího programu pro základní školy speciální (RVP ZŠS), formou přílohy ke stávajícímu ŠVP. V případě skupinové integrace žáků se zdravotním postižením škola zpracuje samostatný školní vzdělávací program formou přílohy ke stávajícímu ŠVP; příloha bude mít strukturu ŠVP, ale nebudou v ní uvedeny ty části, které by kopírovaly stávající ŠVP. Pozn. Žáci se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáci se souběžným postižením více vadami a žáci s autismem se mohou dle §48 školského zákona vzdělávat v základní škole speciální. V případě integrace žáků se středně těžkým a těžkým mentálním postižením, žáky se souběžným postižením více vadami a žáky s autismem v běžné základní škole, musí mít tato škola v rejstříku škol a školských zařízení MŠMT zapsán obor vzdělání základní škola speciální.